• Anonym (next step)

    "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

    Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

    Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

    Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

  • Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
  • Anonym (next step)

    Jag har kommit fram nu för ett tag sen och jag har faktiskt pratat med både mormor och med farmor och farfar, mormor ringde dem och berättade. Jag har vädrat, lagt en brasa fär det går fortare att få varmt med under tiden elementen drar igång ordentligt, bäddat i soffan och fixat mat och ätit. Jag känner mig lite trött och konstig så jag har också skickat ett mejl till mentorn i plugget och bett om saker att göra hemma. Skrev bara lite vagt att det hänt grejer och jag behöver vara hemma imorgon. Vi får väl se vad som händer. Jag ska läsa vad mer ni har skrivit men jag tänkte att jag skulle uppdatera först.

  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-10-13 00:20:17 följande:

    Hej, TS! Hur har det gått?


    Ringde du BRIS igår? I annat fall, har du fått någon annan hjälp?


    Förlåt. Jag såg att du skrev det här idag (innan 12) Hur är det med dig nu? Har du fått tag i BRIS?
  • Anonym (next step)
    Anonym (Åw) skrev 2021-10-12 21:24:23 följande:

    Du skriver ingenting om vad det är som gör att hon ville att du ska ut från boendet? Det finns alltid 2 sidor av ett mynt.


    Hon brukar säga sånt när hon är arg och bråkar på mig. Jag brukar gå ut ibland också men den här gången bestämde jag mig för att åka ifrån och inte komma tillbaka, som hon sa.

    Jag är ingen duvunge. Blyg att lära känna folk men när jag känner någon är jag ganska frispråkig. Jag säger ifrån om hon eller pappa behandlar mig eller mina syskon orättvist eller så. Det är inte så populärt hos henne.
  • Anonym (Kiki)

    Hej

    Jag kan gärna passa din hund i morn när du är i skolan!?

  • Life88
    Anonym (Kiki) skrev 2021-10-13 01:49:09 följande:

    Hej

    Jag kan gärna passa din hund i morn när du är i skolan!?


    Fint av dig
  • Anonym (Grattis)

    Vill bara säga ett stort grattis på födelsedagen!

  • Anonym (#)
    Anonym (Ett annat sätt) skrev 2021-10-12 21:33:43 följande:

    Efter alla sympatier och ryggdunkningar så kör jag en annan approach. Med egen erfarenhet av en helt omöjlig dotter som aldrig gjorde som man sa, tjafsade om allt osv. Det slutade med att jag kastade ut henne och hon flyttade till sin mamma istället.

    Det var ett bra beslut nu med facit i hand.

    Mitt tips till dig är att du ska skärpa dig.

    Sköt skolan, håll ordning på dina grejer, hjälp till hemma med städ och disk. Var snäll och hjälpsam mot ev. syskon och halvsyskon och framförallt lägg band på dina tonårshormoner och tjafsa inte. Då kommer allt lösa sig och alla kommer må bättre.


    Fast nu antar du ju en massa saker utan grund. Du antar att TS har betett sig precis som din styvdotter. Så behöver det ju inte alls vara. Det kan precis lika gärna vara styvmamman som har betett sig illa. Alla styvmammor är inte helgon.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (next step) skrev 2021-10-12 19:42:12 följande:

    Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

    Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

    Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?


    Är det hennes hem? Har inte din pappa någon rätt till hemmet? Lever din pappa i ekonomisk eller annan form av utsatthet?

    Inte för att jag tycker din styvmor har rätt att kasta ut dig men för att nyansera din pappas roll. Han kanske inte är ett illojalt rövhål utan bara en utsatt man med få valmöjligheter. Har du småsyskon? Halvsyskon där styvmamman är mamman?
Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?