• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Chilins skrev 2021-11-07 10:34:02 följande:

    Nu kanske jag vågar mig tillbaka hit? jag plussade på första försöket i september, en månad senare åkte jag in akut med enorma magsmärtor som visade att ägget fastnat i en äggledare (utomkvedshavandeskap). Det blev operation där ena äggledaren togs bort och efter det tog jag paus från allt här.. längtan efter ett barn är stor och jag kunde inte läsa om alla som försökte då vi inte fick försöka. Jag skulle få en mens innan vi skulle försöka igen så det har mest varit en enda lång väntan. Nu är jag, till min stora lycka, inne på slutet av min första mens efter detta. Så nu får vi snart försöka igen! Jag måste börja om med att ?tracka? min cykel men jag är så glad att kroppen funkar normalt igen. Ville bara skriva av mig och säga att nu kommer jag tillbaka till er. Stor kram på er alla som aldrig ger upp


    Välkommen tillbaka! :) förstår att du behövde en paus från allt ett tag. Härligt att mensen är tillbaka igen och att ni kan börja försöka igen. Vet man varför det blev utomkvedshavandeskap? Du behöver inte svara om det känns för privat, är själv orolig för att få ett sådant om jag blir gravid. Stor kram tillbaka <3 håller tummarna för att det ska gå superbra för er nu!
  • dujagochbebisen
    Wave Mother skrev 2021-11-07 14:03:03 följande:

    Det är lite osäkert vilken vecka jag var i för jag blev gravid direkt efter p-pillerstopp. Men mellan vecka 10 och 13 bör det ha varit. Fostrutvecklingen hade avstannat i vecka åtta. Symptomen ökade faktiskt hela tiden, det fanns ingen indikation på att något var fel utan det upptäcktes på ultraljud. Om jag blir gravid igen kommer jag nog ha svårt att glädjas på samma sätt. Men å andra sidan vet jag ju hur det är nu, om jag skulle behöva gå igenom det igen.


    Åh förstår, fy så tufft att gå igenom det och inte heller då veta om/förstå det först senare. Kommer du ta privat ultraljud nästa gång för att säkerställa eller hur går dina tankar? Massa styrkekramar <3
  • dujagochbebisen
    evelinagra1 skrev 2021-11-07 15:07:21 följande:

    Ni som har varit / är gravida och brukar ha ont i brösten direkt efter ägglossning, hur var det för er när ni blev gravida? Fick ni ont i brösten efter ägglossning ändå?


    Ja, jag fick det direkt efter ÄL som vanligt, så trodde att det var ett tecken på att de inte tagit sig, men däremot blev brösten ääännu mer svullna/fylliga/ömma typ 5-6 dagar efter ÄL, så det var skillnaden för mig!
  • Bez
    Chilins skrev 2021-11-07 10:34:02 följande:

    Nu kanske jag vågar mig tillbaka hit? jag plussade på första försöket i september, en månad senare åkte jag in akut med enorma magsmärtor som visade att ägget fastnat i en äggledare (utomkvedshavandeskap). Det blev operation där ena äggledaren togs bort och efter det tog jag paus från allt här.. längtan efter ett barn är stor och jag kunde inte läsa om alla som försökte då vi inte fick försöka. Jag skulle få en mens innan vi skulle försöka igen så det har mest varit en enda lång väntan. Nu är jag, till min stora lycka, inne på slutet av min första mens efter detta. Så nu får vi snart försöka igen! Jag måste börja om med att ?tracka? min cykel men jag är så glad att kroppen funkar normalt igen. Ville bara skriva av mig och säga att nu kommer jag tillbaka till er. Stor kram på er alla som aldrig ger upp


    Åh va tråkigt! Hoppas de går fort att bli gravid igen och välkommen tillbaka
  • evelinagra1
    dujagochbebisen skrev 2021-11-07 15:48:52 följande:

    Ja, jag fick det direkt efter ÄL som vanligt, så trodde att det var ett tecken på att de inte tagit sig, men däremot blev brösten ääännu mer svullna/fylliga/ömma typ 5-6 dagar efter ÄL, så det var skillnaden för mig!


    Ja okej.. brukar alltid få ont i brösten efter äl men känner ingenting än så länge har bara väldig molvärk? Är bara på äl +4
  • Wave Mother
    dujagochbebisen skrev 2021-11-07 15:47:24 följande:
    Åh förstår, fy så tufft att gå igenom det och inte heller då veta om/förstå det först senare. Kommer du ta privat ultraljud nästa gång för att säkerställa eller hur går dina tankar? Massa styrkekramar <3
    Ja, det var tufft. Men är bättre nu som sagt, tack så jättemycket för omtanken <3

    Jag får se hur jag gör med ultraljud om det kommer till det. Kanske är det bra, men å andra sidan, om jag hade gått på ett tidigt ultraljud hade jag ju eventuellt sett ett levande foster, beroende på vecka. Så jag skulle i så fall behöva gå några gånger för att vara säker, och jag har lite dåliga associationer med ultraljudsstället här just nu, så vet inte om jag pallar det. Dessutom är det inte så lätt att få tider, eller var inte då i alla fall. Först gäller det ju att bli gravid igen. Tänker att jag tar det därifrån, för det kan nog väcka känslor jag inte kan förutsäga nu, om jag plussar. Just nu är jag faktiskt mycket mer orolig över att inte plussa än för vad som kan hända om jag gör det, konstigt nog :) 
  • LJM91
    Chilins skrev 2021-11-07 10:34:02 följande:

    Nu kanske jag vågar mig tillbaka hit? jag plussade på första försöket i september, en månad senare åkte jag in akut med enorma magsmärtor som visade att ägget fastnat i en äggledare (utomkvedshavandeskap). Det blev operation där ena äggledaren togs bort och efter det tog jag paus från allt här.. längtan efter ett barn är stor och jag kunde inte läsa om alla som försökte då vi inte fick försöka. Jag skulle få en mens innan vi skulle försöka igen så det har mest varit en enda lång väntan. Nu är jag, till min stora lycka, inne på slutet av min första mens efter detta. Så nu får vi snart försöka igen! Jag måste börja om med att ?tracka? min cykel men jag är så glad att kroppen funkar normalt igen. Ville bara skriva av mig och säga att nu kommer jag tillbaka till er. Stor kram på er alla som aldrig ger upp


    Välkommen tillbaka, men beklagar verkligen ditt utomkveds <3 håller alla tummar för att det blir ett snabbt plus och att det går hela vägen :)
  • Jenek18

    Känns helt overkligt men jag är gravid!! Jag tog ett test precis från RFSU som visade ett supersvagt streck. Igår var det helt blankt tog sen ett digitalt som visade gravid. Så mina ömma bröst var gravidsypmtom.

  • Lövsångerska1991
    Jenek18 skrev 2021-11-07 18:58:12 följande:

    Känns helt overkligt men jag är gravid!! Jag tog ett test precis från RFSU som visade ett supersvagt streck. Igår var det helt blankt tog sen ett digitalt som visade gravid. Så mina ömma bröst var gravidsypmtom.


    Stort grattis! :) vad kul!
  • Lövsångerska1991

    Stort grattis! <3 Klart du får hänga kvar :)


    AllieP skrev 2021-11-07 09:22:08 följande:

    Mitt överanalyserande på teststickan visade sig stämma, tog ett digitalt på morgonen där det stod gravid. Känns helt sjuk! Lycka till för er andra, hänger nog kvar och ser hur det går för er <3. 

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-46/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-48/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-120/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)8/11 Sötpöl (31 år, första försöker, tredje barnet)8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet)9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)16/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)17/11 Emmissss (30 år, första försöket efter mf, andra barnet)18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)29-30/11 MommyA (33år, fjärde försöket efter MF, tredje barnet)3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet)4/12 Beckizen (27 år, femte försöket, första barnet)?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)


Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?