• Anonym (Lingon)

    Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?

    Då och då ser jag någon på nätet fråga "vad betyder xyz?" när någon nämnt xyz i ett inlägg eller kommentar. Och då och då svarar personen som nämnt ordet något i stil med "Googla...".  Ja alla kan googla ordet och det är oftast lätt att göra det, men samtidigt är det lätt för den som nämnt ordet att förklara vad det betyder. Troligt är att det är fler som undrar vad det är för ord. En trevlig gest tycker jag att ta sig tid och förklara för ovetande personer vad det betyder i stället för att  skriva "Du får väl googla själv!", eller "Vet du vad google är?", som mer liknar en härskarteknik.

    Ni som skriver att folk får googla själva på knepiga ord de använt undrar jag vad ni är för typ av person?

  • Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?
  • Anonym (jaha)
    LadyJane skrev 2021-09-14 11:50:18 följande:
    Det är inte jämförbara situationer.
    Svaret googla får du när du frågar om självklara saker som är allmänbildning och du enkelt kan ta reda på själv för att du de facto redan sitter med en internetuppkoppling.

    Jämför istället med att fråga om vädret, vad gatan du står på heter, vad affären bakom din rygg heter. Är du inte blind så kommer folk att svara dig "kolla upp det själv".
    Nja, det beror snarare på om personen du pratar med är en dryg och osocial jävel med en pinne i röven eller om personen är vänlig och social.

    Jag hade absolut inte drygat mig mot en person som ställde en "onödig" fråga utan läst skylten och sagt det som står.  Och hade nån dryg och osocial jävel svarat på det sättet på en fråga så hade jag bett idioten gå och undersöka huvudet för hen kan fan inte må riktigt bra
  • Anonym (Lingon)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-09-14 10:40:05 följande:
    Fast du kan inte jämföra att fråga vad något betyder när du redan står och pratar med någon, med att starta en tråd på ett forum och slösa tusen främlingars tid.

    Tänk istället att du går fram till random främlingar på stan, och frågar typ vad betyder X, ja då skulle du få lustiga blickar och ett "googla" precis som online.
    Jag tänkte inte på att starta en helt ny tråd och fråga vad X betyder. Utan i en redan pågående tråd eller samtal på nätet och någon nämner ett ord som en annan inte förstår. Det är ungefär samma som om man är i ett samtal med någon utomhus och denne nämner ett ord som den andre inte förstår. Då tror jag inte man säger "du får väl googla" när den håller i mobilen. Det vore väldigt märkligt.
  • LadyJane
    Anonym (jaha) skrev 2021-09-14 12:01:26 följande:
    Nja, det beror snarare på om personen du pratar med är en dryg och osocial jävel med en pinne i röven eller om personen är vänlig och social.

    Jag hade absolut inte drygat mig mot en person som ställde en "onödig" fråga utan läst skylten och sagt det som står.  Och hade nån dryg och osocial jävel svarat på det sättet på en fråga så hade jag bett idioten gå och undersöka huvudet för hen kan fan inte må riktigt bra
    Tja, med sådant språk och sådana uttryck så är risken rätt stor att man just är en sådan person man anklagar andra för.
    Desto större anledning att svara att den får ta reda på själv det som finns precis framför näsan.
  • Anonym (Lingon)
    Anonym (Leo) skrev 2021-09-14 10:53:44 följande:

    Jag brukar inte skriva "googla" på t.ex. forum eller i kommentarsfält eller liknande. Jag låter bli att svara istället. Men jag stör mig på folk som inte kan googla enkla saker själva. Jag ser det lite som internetmotsvarigheten till att hela tiden be någon annan hämta mjölken ur kylskåpet. Hämta själv! 

    De som ber någon googla har antagligen stört sig på fenomenet länge och bitit sig i tungan tills de fick nog. Eller så är de lite uppfostrande som personer och anser att den som förväntar sig att få allt serverat behöver lära sig att göra en egen ansträngning istället.

    Jag har en vän som är jättefin men hon är en sådan som hela tiden ber en förklara enkla ord och uttryck när vi skriver med varandra över messenger, och det kan vara ganska irriterande. Då kan jag ju inte bara bemöta det med tystnad heller. Jag har börjat länka svaret istället för att skriva det med egna ord med förhoppningen att hon ska förstå att hon också hade kunnat googla fram samma resultat.


    Är din vän en sån som ber dig "hämta mjölken i kylskåpet" o liknande? Eller varför tror du hon frågar om ord hela tiden?
  • Anonym (Lingon)
    LadyJane skrev 2021-09-14 11:50:18 följande:
    Det är inte jämförbara situationer.
    Svaret googla får du när du frågar om självklara saker som är allmänbildning och du enkelt kan ta reda på själv för att du de facto redan sitter med en internetuppkoppling.
    Det gör man även om man är ute och pratar med någon. Mobilen har man alltid med sig och kan alltid googla upp ordet. Säger du att personen får googla svaret själv där också om nån skulle fråga?
  • Anonym (Pop)
    LadyJane skrev 2021-09-14 11:50:18 följande:

    Det är inte jämförbara situationer.

    Svaret googla får du när du frågar om självklara saker som är allmänbildning och du enkelt kan ta reda på själv för att du de facto redan sitter med en internetuppkoppling.

    Jämför istället med att fråga om vädret, vad gatan du står på heter, vad affären bakom din rygg heter. Är du inte blind så kommer folk att svara dig "kolla upp det själv".


    Otrevliga stroppar svarar så. Vi normalfuntade svarar vänligt och går sen vidare i livet, glada över att ha kunnat hjälpa till.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-14 12:23:51 följande:

    Det gör man även om man är ute och pratar med någon. Mobilen har man alltid med sig och kan alltid googla upp ordet. Säger du att personen får googla svaret själv där också om nån skulle fråga?


    Fast i detta är där ju skillnad, det är ju annorlunda att ställa en fråga till en vän man diskuterar med.

    Att starta en tråd med en fråga om hur högt eiffeltornet är, är i mina ögon att likställa med att gå fram till en okänd människa på stan och ställa frågan.

    "Hej, ursäkta mig....vi känner inte varandra...men..."
  • nihka
    Anonym (Lingon) skrev 2021-09-13 10:52:59 följande:

    Då och då ser jag någon på nätet fråga "vad betyder xyz?" när någon nämnt xyz i ett inlägg eller kommentar. Och då och då svarar personen som nämnt ordet något i stil med "Googla...".  Ja alla kan googla ordet och det är oftast lätt att göra det, men samtidigt är det lätt för den som nämnt ordet att förklara vad det betyder. Troligt är att det är fler som undrar vad det är för ord. En trevlig gest tycker jag att ta sig tid och förklara för ovetande personer vad det betyder i stället för att  skriva "Du får väl googla själv!", eller "Vet du vad google är?", som mer liknar en härskarteknik.

    Ni som skriver att folk får googla själva på knepiga ord de använt undrar jag vad ni är för typ av person?


    Det finns väl ingen gemensam personlighet på människor som uppmanar andra att googla.

    Jag tycker det är skillnad på att fråga efter något som är svårare att greppa och något riktigt simpelt. Sedan beror det på hur ofta personen frågar, om den frågar hela tiden och vill ha allt serverat och hur trevlig personen är själv. En person som drygar sig och sedan ska ha en massa serverat är man ju inte så sugen att förklara för.
  • Anonym (jaha)
    LadyJane skrev 2021-09-14 12:20:21 följande:
    Tja, med sådant språk och sådana uttryck så är risken rätt stor att man just är en sådan person man anklagar andra för.
    Desto större anledning att svara att den får ta reda på själv det som finns precis framför näsan.
    Jadu, märkligt att du reagerar så strakt på språk men är helt ok med drygt och ovänligt bemötande av människor. Personligen tycker jag betydligt bättre om människor som svär men bemöter mig vänligt än människor som pratar korrekt men bemöter mig som idioter.
  • LadyJane
    Anonym (Pop) skrev 2021-09-14 12:24:32 följande:
    Otrevliga stroppar svarar så. Vi normalfuntade svarar vänligt och går sen vidare i livet, glada över att ha kunnat hjälpa till.
    Ja, precis sådär som alla påstår att de är på familjeliv samtidigt som de har en massa nedvärderande epitet på de som inte gör exakt som de själva?
    Det är knappast normalfungerande...
Svar på tråden Vad har personer som skriver "googla" för personlighet?