• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Pinkfloweer

    Fjärde försöket har nu visat negativt för mig. Det är en ganska tung milstolpe att passera eftersom min son blev till på 4e försöket. Och den gången hade vi inte använt ägglossningstest de första 3 försöken men på det fjärde försöket och första gången med ägglossningstest så plussade vi. Nu är det 1 månad utan test och 3 månader med ägglossningstest som misslyckats istället...och som vi har prickat in ägglossning varenda gång nu dessutom! Det får mina tankar att spinna vidare i funderingar om något är fel nu eller inte fungerar längre. Tiden kanske är förbi för att få fler barn för oss...som jag bara vill gråta just nu.

  • LJM91
    Pinkfloweer skrev 2021-11-21 08:40:06 följande:

    Fjärde försöket har nu visat negativt för mig. Det är en ganska tung milstolpe att passera eftersom min son blev till på 4e försöket. Och den gången hade vi inte använt ägglossningstest de första 3 försöken men på det fjärde försöket och första gången med ägglossningstest så plussade vi. Nu är det 1 månad utan test och 3 månader med ägglossningstest som misslyckats istället...och som vi har prickat in ägglossning varenda gång nu dessutom! Det får mina tankar att spinna vidare i funderingar om något är fel nu eller inte fungerar längre. Tiden kanske är förbi för att få fler barn för oss...som jag bara vill gråta just nu.


    Skickar en stor kram till dig! Känner likadant, varför funkar det inte även om vi prickar in ägglossningen? Jag försöker komma ihåg att det i genomsnitt tar sju månader att lyckas bli gravid, så det är inte konstigt att det inte går direkt. Men frustrationen när mensen dyker upp månad efter månad är enorm..
  • Pinkfloweer
    LJM91 skrev 2021-11-21 08:50:21 följande:

    Skickar en stor kram till dig! Känner likadant, varför funkar det inte även om vi prickar in ägglossningen? Jag försöker komma ihåg att det i genomsnitt tar sju månader att lyckas bli gravid, så det är inte konstigt att det inte går direkt. Men frustrationen när mensen dyker upp månad efter månad är enorm..


    Jaa jag fattar inte, känns som man inte ens hade behövt skydda sig de senaste 4 år nu om det endå inte ska fungera...känns helt frustrerande verkligen, man förstår inte vad man gör för fel , eller om det är nåt fel.
  • Junii91
    Avokado92 skrev 2021-11-21 08:30:52 följande:

    Hallå! Såg att ni skrev lite om blödningar/eventuella nidblödningar etc. Jag skrev ned lite minnesanteckningar nu när jag plussade under min cykel. Jag har en 28 dagarscykel och såhär såg det ut för mig:

    10 sep: första dagen på sista mensen

    24 sep: positivt äl-test

    1 okt: missfärgade flytningar, rosa/bruna (nidblödning)

    6 okt: positivt graviditetstest

    12-13 okt: bruna flytningar igen, mer än vid nidblödningen men de upphörde sen. Vet ej vad dessa berodde på.

    Pga tidigare mf så blir jag väldigt nojig över missfärgade flytningar, men än så länge har det inte varit någon fara. Men här kan ni se hur många dagar det gått mellan test/nidblödning etc.

    Om 2 veckor ska jag göra KUB, så då får vi se om den lille lever där i och hur den mår!


    Tack snälla för dina anteckningar! Skönt att höra hur det varit för någon annan. Känns som mensen kommer komma ändå.. men vi får se. Var liiite rosa på papperet imorse också men fortfarande ingen mens.

    Åhh håller tummarna att allt ser bra ut på KUB! :) <3 Gläds med dig, så roligt att höra att folk plussat, får hopp av det.
  • Pommii
    Pinkfloweer skrev 2021-11-21 09:14:44 följande:

    Jaa jag fattar inte, känns som man inte ens hade behövt skydda sig de senaste 4 år nu om det endå inte ska fungera...känns helt frustrerande verkligen, man förstår inte vad man gör för fel , eller om det är nåt fel.


    Håller tummarna att ni plussar snart!

    Jag och sambon har varit tillsammans i flera år och alltid varit oskyddade, även fast han inte avslutat i mig alltid så trots oskyddat genom åren, inte blivit gravid.

    Jag har med andra ord inte lätt bli gravid av ens försats

    Det var när han verkligen kom typ varje dag under 1 v äldagar som jag blev gravid. Så för mig krävs mer.

    Idag ska jag ta ett test, BIM på onsdag...
  • Junii91
    Pommii skrev 2021-11-21 09:37:29 följande:

    Håller tummarna att ni plussar snart!

    Jag och sambon har varit tillsammans i flera år och alltid varit oskyddade, även fast han inte avslutat i mig alltid så trots oskyddat genom åren, inte blivit gravid.

    Jag har med andra ord inte lätt bli gravid av ens försats

    Det var när han verkligen kom typ varje dag under 1 v äldagar som jag blev gravid. Så för mig krävs mer.

    Idag ska jag ta ett test, BIM på onsdag...


    Håller tummarna för ett plus! :)
  • Pinkfloweer
    Pommii skrev 2021-11-21 09:37:29 följande:

    Håller tummarna att ni plussar snart!

    Jag och sambon har varit tillsammans i flera år och alltid varit oskyddade, även fast han inte avslutat i mig alltid så trots oskyddat genom åren, inte blivit gravid.

    Jag har med andra ord inte lätt bli gravid av ens försats

    Det var när han verkligen kom typ varje dag under 1 v äldagar som jag blev gravid. Så för mig krävs mer.

    Idag ska jag ta ett test, BIM på onsdag...


    Tack men jag blir uppenbarligen inte ens gravid av att ha sex ofta vid ägglossning. Det är just det som är problemet, vi har haft sex både innan, under och efter ägglossning denna gång också men ändå har det inte funkat, därför är jag orolig om det är kört nu, att det inte funkar längre, att tiden att få fler barn är förbi...
  • BounceBambi

    Idag sjönk min temperatur och mensen kommer troligtvis imorgon. Känns lite deppigt eftersom vi hade sex varje dag 6 dagar innan och på ägglossning. Men har lärt mig hur lång min lutealfas är och blir lite lugnad över att cykeln inte bara blir kortare och kortare som jag trodde vid min förra mens. Har också snart läkartid där jag ska försöka tjata till mig provtagning för sköldkörteln så tänker välja att försöka vara positiv och se fördelarna med att få mer kunskap om min kropp och menscykel även om det inte blev en graviditet den här gången.

  • Lövsångerska1991
    Pinkfloweer skrev 2021-11-21 09:53:49 följande:

    Tack men jag blir uppenbarligen inte ens gravid av att ha sex ofta vid ägglossning. Det är just det som är problemet, vi har haft sex både innan, under och efter ägglossning denna gång också men ändå har det inte funkat, därför är jag orolig om det är kört nu, att det inte funkar längre, att tiden att få fler barn är förbi...


    Det är inte så lätt att bli gravid. När man prickar in ägglossningen är det ca 17 % chans att det blir något, därför tar det i genomsnitt 7 månader att bli gravid. Det betyder att det är normalt även om det skulle ta mer än 7 månader, då det är ett genomsnitt. Så nej, det är inget fel på dig/er för att det inte blivit något efter fyra månader. Det kan dessutom variera hur snabbt det går från graviditet till graviditet, även hos samma kvinna/par. Håller tummarna för att det blir något för er på nästa försök <3 men det är inget konstigt att det tar tid.
  • Värphönan
    Pinkfloweer skrev 2021-11-21 08:40:06 följande:

    Fjärde försöket har nu visat negativt för mig. Det är en ganska tung milstolpe att passera eftersom min son blev till på 4e försöket. Och den gången hade vi inte använt ägglossningstest de första 3 försöken men på det fjärde försöket och första gången med ägglossningstest så plussade vi. Nu är det 1 månad utan test och 3 månader med ägglossningstest som misslyckats istället...och som vi har prickat in ägglossning varenda gång nu dessutom! Det får mina tankar att spinna vidare i funderingar om något är fel nu eller inte fungerar längre. Tiden kanske är förbi för att få fler barn för oss...som jag bara vill gråta just nu.


    Det är normalt att det tar upp till ett år även när man försöker. För oss tog första barnet iaf 9 försök och då använde vi äl-test vid 8 av dom gångerna. Det hjälpte mig att lära mig om min cykel men det tärde också på en när man tyckte att Mm prickat rätt.

    Men det är så mycket som ska matcha.

    Tänk att ägget som ska lossna ska ha rätt kvalite, spermien ska komma dit och den som vinner ska ha en bra kromosomuppsättning. Tillsammans ska de dela sig som de ska. Kroppen ska sända ut signal så att slemhinnan blir mottaglig och den ska samtidigt vara lagom tjock. Ägget får inte fästa för löst eller för djupt i slemhinnan och som sagt att cellerna ska fortsätta dela sig som de ska. Och hormon ska kicka in för att kroppen inte ska stöta ut slemhinnan om allt gått som det ska.

    Även om man gör allt rätt så är inte chansen större än 25% vid varje äl.

    Att det tar fyra eller fem perfekta försök betyder inte att det är något fel på er eller att ni gjort något fel. Bara att förutsättningarna inte varit de rätta just då.

    Snart är det er tur! Men känner ni er väldigt oroliga kan ni ju söka er till en fertilitetsutredning för att få bekräftat att allt är som det ska.

    Lycka till! <3
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?