• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Juli1990

    Fick en fråga om att publicera min kurva innan jag fick pluss, så gör det! Återkom gärna om ni har frågor eller vill ha kurvan i annan vy!

    Lycka till allihopa <3

  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-10-29 06:47:37 följande:

    Nu kommer det en fråga som jag säkert vet svar på, men vill bara få bekräftelse att jag tänker rätt.

    Jag hade positivt på ägglossningstest 14+15/10. Och fick mens 28/10. Så jag tänker jag hade ägglossning 15/10. Så jag har en lutealfas på 13 dagar.

    Men jag har läst man alltid har ägglossning 14 dagar innan mens. Så kan jag ha haft ägglossning redan 14/10 när ägglossningstestet blev positivt.


    Jag brukar få äl ca 2 dagar efter positivt test och har en lutealfas på 11 dagar. 14 dagar är bara en generell siffra som skrivs för att förenkla, då de flesta med en 28 dagars cykel har äl runt 14 dagar innan mens. 


    Ex får jag positivt ältest den 15/10 sker min äl den 17/10 och sen får jag mens den 28/10. Sen är det ingen exakt vetenskap. Hormoner kan påverka och flytta lite men de flesta cykler stämmer det för mig iaf. 

  • Wave Mother

    Så här har jag också fattat det, dvs. att man har ÄL ett eller två dygn efter LH-peaken.

    Jag hade positivt CD 12 och CD 13 den här månaden, och räknar med att jag hade ÄL CD 14. Men eftersom jag inte tempar utan utgår från sekret och andra symptom för att avgöra när ÄL var så kan jag förstås inte vara helt säker.

    Brukar sedan få mens på ÄL+11 eller ÄL+12 (eller, kanske lite mer objektivt eftersom jag inte vet exakt när ÄL är, alltid 13-14 dagar efter att jag börjar se allra första stegringen på LH-stickorna). 

  • Wave Mother

    Tack, vad intressant! Spännande att speciellt kurvan efter äl! Hur nära på innan BIM börjar tempkurvan dippa om man inte blir gravid? Är det alldeles innan, eller flera dagar innan så att man kan se temperaturen som ett tidigt graviditetstecken?


    Juli1990 skrev 2021-10-29 06:57:23 följande:

    Fick en fråga om att publicera min kurva innan jag fick pluss, så gör det! Återkom gärna om ni har frågor eller vill ha kurvan i annan vy!

    Lycka till allihopa <3 


  • Juli1990
    Wave Mother skrev 2021-10-29 08:40:43 följande:

    Tack, vad intressant! Spännande att speciellt kurvan efter äl! Hur nära på innan BIM börjar tempkurvan dippa om man inte blir gravid? Är det alldeles innan, eller flera dagar innan så att man kan se temperaturen som ett tidigt graviditetstecken?


    Ja och jag blev extremt orolig när den dippade där, trodde att något var fel, men förmodligen var det en implementationsdipp (dock kom den ganska tidigt). Tidigare när min mens kommit har min dipp varit precis innan mens eller någon dag innan! Jag tror det är individuellt, men vad jag läst verkar det kunna vara ett bra tecken om tempen dippar lite efter äl! :)
  • Semlan3

    Vad använder ni er av för kalendrar för att hålla koll på cykeln? Jag har kört en kalender ett tag som jag känner mig tjenis med. Skaffade sen ytterligare en bara för skojs skull. La in exakt samma data som i den första kelendern. Men den nya säger att äl är helt andra dagar än min första. Hur kan det skilja så åt? Jag vet ju att den första kelendern stämmer eftersom jag vet mina symptom på äl. Men ändå.

  • piiiggeliiin
    Dalarna91 skrev 2021-10-29 06:47:37 följande:

    Nu kommer det en fråga som jag säkert vet svar på, men vill bara få bekräftelse att jag tänker rätt.

    Jag hade positivt på ägglossningstest 14+15/10. Och fick mens 28/10. Så jag tänker jag hade ägglossning 15/10. Så jag har en lutealfas på 13 dagar.

    Men jag har läst man alltid har ägglossning 14 dagar innan mens. Så kan jag ha haft ägglossning redan 14/10 när ägglossningstestet blev positivt.


    Man har inte alltid ÄL 14 dagar innan mens utan det är från person till person.. jag har tex ÄL 11 dagar innan mens, däremot så brukar inte lutealfasen ändras speciallt mycket från månad till månad så som follikulärfasen kan :)
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-10-29 06:57:23 följande:

    Fick en fråga om att publicera min kurva innan jag fick pluss, så gör det! Återkom gärna om ni har frågor eller vill ha kurvan i annan vy!

    Lycka till allihopa <3


    Tusen tack! Skrattande
  • Wave Mother
    Semlan3 skrev 2021-10-29 08:53:55 följande:

    Vad använder ni er av för kalendrar för att hålla koll på cykeln? Jag har kört en kalender ett tag som jag känner mig tjenis med. Skaffade sen ytterligare en bara för skojs skull. La in exakt samma data som i den första kelendern. Men den nya säger att äl är helt andra dagar än min första. Hur kan det skilja så åt? Jag vet ju att den första kelendern stämmer eftersom jag vet mina symptom på äl. Men ändå.


    Jag har helt enkelt gjort ett excelark där jag skriver CD och lite olika parameterar som hur jag mår, sekret, LH-test osv. Lite old fashioned kanske, men jag är obekväm med att lämna all den datan till ett företag om jag inte måste.

    Fast jag fattar verkligen varför man kan vilja göra det och det verkar praktiskt, så jag kanske omvärderar. Det ligger ju också i detta att jag inte tempar. Om jag gjorde det skulle jag nog vilja använda en app så att man får ut det mesta av informationen, för där känner jag inte att jag skulle kunna tolka datan så bra själv-
  • Värphönan
    Semlan3 skrev 2021-10-29 08:53:55 följande:

    Vad använder ni er av för kalendrar för att hålla koll på cykeln? Jag har kört en kalender ett tag som jag känner mig tjenis med. Skaffade sen ytterligare en bara för skojs skull. La in exakt samma data som i den första kelendern. Men den nya säger att äl är helt andra dagar än min första. Hur kan det skilja så åt? Jag vet ju att den första kelendern stämmer eftersom jag vet mina symptom på äl. Men ändå.


    Jag använder Womanlog. Där kan man fylla i massa grejer. Gillar den skarpt. Den gissar inte själv när man har äl (om man inte vill) utan går efter siffror man själv fyller i. Ex att cykellängd brukar vara 26 dagar lutealfas 11 dagar och markerar fertila dagar utifrån det.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?