• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • evelinagra1

    Idag är sista dagen på mensen för mig. igår började jag med inositol och imorgon börjar jag med progesteronkräm. Nu är jag bara lite orolig att ägglossningen kommer ske väldigt mycket tidigar.. jag brukar få runt CD 20 och jag kommer vara bortrest mellan cd 11-15, jag kommer hem sent på kvällen på dag 15.. så jag hoppas att ägglossningen sker typ 17 eller 18 iallafall..

  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2022-06-28 11:17:16 följande:

    Idag är sista dagen på mensen för mig. igår började jag med inositol och imorgon börjar jag med progesteronkräm. Nu är jag bara lite orolig att ägglossningen kommer ske väldigt mycket tidigar.. jag brukar få runt CD 20 och jag kommer vara bortrest mellan cd 11-15, jag kommer hem sent på kvällen på dag 15.. så jag hoppas att ägglossningen sker typ 17 eller 18 iallafall..


    Vill inte lägga mig i. Varför börjar du med krämen imorgon? 
    Tror man ska börja med den efter ägglossningen. 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-28 11:00:06 följande:
    Så drygt att det är samma för dig :( vilken CD är du på nu? jag måste förmodligen ta tag i min vikt på allvar om det ska bli någon graviditet för mig. Men tycker ändå det känns konstigt att det ska påverka såhär mycket, jag tycker att jag ständigt ser andra som är gravida som är betydligt större än vad jag är.. Har i alla fall bokat in ett besök på en privat gynmottagning, men de hade inte tid förrän i slutet av augusti. Ska försöka ringa runt till fler ställen och se om det finns någon som har tid snabbare.
    Är på CD 25. Tycker också att lite övervikt inte borde göra så mycket. Känner flera som är väldigt överviktiga som är gravid eller fått barn. 
    Jag vet inte hur jag ska göra. Tänker ta tag i det efter sommaren. 
    Tappen är fortfarande öppen. 
  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2022-06-28 12:13:43 följande:
    Dalarna : det är ingen fara! Jag mailade och fick detta till svar 
    Okej :) 
    Vilken styrka ska man ta inositol? Tänkte köpa 
  • Rewner

    Beklagar era struliga ägglossningar Dalarna och LJM! Så surt när man tror att man fått till det bra och så ändras förutsättningarna.

    Jag har ingen direkt stor övervikt och tror inte att det påverkat mig i försöken hittills, men jag väger mer nu än jag gjorde för ett år sedan och det vill jag egentligen ta tag i. Det går ju liksom åt fel håll. Jag vill framför allt känna mig stark och i bra kondition. Jag springer en del och några extra kilon gör ju stor skillnad där. Min motivation är inte bara att kunna bli gravid utan jag tänker också på hur jag vill ta mig igenom graviditeten och första tiden efteråt. Tänker att det kommer att vara lättare om jag är i så bra form som möjligt innan.

    Hoppas du märker positiv skillnad av progesteronet, Evelinagra!

  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2022-06-28 12:39:02 följande:

    Dalarna : den jag köpte skulle man ta 4g om dagen :) 


    Jag vill helst ta i tablett form :p 

    Får googla lite och se vad jag finner. 
  • Dalarna91

    Kan man ha öppen tapp och samtidigt haft ägglossning? 
    Litar inte på min temp pga lite sömn och otroligt varmt i lägenheten.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?