• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • SigneSE
    LJM91 skrev 2022-09-06 12:38:47 följande:

    Idag ömmar brösten och känner av lite mer molvärk från och till, så mensen har alldeles säkert satt igång :( bävar redan för att komma hem och ta ut menskoppen.. Är ovanpå allt på sjukt dåligt humör och det påverkar mitt jobb tyvärr. Är så ptroligt less på mitt jobb just nu och hade hoppats på att en kommande föräldraledighet skulle ge mig lite styrka att stå ut ett tag till. Det känns allt mer som en avlägsen dröm och inte som något som faktiskt kan bli verklighet.


     


    du och alla vi i denna tråden har en kommande föräldrarledighet framför oss, vi behöver tänka att just nu är vi på resan på väg dit?det tar bara lite tid men snart är det våran tur. Självklart är det våran tur när det väl är dags, kolla bara på alla andra i tråden som plussat så varför skulle det snart inte var vår tur, statistiken talar för oss. Och det är normalt att det tar tid. min brors tjej är 29 år - tog 2 år med första barnet, min andra vän var 37 år och första barnet kom på en gång. det finns så många olika varianter men vi kommer dit. Vi är på resan just nu.


    jag har två dagar kvar till bim så vi har väldigt lika, och har redan börjat känna exakt som du beskrev i ditt inlägg. Mycket deppigt. Känner med dig och exakt samma.
    Kram

  • Rewner

    Åh LJM, så tråkigt att det känns som att mensen är på väg.

    Kan du inte fundera på att byta jobb eller göra något åt din arbetssituation? Vet själv att man skjuter upp saker nu för att man vill inte påbörja något livsförändrande om man blir gravid, men samtidigt kanske man ångrar det sedan att man inte tog tag i det innan man blev gravid och fick barn och massa annat att tänka på. För jag är helt övertygad om att det kommer hända för oss också. Det kanske tar mycket längre tid än vad vi hade tänkt och vi kanske behöver hjälp som vi absolut inte hade tänkt. Men vi har ju många år kvar att försöka (du än mer än jag) och med den hjälp som finns idag så kan ju faktiskt de allra flesta bli gravida.

    Och så fortsätter jag att hålla tummarna för att mensen uteblir. Nu har vi ju blivit lurade av menssymtom att vi är gravida så många gånger att det väl dags att bli lurade av gravidsymtom att mensen är på g.

  • evelinagra1

    Jag känner mig så himla dum varje gång jag skriver något här men jag hoppas att det är okej! 


    ni som har lite koll på progresteonkräm.. jag är i vecka 11 nu och i vecka 12 ska man väl kunna börja trappa ner med den, men jag känner mig så rädd för att sluta med den :/ och om jag skulle sluta hur ska jag trappa ner?

  • LJM91

    Finaste ni <3 är så tacksam för stödet här i bästa tråden! Har inte vågat kolla menskoppen än, molvärken är borta och brösten ömmar inte direkt längre. Hade tänkt ta ett test när jag kom hem och kolla koppen, men fegade ur. Måste oavsett ta ut koppen innan jag går och lägger mig ikväll, så jag kommer kunna uppdatera er idag i alla fall.

    Rewner, jag har faktiskt funderat på att söka nytt jobb men jag har egentligen så pass mycket fördelar med min arbetsplats att det inte riktigt går att motivera mig själv att söka annat :P det är mer situationen just nu som är jobbig, hösten är alltid tuff på mitt jobb och särskilt denna hösten då jag behöver samarbeta med en kollega jag inte trivs med. Förhoppningsvis är detta botten och sakta kommer det gå uppåt, jag hoppas det i alla fall.

    Evelina, du ska inte känna dig dum som skriver här <3 jag är jätteglad för att du vill hänga kvar hos oss och ditt plus ger mig hopp! I användningsråden jag fick till progesteronkrämen står att man ska ta 2 pumpar morgon och kväll till och med vecka 12, och därefter trappa ned med 1 pump per vecka tills man upphör helt. Jag tolkar det som att när du går in i vecka 13 så tar du tex 2 pumpar på morgon och en pump på kvällen, och i vecka 14 en pump på morgonen och en på kvällen, i vecka 15 bara en pump om dagen och sen ingenting i vecka 16. Vad tror ni andra, tolkar ni det likadant?

  • SigneSE
    LJM91 skrev 2022-09-06 21:19:55 följande:

    En liten strimma blod hade kommit så imorgon lär det vara fullt flöde :(


    Kanske, kanske inte.. oavsett så försök tänka positivt, att din tur kommer när det är dags, att du är bra som
    kämpar en månad till och snart kommer en ny chans och däremellan vet jag att du kommer få hoppet igen. 
    men än är det inte avgjort <3

    har nu själv börjat få mensvärk inför Bim på torsdag :(

  • Chilins
    LJM91 skrev 2022-09-06 21:19:55 följande:

    En liten strimma blod hade kommit så imorgon lär det vara fullt flöde :(


    Åh hoppas inte att det blir något mer! Hoppet är det sista som överger en. Om mensen kommer igång får du fortsätta kämpa tillsammans med oss i vårt lilla gäng Hjärta håller tummarna hårt att det är en genombrottsblödning
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?