• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91

    Uppdaterar listan med ny BIM för mig, NC bekräftade ägglossningen till den 21 eller 22 december, vi hade sex båda dagarna och flera dagar innan så nu har vi gjort allt vi har kunnat. Hoppas så att det är vår tur den här månaden!

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet) PLUSSAT

    2/12 Jolka (34 år första försöket efter missfall, tredje barnet) PLUSSAT

    3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    12/12 Jenek18 (30 år, första försöket efter MF med 1:a barnet) PLUSSAT

    18/12 Annemarit123 (andra försöket, andra barnet)

    21/12 Wave mother (37 år, sjätte försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    26/12 Dalarna 91 (30 år, 6e försöket, 3e försöket efter MF, första barnet)

    29/12 Liljas (29 år, första försöket, första barnet)

    30/12 Solskensdag (30 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    30/12 LillaSam (28år, första försöket efter cykeln kommit igång efter p-piller stopp Jan2021. Första barnet)

    3/1 z anonym z (28 år, 5e försöket, andra barnet)

    7/1 LJM91 (30 år, 4e försöket, första barnet)

    10/1 evelinagra1 (11:e försöket. första barnet)

    12/1 bez (31 år, 6:e försöket, första barnet)

    12/1 BounceBambi (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    19/1 Sophiee92 (29 år, 4e försöket, första barnet)

    19/12 Junii91 (30 år, 6e försöket, första barnet)

    21/1 Emmissss (30 år, tredje försöket efter mf, andra barnet)

  • Liljas

    Jag tog ett test idag bim -3 då jag var ?säker? på att jag var gravid...

    Jag har haft sån stark känsla plus hadt symptom jag inte känner igen innan mens. Det kan ju dock vara önsketänkande?

    Testet var neg, någon som har erfarenhet av att sedan plussa efter bim?

  • svansmamman
    Liljas skrev 2021-12-26 09:47:48 följande:

    Jag tog ett test idag bim -3 då jag var ?säker? på att jag var gravid...

    Jag har haft sån stark känsla plus hadt symptom jag inte känner igen innan mens. Det kan ju dock vara önsketänkande?

    Testet var neg, någon som har erfarenhet av att sedan plussa efter bim?


    Det är inte ovanligt att INTE plussa på BIM-3, så det i sig innebär ju ingenting. Om du har gravidsymptom skulle dock ett gravtest visa positivt då symptomen kommer först när HCG börjar öka och det är HCG ett gravtest ger utslag på.

    Vänta ett par dagar och testa igen om inte mensen hunnit komma. Varje dag gör ju skillnad så tidigt i graviditeten, men kom ihåg att HCG fördubblas varannan dag så det är inte lönt att testa varje.

    Jag håller tummarna för dig!
  • Dalarna91

    Här är en graf jag fann förut. De är nog från person till person hur högt hcg är osv. Men ville bara dela med mig den :)

  • Liljas
    svansmamman skrev 2021-12-26 09:57:48 följande:

    Det är inte ovanligt att INTE plussa på BIM-3, så det i sig innebär ju ingenting. Om du har gravidsymptom skulle dock ett gravtest visa positivt då symptomen kommer först när HCG börjar öka och det är HCG ett gravtest ger utslag på.

    Vänta ett par dagar och testa igen om inte mensen hunnit komma. Varje dag gör ju skillnad så tidigt i graviditeten, men kom ihåg att HCG fördubblas varannan dag så det är inte lönt att testa varje.

    Jag håller tummarna för dig!


    Tack! Då är väl symptomen bara önsketänkande, jaja! <3
  • Pinkfloweer

    Hej alla,

    Jag var aktiv i den här tråden innan, men sen kände jag att jag var tvungen att försöka släppa allt kring graviditet för jag började må så dåligt kring det, men jag har börjat känna att det inte spelar någon roll, hur jag än försöker har jag tänkt på det, på ett eller annat sätt, och fått fortsätta bli besviken på besviken på besviken...just nu känner jag att det aldrig kommer bli ett syskon till mitt barn. Så det känns som det är bra att få skriva av sig här igen istället för att gå med sina tankar själv....jag har fått en tid hos gyn nästa månad, pga spotting några dagar innan mens och längre cykler de senaste månaderna. Förra månaden kom inte mensen förrän dag 40, och denna cykel verkar bli lång den med....även min lutealfas har gått från 10-11dagar till 14-16 dagar hittils. Jag är riktigt orolig för vad som händer med min kropp, nu när mensen ska komma snart med så vaknar jag och känner mig varm på natten..inte märker jag heller några trådiga äl flytningar vid ägglossning som jag märkte av för bara några månader sen. Är det fler som upplevt samma sak här inne att kroppen helt plötsligt bara strejkar och har förändrats i den här processen att försöka bli gravid?? ? Rädd jag har fått pco eller nåt annat så detta aldrig kommer gå....eller ta en evighets jävla evighet. Utsäkta men jag känner extrem stor hopplöshet just nu pga allt det här..

  • Dalarna91
    Pinkfloweer skrev 2021-12-26 11:23:20 följande:

    Hej alla,

    Jag var aktiv i den här tråden innan, men sen kände jag att jag var tvungen att försöka släppa allt kring graviditet för jag började må så dåligt kring det, men jag har börjat känna att det inte spelar någon roll, hur jag än försöker har jag tänkt på det, på ett eller annat sätt, och fått fortsätta bli besviken på besviken på besviken...just nu känner jag att det aldrig kommer bli ett syskon till mitt barn. Så det känns som det är bra att få skriva av sig här igen istället för att gå med sina tankar själv....jag har fått en tid hos gyn nästa månad, pga spotting några dagar innan mens och längre cykler de senaste månaderna. Förra månaden kom inte mensen förrän dag 40, och denna cykel verkar bli lång den med....även min lutealfas har gått från 10-11dagar till 14-16 dagar hittils. Jag är riktigt orolig för vad som händer med min kropp, nu när mensen ska komma snart med så vaknar jag och känner mig varm på natten..inte märker jag heller några trådiga äl flytningar vid ägglossning som jag märkte av för bara några månader sen. Är det fler som upplevt samma sak här inne att kroppen helt plötsligt bara strejkar och har förändrats i den här processen att försöka bli gravid?? ? Rädd jag har fått pco eller nåt annat så detta aldrig kommer gå....eller ta en evighets jävla evighet. Utsäkta men jag känner extrem stor hopplöshet just nu pga allt det här..


    Känner som du. Fast min cyklus är stabil. Ska ha mens om 1-2 dagar och känner att den är på väg. Försöker att inte bli så ledsen men inombords är jag förstörd. Varför kan man inte få ett barn? Vi försöker få vårt första. Förstår de måste vara jobbigt när kroppen inte samarbetar.
  • ttcjuliaa
    Dalarna91 skrev 2021-12-26 11:30:57 följande:

    Känner som du. Fast min cyklus är stabil. Ska ha mens om 1-2 dagar och känner att den är på väg. Försöker att inte bli så ledsen men inombords är jag förstörd. Varför kan man inte få ett barn? Vi försöker få vårt första. Förstår de måste vara jobbigt när kroppen inte samarbetar.


    Vet hur det känns, är på försök 14.. Vi gör alla rätt men det tar sig ändå aldrig. Vi påbörjade en fertilitetsutredning i oktober och har tid på fertilitetssektionen om 10 dagar och då ska vi få svar på blodproverna vi skickat in. Både förväntansfull och skräckslagen.
  • LillaSam
    ttcjuliaa skrev 2021-12-26 11:49:59 följande:

    Vet hur det känns, är på försök 14.. Vi gör alla rätt men det tar sig ändå aldrig. Vi påbörjade en fertilitetsutredning i oktober och har tid på fertilitetssektionen om 10 dagar och då ska vi få svar på blodproverna vi skickat in. Både förväntansfull och skräckslagen.


    Känner också med er allihopa <3

    Har med känt mig så sjukt uppgiven. Vi har inte ens kunnat börja försöka för efter att jag slutade med ppiller i januari i år så har jag inte ens haft ägglossning?

    Har dock äntligen fått igenom en ägglossning för lite över en vecka sedan men då jag har varit så uppgiven så fick vi bara till den en gång i samband med ägglossningen och då typ 3-4 dagar innan.

    Så vi bara säga att vi är fler som kämpar och vi alla bär på någon oro åt det ena eller andra hållet. Vi får ventilera och peppa varandra i denna fantastiska gruppen!
  • Dalarna91
    ttcjuliaa skrev 2021-12-26 11:49:59 följande:

    Vet hur det känns, är på försök 14.. Vi gör alla rätt men det tar sig ändå aldrig. Vi påbörjade en fertilitetsutredning i oktober och har tid på fertilitetssektionen om 10 dagar och då ska vi få svar på blodproverna vi skickat in. Både förväntansfull och skräckslagen.


    Jag gjorde en utredning för ett år sen snart. Och allt såg fint ut med blodprover och ultraljud. Har varit gravid 1 gång för flera år sen, gjorde abort. Försökte bli gravid med mitt ex, försökte ca 8 gånger utan resultat. Försökt 6 gånger med min sambo nu. Är det jag det är fel på? Blivit gravid 1 gång med sambon men fick tidig missfall i september.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?