• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Pommii skrev 2021-11-20 18:01:43 följande:

    Mm det kan vara lite klurigt att hitta någon bra gyn! 

    Ibland kan vårdcentralen remittera vidare eller iallafall ge förslag, även mödravårdcentraler, kvinnokliniker.

    Är det första månaden du fått ont i äggstockarna? Usch jobbigt....hoppas det släpper snart!   Vilken dag är du på...? När har du bim...? 

    Jag ska ta ett gravtest imorgon...bim på tisdag...  


    Ska ringa runt till gyn från imorgon, får ringa på mina raster. Det är inte första gången, men tycker att smärtan kommer vid konstig tidpunkt i cykeln. Är på cykeldag 22. Har BIM 29/11. Sen gör det inte superont, hugger till, sticker eller stramar ibland. Mer orolig för att det hugger till pyttelite under naveln ibland när jag krystar. Dock börjar jag samtidigt få förhoppningar att det ska vara att livmodern växer. Men borde ju inte hoppas. Blir bara ledsen sen!

    Spännande med gravtest, hoppas du får positivt:)
  • Pommii
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-21 10:21:03 följande:
    Det är inte så lätt att bli gravid. När man prickar in ägglossningen är det ca 17 % chans att det blir något, därför tar det i genomsnitt 7 månader att bli gravid. Det betyder att det är normalt även om det skulle ta mer än 7 månader, då det är ett genomsnitt. Så nej, det är inget fel på dig/er för att det inte blivit något efter fyra månader. Det kan dessutom variera hur snabbt det går från graviditet till graviditet, även hos samma kvinna/par. Håller tummarna för att det blir något för er på nästa försök <3 men det är inget konstigt att det tar tid.
    Precis så är det....  Nu är jag 34 år och det var 9 år sedan jag var gravid senast, så jag känner att det kommer ta tid... inte för att jag hade lätt att bli gravid när jag var 26 år, alltid haft oskyddat med min sambo men när jag blev gravid kom han i mig varje dag i 1 v, vilket han inte gör annars...
  • ung92

    Hej! Jag tog ett rfsu graviditetstest idag på morgonen, och igår. Igår var det tok blankt, hur mycket jag än studera de så syntes ingenting :o Men idag... Då syntes fan något jätte svaaaaaaagt. Har beställt predictor early och hoppas på få dom imorgon eller tisdag. På onsdag har det gått äl+12 eller 13. Tänk om det här super svaga strecket kanske är något..

    Tyvärr har både rfsu och CB mycket spökstreck. Men man får leva på hoppet! Har någon mer bim på onsdag?

  • Pommii
    ung92 skrev 2021-11-21 12:10:20 följande:

    Hej! Jag tog ett rfsu graviditetstest idag på morgonen, och igår. Igår var det tok blankt, hur mycket jag än studera de så syntes ingenting :o Men idag... Då syntes fan något jätte svaaaaaaagt. Har beställt predictor early och hoppas på få dom imorgon eller tisdag. På onsdag har det gått äl+12 eller 13. Tänk om det här super svaga strecket kanske är något..

    Tyvärr har både rfsu och CB mycket spökstreck. Men man får leva på hoppet! Har någon mer bim på onsdag?


    Håller tummarna för dig att du får positivt ändå :) 


    När jag blev gravid för 9 år sedan så var strecket svagt men ROSA, så det är det jag utgår ifrån nu :)

  • ung92

    Ser ni de suuuuper svaga strecket?? Detta är efter tiden.. Glömde fota innan, då såg man de bättre.

  • Dalarna91
    ung92 skrev 2021-11-21 12:42:19 följande:

    Ser ni de suuuuper svaga strecket?? Detta är efter tiden.. Glömde fota innan, då såg man de bättre.


    Ser tyvärr inget streck :(
  • Pommii
    ung92 skrev 2021-11-21 12:42:19 följande:

    Ser ni de suuuuper svaga strecket?? Detta är efter tiden.. Glömde fota innan, då såg man de bättre.


    Så har mina sett ut varje månad man fått sin mens tyvärr ...
  • Solskensdag
    Emmissss skrev 2021-11-21 07:44:46 följande:

    Mensen kom på dag 30, brukar ha 27 dagar. Har såååå mycket mensvärk. Hur mår du? Har du fått tillbaka din mens?


    Fortfarande ingen mens! På dag 33 nu, brukar ha 28 dagar. Men har åtminstone fått ömma bröst nu haha så något är väl på gång :)
  • Kanelkringla

    Hej! Jag och min sambo försöker med skaffa barn! Har inga barn sedan tidigare. Vi började ha oskyddat sex förra månaden men blev inte gravid då. Den här månaden försökte vi pricka in vid ägglossning. Tog ett graviditetstest första gången idag men var negativt? min mens är beräknad på onsdag ????

    Kul att följas åt ????

  • Kanelkringla

    Hej! Jag och min sambo försöker med skaffa barn! Har inga barn sedan tidigare. Vi började ha oskyddat sex förra månaden men blev inte gravid då. Den här månaden försökte vi pricka in vid ägglossning. Tog ett graviditetstest första gången idag men var negativt? min mens är beräknad på onsdag !

    Kul att följas åt <3

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?