• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    Madelen21 skrev 2021-11-05 09:22:24 följande:

    Hej

    Ser att ni diskuterar olika "metoder " typ rosenrot mm.

    När jag blivit gravid tidigare drack jag bisolvon. Ja ni hörde rätt..( Hostmedicin) De gjorde att man fick mer slemmiga flytningar. Jag vet inte om det är en inbillning eller inte. Men jag blev gravid iaf. Tänkte kanske testa det igen nu. Känner att ägglossning närmar sig nu. Känner mig extra "sugen" osv????


    Har läst om fler som har blivit gravida när de använde bisolvon, jag tänkte testa nästa cykel om det inte blev något denna månaden. Håller tummarna för dig!

    BIM börjar närma sig (tisdag) och har inga symtom än så länge. Brukar få ömma bröst och molvärk ett par dagar innan mensen, så håller tummarna för att symtomen uteblir. Ska försöka att inte testa förrän på tisdag eller onsdag för att undvika besvikelsen om det är negativt..
  • 986247391

    Hur tätt kan en mellanblödning och mens komma? Började blöda i måndags, blödde mån, tis och ons, lite rosa på pappret Igår på morgonen men efter att jag duschat på fm kom inget mer. Nu på kom det blod igen när jag torkade mig och har BIM imorgon så gissar på att det är mensen som kommit.

  • MommyA
    986247391 skrev 2021-11-05 09:59:52 följande:

    Hur tätt kan en mellanblödning och mens komma? Började blöda i måndags, blödde mån, tis och ons, lite rosa på pappret Igår på morgonen men efter att jag duschat på fm kom inget mer. Nu på kom det blod igen när jag torkade mig och har BIM imorgon så gissar på att det är mensen som kommit.


    Kanske inte svar på din fråga. Jag började blöda, ganska mörkt i onsdag em bara lite sen har det varit lite både igår och idag. Tror väl det är mensen men ska man räkna mensen från i onsdags då? Så kluven varje gång det blir så. Har du tagit något test?
  • 986247391
    MommyA skrev 2021-11-05 10:47:38 följande:

    Kanske inte svar på din fråga. Jag började blöda, ganska mörkt i onsdag em bara lite sen har det varit lite både igår och idag. Tror väl det är mensen men ska man räkna mensen från i onsdags då? Så kluven varje gång det blir så. Har du tagit något test?


    Jag har också bara haft lite blödning, hade nog utifrån mängden klarat mig på 1-2 bindor mån morgon-Tors morgon, men mer och mörkare när jag torkade mig. Tog ett test i onsdags som var negativt men inte sen dess.

    När har du BIM? Är också osäker på hur man ska räkna, speciellt när jag hade nästa ett dygn utan blödning alls?
  • MommyA
    986247391 skrev 2021-11-05 10:54:07 följande:

    Jag har också bara haft lite blödning, hade nog utifrån mängden klarat mig på 1-2 bindor mån morgon-Tors morgon, men mer och mörkare när jag torkade mig. Tog ett test i onsdags som var negativt men inte sen dess.

    När har du BIM? Är också osäker på hur man ska räkna, speciellt när jag hade nästa ett dygn utan blödning alls?


    Har också tagit test som är negativt för någon dag sedan. Imon har jag BIM enligt app så blev så ledsen när det kom blod i onsdags och flera dagar innan BM. Min cykel ändras sig hela tiden varje månad så jag vet inte längre hur min cykel är. Har också haft så ibland att det kommer lite blod ena dagen och sen blir det ett uppehåll på någon dag sen sätter det igång.
  • Lövsångerska1991

    Hej!

    Nu har jag fått svamp i underlivet (eller är typ 90 % säker på det) och vill behandla med Canesten (framför allt sån vaginator som funkat för mig en gång tidigare när jag hade svamp). Läste nu på FASS att man ska rådfråga läkare om man ska använda canesten om det är så att man planerar att bli gravid, tror man är gravid eller vet att man är gravid. Jag har ägglossning om ca 10 dagar. Vet någon om det påverkar chansen att bli gravid för att jag använder medicinen nu och några dagar framåt? Tänkte bara använda vaginatorn och inte krämen.

  • MommyA

    Flyttar ner mig på listan tyvärr. Nytt försök i mitten på månaden.

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet)

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet)

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöket efter mf, andra barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    29-30/11 MommyA (33år, fjärde försöket efter MF, tredje barnet)

    30/11 nomina (38 år, första försöket, första barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-05 13:31:40 följande:

    Hej!

    Nu har jag fått svamp i underlivet (eller är typ 90 % säker på det) och vill behandla med Canesten (framför allt sån vaginator som funkat för mig en gång tidigare när jag hade svamp). Läste nu på FASS att man ska rådfråga läkare om man ska använda canesten om det är så att man planerar att bli gravid, tror man är gravid eller vet att man är gravid. Jag har ägglossning om ca 10 dagar. Vet någon om det påverkar chansen att bli gravid för att jag använder medicinen nu och några dagar framåt? Tänkte bara använda vaginatorn och inte krämen.


    Ring till ditt närmsta mvc och rådfråga? Kanske för sent att få svar nu men kolla verksamt ämne i canesten och jämför mot janusinfo. Där har man bättre info för vad man kan använda som gravid än vad det står på Fass. 


    Att man ska rådfråga vården vid graviditet står på nästan alla läkemedel för att läkemedelsföretagen ska kunna friskriva sig då de inte forskat tillräckligt på det.

    blev själv nyfiken och sökte upp och fick att det är grönt ljus vid graviditet. Det kan påverka östrogennånting så att långvarig användning bör unvikas.


    Förtydligande angående lokala svampmedel och graviditet - Janusinfo.se


     


    Tänker att det är värre att smitta din partner med svampen så att ni båda har den? än att ta vagiatorer vid en cykel för att bli av med svampen :)

  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-11-05 14:14:07 följande:

    Ring till ditt närmsta mvc och rådfråga? Kanske för sent att få svar nu men kolla verksamt ämne i canesten och jämför mot janusinfo. Där har man bättre info för vad man kan använda som gravid än vad det står på Fass. 

    Att man ska rådfråga vården vid graviditet står på nästan alla läkemedel för att läkemedelsföretagen ska kunna friskriva sig då de inte forskat tillräckligt på det.

    blev själv nyfiken och sökte upp och fick att det är grönt ljus vid graviditet. Det kan påverka östrogennånting så att långvarig användning bör unvikas.

    Förtydligande angående lokala svampmedel och graviditet - Janusinfo.se

     

    Tänker att det är värre att smitta din partner med svampen så att ni båda har den? än att ta vagiatorer vid en cykel för att bli av med svampen :)


    Tack för ditt svar :) Blev att jag köpte Pevaryl istället för det verkar man kunna använda under graviditet. Tror att det borde vara lugnt. Annars kan vi ju inte ha sex alls, om jag inte behandlar tänker jag.
  • Dalarna91
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-05 13:31:40 följande:

    Hej!

    Nu har jag fått svamp i underlivet (eller är typ 90 % säker på det) och vill behandla med Canesten (framför allt sån vaginator som funkat för mig en gång tidigare när jag hade svamp). Läste nu på FASS att man ska rådfråga läkare om man ska använda canesten om det är så att man planerar att bli gravid, tror man är gravid eller vet att man är gravid. Jag har ägglossning om ca 10 dagar. Vet någon om det påverkar chansen att bli gravid för att jag använder medicinen nu och några dagar framåt? Tänkte bara använda vaginatorn och inte krämen.


    Svamp är inte trevligt. För 3 månader sen fick jag först urinvägsinfektion, sen svamp i underlivet. De va mitt i ägglossningen svampen kom. Hade sex för man vill gärna ha barn men de gjorde mer ont. Så smart val att behandla svampen :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?