• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    PCOtjej95 skrev 2022-03-15 10:12:07 följande:
    Jaa jag hoppas det. Lite ledsen idag över att jag fick veta om den senaste gravida kompisen när hon nu är i v. 14 Rynkar på näsan Vi är supernära vänner så trodde hon skulle berätta tidigare för mig, men nu visade det sig att jag fick veta sist av alla vännerna. Känner mig nästan lite sviken. Blir så konstigt när man inte får veta bara för att man själv försöker tycker jag. 
    Förstår känslan, men tänker att hon kanske ville skona dina känslor även om det blev fel ändå?

    Sophiee92, hur gick det på utredningen idag?
  • Sophiee92
    PCOtjej95 skrev 2022-03-15 10:12:07 följande:
    Jaa jag hoppas det. Lite ledsen idag över att jag fick veta om den senaste gravida kompisen när hon nu är i v. 14 Rynkar på näsan Vi är supernära vänner så trodde hon skulle berätta tidigare för mig, men nu visade det sig att jag fick veta sist av alla vännerna. Känner mig nästan lite sviken. Blir så konstigt när man inte får veta bara för att man själv försöker tycker jag. 
    Det förstår jag att du blev ledsen av :( jag avskyr också när folk försöker ?skona en? genom att hålla undan information etc... Hoppas det känns lite bättre idag när du kunnat smälta det här lite.
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2022-03-15 16:31:31 följande:
    Förstår känslan, men tänker att hon kanske ville skona dina känslor även om det blev fel ändå?

    Sophiee92, hur gick det på utredningen idag?

    Jo men det gick bra! Tid för spolning redan nästa vecka så det blir verkligen snabba puckar nu. Igår kom även mensen som beräknat så det var en väldig tröst att vi även påbörjade utredning igår, känns inte lite hopplöst längre. 


    Hur går det för dig? har du ÄL snart eller vart i cykeln är du? 

  • PCOtjej95
    Sophiee92 skrev 2022-03-16 09:56:35 följande:
    Det förstår jag att du blev ledsen av :( jag avskyr också när folk försöker ?skona en? genom att hålla undan information etc... Hoppas det känns lite bättre idag när du kunnat smälta det här lite.
    Ja jag förstår tanken men för mig blir det bara superkonstigt. Vi pratar som sagt typ varje dag så känner mig lite för bakom ljuset typ. Min man känner lite samma, då det är hans bästa kompis som är pappan (de träffades på vårt bröllop). Försöker att tänka på annat. Tack för stödet! 

    Har haft ont i magen och på den sidan som jag tror jag ägglossat ifrån i två hela dagar nu. Vet inte vad det beror på, men är lite orolig att nått gått fel. Känner mig liksom "gasig" i nedre delen av magen. Har dessutom fått svamp (sorry för info haha). Känner mig eländig och gråtfärdig. Inga av mina andra vanliga pms-symtom dock, så undrar lite om det ens blev ägglossning? Sket ju i testerna denna månad, kanske var dumt, haha. Förvirringen är total. 
  • LJM91
    PCOtjej95 skrev 2022-03-16 11:16:47 följande:
    Ja jag förstår tanken men för mig blir det bara superkonstigt. Vi pratar som sagt typ varje dag så känner mig lite för bakom ljuset typ. Min man känner lite samma, då det är hans bästa kompis som är pappan (de träffades på vårt bröllop). Försöker att tänka på annat. Tack för stödet! 

    Har haft ont i magen och på den sidan som jag tror jag ägglossat ifrån i två hela dagar nu. Vet inte vad det beror på, men är lite orolig att nått gått fel. Känner mig liksom "gasig" i nedre delen av magen. Har dessutom fått svamp (sorry för info haha). Känner mig eländig och gråtfärdig. Inga av mina andra vanliga pms-symtom dock, så undrar lite om det ens blev ägglossning? Sket ju i testerna denna månad, kanske var dumt, haha. Förvirringen är total. 
    Förstår verkligen hur du känner dig, även om din kompis säkert inte menade något illa. Att försöka skaffa barn och inte lyckas kan ju ge en känsla av utanförskap, och att då dessutom inte få veta saker kan ju såklart spä på den känslan ytterligare.

    Håller tummarna för att du hade ägglossning!
  • LJM91

    Kan inte citera dig Sophiee92, skönt att det verkar gå snabbt med utredningen och hoppas att spolningen ger resultat :) jag hade sista mensdagen igår så nu börjar den evighetslånga väntan på ägglossningen. Hoppas bara att den inte tänker fortsätta slå nya rekord i hur sent den kan dyka upp.. Var på provtagning hos Werlabs igår och har fått de första provsvaren idag, än så länge ser det inte ut som att något avviker. Ska få ett utlåtande av en läkare också så inväntar det :)

  • PCOtjej95
    LJM91 skrev 2022-03-16 12:46:53 följande:
    Förstår verkligen hur du känner dig, även om din kompis säkert inte menade något illa. Att försöka skaffa barn och inte lyckas kan ju ge en känsla av utanförskap, och att då dessutom inte få veta saker kan ju såklart spä på den känslan ytterligare.

    Håller tummarna för att du hade ägglossning!
    Tack snälla för förståelsen!

    Ja jag också, försöker att tänka på annat och göra roliga saker just nu. Men ni vet ju hur man är, det går inte att släppa tankarna helt och hållet direkt. 
  • 986247391

    Nu borde det snart vara dags för ÄL denna gång, gissar på söndag/måndag kanske. Detta blir försök nr 7, vet knappt om jag orkar hoppas faktiskt. Har ni andra berättar för vänner/familj att ni försöker? Och när berättade ni isf? Jag har berättat för en vännina annars vet ingen, och alla skulle nog bli väldigt förvånade över att vi försöker skaffa barn. Min syster gifter sig i sommar, så förhoppningvis kommer jag väl vara ?tvungen? att berätta tills dess, men börjar bli jobbigt och bortförklara och dölja vad jag gör och hur jag mår. Hur tänker ni andra?

  • evelinagra1

    Alltså vad händer med kroppen nu?  Två dagar med temp över coverline? Har inte sovit konstigt och har blivit frisk från corona? Har inga äl flytningar men har lite ont i magen och i ryggen, jag kan väl inte ha haft ägglossning nu redan? 


     

  • PCOtjej95
    986247391 skrev 2022-03-17 06:57:59 följande:

    Nu borde det snart vara dags för ÄL denna gång, gissar på söndag/måndag kanske. Detta blir försök nr 7, vet knappt om jag orkar hoppas faktiskt. Har ni andra berättar för vänner/familj att ni försöker? Och när berättade ni isf? Jag har berättat för en vännina annars vet ingen, och alla skulle nog bli väldigt förvånade över att vi försöker skaffa barn. Min syster gifter sig i sommar, så förhoppningvis kommer jag väl vara ?tvungen? att berätta tills dess, men börjar bli jobbigt och bortförklara och dölja vad jag gör och hur jag mår. Hur tänker ni andra?


    Förstår hur du känner. Jag känner lika. Känner mig typ patetisk när jag hoppas, för man har liksom hoppats ett par månader nu och det har inte blivit något hittills. Till och med kompisar som var singlar när jag började försöka är ju gravida nu haha. 

    Mina fyra närmaste vänner vet, och min mamma. Känns lite jobbigt att ha berättat för de vänner som nu är gravida. Har ångest över det varje dag, då jag dels blir utesluten från att veta om graviditeter pga det, dels för att jag känner mig dålig.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?