• Jobbit­t
    Fri 15 Oct 2021 21:45
    12417 visningar
    17 svar
    17
    12417

    Psykos efter förlossning

    Efter 3 års försök med en missfall, så fick vi vårt första barn för 3 veckor sen. Allt gick bra såhär långt. Efter förlossningen hade frun svårt att såva, hon sov knappt på 3-4 dygn vi var på bb. Dagen då vi fick gå hem, blev frun manisk. Hon var hyper, talade snabbt o ville städa rummet före vi gick. Jag vid tidpunkten som endast ville hem och starta vårt nya liv, såg inte vid att hon mådde dåligt.

    Väl där hemma när vi började såva, fick frun en panikattack. Lungnade henne, men sen blev hon konstig och fick ingen kontakt med henne. Ringde ambulansen o dom förde henne o bebisen till akuten.

    Jag for själv till mina föräldrar och sov över. Dagen efter ringde dom från akuten och berättade att frun fått en psykos o blev inlagd på psykavdelning.

    Jag flyttade med barnet till föräldrarna för stöd, frun får nu den behandling hon behöver. Hon har blivit bättre, men är ännu i psykosen.

    Frun kommer att bli bra en dag, men jag kan inte sluta oroa mig hur våran liv fortsätter när hon kommer hem...

  • Svar på tråden Psykos efter förlossning
  • Anonym (Bu)
    Fri 15 Oct 2021 22:29
    #1

    Jättebra att ni fick hjälp så fort. Sömn är otroligt viktigt. Det är så svårt med nyfödda, som att man har en instinkt att vakta dem, den är så stark att man kan ha svårt att sova.

    När din fru kommer ur psykosen gissar jag att en av de viktigaste sakerna är att hållas koll på sömnen, aldrig tumma på den.

    Jag hamnade inte i psykos, men djup depression och blev inlagd på psyket. Sömnen var extremt viktig och därför sov jag i en annan del av huset när jag kom hem, för att inte bli väckt av bebisen. Det har gått 10 år och jag äter fortfarande medicin. Jag måste fortfarande lägga mig i tid och hålla koll på mat, träning och rutiner. Men jag mår bra! :)

    Hopp finns för dig och din familj.

  • Jobbit­t
    Sat 16 Oct 2021 20:36
    #2

    Fick idag en samtal från spyket. Dom hittade frun livlös i rummet. I 13 minuter försökte de återuppliva henne o fick igång hjärtat.

    Hon är nu på intensiven i en resperator, går ej att få kontakt med henne...

  • Blomma­5
    Sun 17 Oct 2021 06:59
    #3

    Vad har dem erbjudit dig för hjälp? Hur mår du?

  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Sun 17 Oct 2021 10:28
    #4

    Riktigt skruvad historia TS, vilken jävla mardröm...

    Hoppas du får det stöd du o bäbis behöver.

  • Jobbit­t
    Sun 17 Oct 2021 11:08
    #5

    Bor med föräldrarna, får stöd av dem o vänner. Är sjukskruven, från jobbsidan förstår dom, inget jag behöver fundera där.

    Har varit några gånger och talat med terapeut, fått nyligen mirtazapin som skall hjälpa med sömnen. Har börja cyckla regelbundet för att vädra huvet.

    Fruns mamma ringde till intensiven denna morgon. Nån liten reaktion kan frun få om man vidrör handen, någon enstaka andetag kan hon själv ta emellanåt. Dom skulle magnet röntga huvudet idag, trolitvist se hur stora skador hjärnan tagit av syrebristen.

    Det tråkiga är, vi båda är 29 år, har varit tillsammans i 9 år. Frun var så glad och hoppfull att äntligen bli mamma. Men frun som jag kännde henne kommer nog aldrig tillbaka igen, om hon vaknar upp mera.

  • Anonym (G)
    Sun 17 Oct 2021 11:20
    #6
    +1

    låter lite osannolikt detta

    Det är inte vanligt att nästan dö, vid psykos, och hamna i respirator. Pga psykiska problem. Då skulle isåfall läkarna ha gett för mkt mediciner, vilket också låter ganska osannolikt.

  • Jobbit­t
    Sun 17 Oct 2021 12:40
    #7
    Anonym (G) skrev 2021-10-17 11:20:17 följande:

    låter lite osannolikt detta

    Det är inte vanligt att nästan dö, vid psykos, och hamna i respirator. Pga psykiska problem. Då skulle isåfall läkarna ha gett för mkt mediciner, vilket också låter ganska osannolikt.


    Det beror väll på vad personen upplever vid en psykos, jag tänker inte börja argumentera.

    Dom ringde nyligen från psykavdelningen om vi behöver en krismöte.

    Dom berättade samtidigt att frun blev orolig kvällen före, hon var rädd att hon skulle göra någon illa eller någon skulle göra henne illa.

    På morgonen blev hon lite mer aggresiv, med samma rädsla. Personalen blev lite chockad när dom hittade henne, för av alla patienter där så var hon en av dom lägsta på listan med misstanke att göra det här.

    I torsdas frågade jag frun hur hon upplevde saker, då hon sade att hon känner sig inte som sig själv.

    Hon hade svårt att förklara hur, men ungefär att hur sakelig man förklarar en sak. Så trodde hon inte det stämde. Samt kunde hon höra musik emellanåt, men inget annat. Lämnade hon något osakt kan man inte veta.

    Det var sista gången jag talade med henne.

    Om detta endast är en psykos kan jag inte svara på, hon har ingen annan svåra psykiska diagnos/problem från förr..
  • Anonym (Natta­)
    Sun 17 Oct 2021 12:47
    #8
    Anonym (G) skrev 2021-10-17 11:20:17 följande:

    låter lite osannolikt detta

    Det är inte vanligt att nästan dö, vid psykos, och hamna i respirator. Pga psykiska problem. Då skulle isåfall läkarna ha gett för mkt mediciner, vilket också låter ganska osannolikt.


    Nej, men leder psykosen till självmordsförsök kan det hända.
  • Sun 17 Oct 2021 23:03
    #9
    +1

    Usch, vad jobbigt. Vilken tur du har dina föräldrar som stöd. Ingen vanlig start på livet som förälder. Hoppas din fru klarat sig utan hjärnskador så hon sakta kan tillfriskna. Skickar över en styrkekram.

  • Anonym (Anhör­ig)
    Mon 18 Oct 2021 13:12
    #10
    Anonym (G) skrev 2021-10-17 11:20:17 följande:

    låter lite osannolikt detta

    Det är inte vanligt att nästan dö, vid psykos, och hamna i respirator. Pga psykiska problem. Då skulle isåfall läkarna ha gett för mkt mediciner, vilket också låter ganska osannolikt.


    Vet inte vad du har för erfarenhet av paranoida psykoser (vilket det här låter som) men min anhöriga har gjort självmordsförsök i samband med psykos. Tror inte det är så ovanligt.
  • Anonym (Anhör­ig)
    Mon 18 Oct 2021 13:15
    #11
    Jobbitt skrev 2021-10-17 11:08:22 följande:

    Bor med föräldrarna, får stöd av dem o vänner. Är sjukskruven, från jobbsidan förstår dom, inget jag behöver fundera där.

    Har varit några gånger och talat med terapeut, fått nyligen mirtazapin som skall hjälpa med sömnen. Har börja cyckla regelbundet för att vädra huvet.

    Fruns mamma ringde till intensiven denna morgon. Nån liten reaktion kan frun få om man vidrör handen, någon enstaka andetag kan hon själv ta emellanåt. Dom skulle magnet röntga huvudet idag, trolitvist se hur stora skador hjärnan tagit av syrebristen.

    Det tråkiga är, vi båda är 29 år, har varit tillsammans i 9 år. Frun var så glad och hoppfull att äntligen bli mamma. Men frun som jag kännde henne kommer nog aldrig tillbaka igen, om hon vaknar upp mera.


    TS beklagar din fruktansvärda situation. Jag hoppas att din fru sakta repar sig och att du har stöd av dina föräldrar och av sjukvården. Ta hand om dig.
  • Jobbit­t
    Mon 18 Oct 2021 15:48
    #12

    Var idag till sjukhuset på krismöte, samt hälsa på frun.

    En läkare berättade efter att ha sett tester, så gav han ingen hopp för frun. Hjärnan har skadats för mycket.

    De följer ännu läget ett par dagar, men han gav i princip 2 alternativ. Dra ur sladden eller låta henne vara i maskiner tills kroppen inte årkar mera.

    Hämtade också fruns saker från psykavdelningen. Fanns ingen hejdå brev..

  • Mon 18 Oct 2021 16:04
    #13

    Åh nej. Så tråkigt att höra. Jag beklagar sorgen. Jag hoppas du får all hjälp och allt stöd du behöver som både nybliven pappa och nybliven änkling. Skickar dig en varm kram. 

  • Anonym (F)
    Sat 22 Jan 2022 12:26
    #14

    Hur hur allting gått?? hur mår ni??

  • Thu 5 Oct 2023 15:08
    #15

    Det låter verkligen som en svår och skrämmande situation för er båda. Det är naturligt att känna oro när ens partner går igenom något sådant. Det viktigaste är att du fortsätter att vara där för din fru och stödja henne under hennes behandling. Ta hand om dig själv också och sök stöd från vänner och familj. Tillsammans kan ni ta er igenom detta och jag hoppas att din fru snart blir bättre. Var stark och ta en dag i taget. ❤️

  • Anonym (Dina)
    Thu 5 Oct 2023 15:29
    #16

    sportina, tråden är två år gammal, men jag vet att det är lätt att missa. Om du läst allt hade du sett att ts sambo förefaller ha avlidit. Precis som du hoppas jag att det gick så bra som möjligt för ts och barnet. Jag har en kompis som också hamnade i en psykos till följd av sömnbrist. 

    Nu är tråden gammal, men jag hoppas att händelseförloppet utretts av ivo. Hur kunde personalen på förlossningen missa hur hon mådde? Hur kunde hon lämnas utan tillsyn på psyk? 

    Om ts läser detta skickar jag mina varmaste tankar. Och frid över barnets mor. 

  • Thu 5 Oct 2023 17:20
    #17

    IVO (Inspektionen för vård och omsorg) är en myndighet som har ansvar för att granska och utvärdera vården och omsorgen i Sverige. De kan utreda klagomål och anmälningar om brister i vården och vid behov vidta åtgärder för att säkerställa att vårdgivare följer lagar och regler. IVO kan till exempel göra inspektioner, ge rekommendationer och utfärda sanktioner om det finns allvarliga brister. Det är viktigt att rapportera eventuella bekymmer till IVO så att de kan agera och se till att vården blir bättre och säkrare för alla.

Svar på tråden Psykos efter förlossning