• Anonym (Lingon)

    Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?

    Då och då ser jag någon på nätet fråga "vad betyder xyz?" när någon nämnt xyz i ett inlägg eller kommentar. Och då och då svarar personen som nämnt ordet något i stil med "Googla...".  Ja alla kan googla ordet och det är oftast lätt att göra det, men samtidigt är det lätt för den som nämnt ordet att förklara vad det betyder. Troligt är att det är fler som undrar vad det är för ord. En trevlig gest tycker jag att ta sig tid och förklara för ovetande personer vad det betyder i stället för att  skriva "Du får väl googla själv!", eller "Vet du vad google är?", som mer liknar en härskarteknik.

    Ni som skriver att folk får googla själva på knepiga ord de använt undrar jag vad ni är för typ av person?

  • Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-13 20:36:04 följande:

    Om man inte ska vara otrevlig, vad menar du då med att de kan behöva lära sig den hårda vägen?


    Att man på ett otrevlig sätt upplyser om sökfunktioner på nätet? Man behöver inte vara spydig när man gör det.
  • Anonym (Pop)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-14 08:12:30 följande:

    Att man på ett otrevlig sätt upplyser om sökfunktioner på nätet? Man behöver inte vara spydig när man gör det.


    Va?

    Man behöver inte vara otrevlig, men man ska vara otrevlig, men inte spydig. Du är lite ambivalent...
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 08:23:35 följande:

    Va?

    Man behöver inte vara otrevlig, men man ska vara otrevlig, men inte spydig. Du är lite ambivalent...


    Nä, min autocorrect spårar ur och tydligen finns det ingen redigera-knapp?

    Jag menar, att för många här verkar den hårda vägen vara att en människa själv söker efter fakta, detta skulle man kunna upplysa om på ett snällt sätt.

    Jag tycker personligen inte att den vägen är så hård utan just det borde vara det normala.
  • Anonym (Pop)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-14 08:34:38 följande:

    Nä, min autocorrect spårar ur och tydligen finns det ingen redigera-knapp?

    Jag menar, att för många här verkar den hårda vägen vara att en människa själv söker efter fakta, detta skulle man kunna upplysa om på ett snällt sätt.

    Jag tycker personligen inte att den vägen är så hård utan just det borde vara det normala.


    :) ok! Nej, man kan inte redigera här. Ganska irriterande.

    Och ja, visst kan man skriva så till någon på ett vänligt sätt, och inte bara ett surt: Googla!
  • LadyJane
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 08:38:19 följande:
    :) ok! Nej, man kan inte redigera här. Ganska irriterande.
    Och ja, visst kan man skriva så till någon på ett vänligt sätt, och inte bara ett surt: Googla!
    Varför väljer du att bli kränkt över en uppmaning?
  • Anonym (Pop)
    LadyJane skrev 2021-09-14 08:39:09 följande:

    Varför väljer du att bli kränkt över en uppmaning?


    Jag har inte sett att jag har fått någon uppmaning. Men jag kanske har missat något inlägg?
  • LadyJane
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 09:06:34 följande:
    Jag har inte sett att jag har fått någon uppmaning. Men jag kanske har missat något inlägg?
    Det var exakt det du påstod om uppmaningen att googla.
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 08:38:19 följande:
    :) ok! Nej, man kan inte redigera här. Ganska irriterande.
    Och ja, visst kan man skriva så till någon på ett vänligt sätt, och inte bara ett surt: Googla!
    "Googla" är en uppmaning. En ett-ordsmening. Det finns inga känslor i denna korta uppmaning så jag frågar igen varför du väljer att bli kränkt och projicera dina känslor på detta?
  • Anonym (Pop)
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:09:37 följande:

    Det var exakt det du påstod om uppmaningen att googla."Googla" är en uppmaning. En ett-ordsmening. Det finns inga känslor i denna korta uppmaning så jag frågar igen varför du väljer att bli kränkt och projicera dina känslor på detta?


    Ingen har uppmanat mig att googla.
  • LadyJane
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 09:19:32 följande:
    Ingen har uppmanat mig att googla.
    Nähä. Så du bara vill tjafsa i tråden.
    Ok, då vet vi.
  • Anonym (Pop)
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:21:50 följande:

    Nähä. Så du bara vill tjafsa i tråden.

    Ok, då vet vi.


    I rest my case!
Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?