• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • evelinagra1
    LJM91 skrev 2022-07-03 08:12:05 följande:

    Idag kom den fasta gubben på testet, herregud äntligen! Brukar ägglossa dagen efter, så CD60 blir det. Jisses alltså..

    Fyrklöverns, det låter som en väldigt bra idé att ta kontakt med en kurator, det är aldrig fel att få professionell hjälp med att reda ut sina känslor och få stöd i hur man kan tänka. Jag gick till en terapeut för ett par år sedan vid en tidigare jobbig period i livet och det gjorde enorm skillnad för mig. Hoppas du får tid hos en bra kurator <3


    Jaaa äntligen!! 60 dagar är inte dåligt.. hoppas krämen gör så att du får tidigare ägglossning nästa månad! 
  • Rewner

    Fyrklövern: Beklagar så att du också blev tvungen att gå igenom blödning och akut operation. Det tog mig ungefär två veckor att återhämta mig fysiskt (dock så pushade jag mig väldigt hårt just dagarna efteråt för att jag hade ett evenemang jag inte ville missa och det kanske gjorde att det tog längre tid). Det enda som jag ännu inte gjort är att vara ute och springa, men idag (2,5 vecka efter operationen) så känns det som att det skulle funka. 

    Det låter klokt att gå och prata med någon för man får ju mycket tankar och känslor att reda ut. Vad hade hänt om jag inte blivit tvingad in till sjukhuset i tid? Det är rädsla för vad detta innebär för drömmen om att få barn någon gång. Jag har också fått lite tvivel kring just det. Livet känns så skört. Det är trots allt en del risker med att vara gravid och föda barn. Och sedan det som kommer efteråt, tänk om man inte får finnas där för sitt barn. Mörka tankar. Men så kan man ju inte gå genom livet heller. Det förstår jag rent logiskt och jag är nog på väg dit även med mina känslor. Jag har berättat för min närmsta familj och vänner så har fått chans att ventilera mycket med dem utöver min sambo. Det har känts bra.

    Nu har jag precis beställt hem menstrosor för att testa det. Det enda sättet jag kunde komma på för att liva upp den kommande mensen på något vis.

  • LJM91
    Sophiee92 skrev 2022-07-03 15:05:55 följande:

    Men GUD! Rekord cykel ju. Hur många ÄL-tester lyckades du förbruka?


    Vågar knappt räkna efter haha.. Men det måste vara runt 40 st, vill minnas att jag började testa typ CD15-16..
  • LJM91

    Denna gången gick jag lite crazy och såg till att vi hade sex i en ställning där mina höfter var lite uppåtvinklade eller vad man ska säga, jag låg kvar en halvtimme efter att min sambo kommit och därefter satte jag in min menskopp i ett försök att riktigt bada livmodertappen i sperman xD det sägs ju att sådana husmorstips inte ska göra någon skillnad men vafasen, är man desperat så är man känner jag. Tänkte ta en stor dos D-vitamin innan jag går och lägger mig idag och försöka förföra sambon imorgon också, så har jag verkligen gjort vad jag har kunnat denna ägglossningen.

    Har gått och blivit dunderförkyld i helgen ovanpå allt, googlar såklart som en galning kring om det är positivt eller negativt för våra chanser att lyckas. Har ni någon erfarenhet eller tanke kring det?

  • evelinagra1
    LJM91 skrev 2022-07-03 22:08:10 följande:

    Denna gången gick jag lite crazy och såg till att vi hade sex i en ställning där mina höfter var lite uppåtvinklade eller vad man ska säga, jag låg kvar en halvtimme efter att min sambo kommit och därefter satte jag in min menskopp i ett försök att riktigt bada livmodertappen i sperman xD det sägs ju att sådana husmorstips inte ska göra någon skillnad men vafasen, är man desperat så är man känner jag. Tänkte ta en stor dos D-vitamin innan jag går och lägger mig idag och försöka förföra sambon imorgon också, så har jag verkligen gjort vad jag har kunnat denna ägglossningen.

    Har gått och blivit dunderförkyld i helgen ovanpå allt, googlar såklart som en galning kring om det är positivt eller negativt för våra chanser att lyckas. Har ni någon erfarenhet eller tanke kring det?


     


    jag har en kompis som blev gravid när hon hade corona, jag har hört att det ska vara bra när man har virus eller så för att då har kroppen fullt upp att ta hand om det men vet inte om det stämmer :) 

  • LJM91
    evelinagra1 skrev 2022-07-03 22:17:24 följande:

     


    jag har en kompis som blev gravid när hon hade corona, jag har hört att det ska vara bra när man har virus eller så för att då har kroppen fullt upp att ta hand om det men vet inte om det stämmer :) 


    Det var det jag läste också, men sen var det andra källor som hävdade att kroppen inte tar sig an en graviditet när den är upptagen med att bekämpa en infektion. Det är väl som med allt annat antar jag, ingen kan veta hundraprocentigt. Men tack för peppen! :)
  • LJM91

    Ni som har boostat med D-vitamin, hur mycket har ni tagit? Har tabletter som innehåller 10ug, enligt förpackningen är det rekommenderar dagsdos. Läser mig till att för att boosta vid ägglossning kan man ta typ 35 000ie, men jag är förmodligen dum i huvudet ikväll för lyckas inte för mitt liv konvertera ie till ug så det verkar rimligt i mitt huvud. Läste att 1ug motsvarar 40ie, är jag helt ute och cyklar då när jag får 35 000ie till att bli 875ug? Det skulle ju dock innebära att jag ska ta 87,5 tabletter?! Låter helt galet i mina öron xD

  • LJM91

    Såg fel på förpackningen, det är 50ug i dem. Så isåfall 18,5 tabletter? Även det låter galet för mig xD

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?