• Anonym (S)

    Han hotar att göra slut - är detta rimligt?

    Snälla hjälp. Är så ledsen och känner mig så otillräcklig just nu. Ska försöka fatta mig kort.

    Jag och en man träffades för ett par år sedan. Vi har långdistansförhållande då vi bor ungefär 30 mil från varandra. Vi har aldrig kunnat flytta ihop då vi har barn i samma åldrar på varsin ort.

    Pga svårigheter i hans jobb med tider och så och jag har haft mer flexibilitet i mitt jobb har jag pendlat till honom hyfsat ofta med tåg. Som mest en gång i veckan.

    Jag blev oplanerat med barn och vi behöll barnet som föddes nu för ett par månader sedan. Jag har nu inte samma möjligheter att åka till honom. Dels sover bebisen knappt, dels har jag två andra barn sedan tidigare, sedan har jag inte ekonomin nu när jag är föräldraledig. Är ju helt själv med lilla barnet så allt faller ju på mig med vakennätter osv.

    Jag tar med barnen till honom ibland men de är trötta på att pendla (vill mest va hemma o ta det lugnt) och det är en lång väg att åka med tre barn varav ett spädbarn.

    Nu till problemet. Det känns som att han inte alls förstår mig när jag förklarar att jag inget hellre vill än att åka till honom och spendera tid med honom - min underbara partner och pappan till vår nya bebis - men att orken inte finns där och framförallt inte pengarna (klarar oss knappt). Kostar flera hundra per resa (~800-900kr tur och retur per gång). Han bidrar typ aldrig då han också har dålig ekonomi.

    Har hälsat på där två gånger senaste åtta veckorna (första veckan var vi tillsammans på bb) och vi har då stannat i några dagar. Han hjälper då inte till speciellt mycket heller med avlastning.

    Jag vill vara flexibel med tider vi ska ses på på ett annat sätt och har svårigheter att planera exakta dagar då jag inte vet hur vi mår från dag till dag beroende på om bebis sovit på natten innan. Orkar helt enkelt inte med att gå upp på morgonen efter en sömnlös natt (eller kvällen innan då man är helt slut efter en lång dag med barnen) och packa för tre barn och stuva in i en barnvagn och göra en resa som bokstavligt talat kräver fem byten med div bussar och tåg med gnälliga barn flera timmar i sträck.

    När han pressar på om en dag och jag är för trött blir han grinig/arg/besviken/ledsen och säger att *detta inte funkar* och hotar med att göra slut. Han gnäller om hur besvikna hans föräldrar blir att vi inte kan ses och hur han ställt in sig på att ses. Är detta rimligt från hans sida? Hur kan jag få honom att förstå min situation?

  • Svar på tråden Han hotar att göra slut - är detta rimligt?
  • Fjäril kär
    Anonym (S) skrev 2021-11-14 15:16:52 följande:

    det jag gjorde var att lägga upp en budget innan barnet kom och la undan pengar.

    Planen är att skaffa bil för mig men avstår just nu pga ekonomiska skäl. Kostar mig mer att ha bil just nu än detta gör. Men det är inte hållbart. Vet ej hur vi ska lösa det för kan inte flytta ifrån mina barn och deras pappa skulle inte gå med på att de flyttar och inte heller hans barns mamma såklart.


    Varför skulle han behöva ta med sina barn om han flyttar? Han har ju dom bara varannan helg. Han har rätt att flytta precis vart han vill. Det behöver han inte sitt ex medgivande för.

    Det är enbart boendeföräldern som behöver godkännande av den andra föräldern att flytta barnen. Vet du inte det?
  • Anonym (Teddy)
    Tow2Mater skrev 2021-11-14 14:54:48 följande:

    Fem byten betyder 6 olika transporter for att komma 30 mil. Ar Sveriges kommunikationer utom all kritik, eller finns det andra problem här.


    Ja, ska du åka tåg tvärs över detta land så kan man absolut bli frustrerad. Det bästa du kan göra om du ska resa är att resa rakt norrut eller söderut. Ska du åt nåt annat håll bör du ha gott om tid och tålamod. Jag har släktingar lite kors och tvärs över landet och det som är enklast och snabbast för mig som bor på ostkusten är när jag hälsar på min släkting i Uppsala.
  • Anonym (S)
    Fjäril kär skrev 2021-11-14 16:21:21 följande:

    Varför skulle han behöva ta med sina barn om han flyttar? Han har ju dom bara varannan helg. Han har rätt att flytta precis vart han vill. Det behöver han inte sitt ex medgivande för.

    Det är enbart boendeföräldern som behöver godkännande av den andra föräldern att flytta barnen. Vet du inte det?


    Alltså han har dem varannan vecka
  • Anonym (S)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-14 17:36:10 följande:

    Ja, ska du åka tåg tvärs över detta land så kan man absolut bli frustrerad. Det bästa du kan göra om du ska resa är att resa rakt norrut eller söderut. Ska du åt nåt annat håll bör du ha gott om tid och tålamod. Jag har släktingar lite kors och tvärs över landet och det som är enklast och snabbast för mig som bor på ostkusten är när jag hälsar på min släkting i Uppsala.


    Såå sant. När du säger det. Ja det är ju inte riktigt japansk standard när det kommer till infrastruktur i det här landet men priset verkar säga något annat :-P
  • Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2021-11-14 17:46:55 följande:

    Alltså han har dem varannan vecka


    Då var vi nog flera som missförstod dig.

    Som sagt. Sluta åk. Begär underhåll

    (Och ditt lilla barn har rätt till föskola utfirån sin pappas arbetstider om hen nu bor hos honom varannan vecka)
  • Anonym (Biobonus)

    först  börjar du med att begära underhåll! Han kommer inte få betala mer än han har utrymme för..resten står försäkringskassan för..det är pengar ditt barn har rätt till !!


    Sedan  får han åka till dig när han har ledig helg/dag utan barn om ni har det trångt med bil om han har eller ta buss/tåg etc …30 mil..då bör det ta en 3-4 timmar med bil … som jag fattade bor du runt Stockholm…då bör det finnas gott om vandrarhem /hotell där barnets farmor o farfar  kan bo när de vill träffa sitt nya barnbarn 

    oavsett är det ju billigare och enklare för EN vuxen person att resa än vad det är för en vuxen med ett spädbarn o ett förskolebarn (+ ev ett skolbarn..antar att det är en 6-7 åring ..) 
    Han är barnets pappa och det ligger på honom  i första hand att se till att träffa sitt barn.. om ni varit separerade o inte ett par så hade du varit skyldig att underlätta  för honom=  tex att låta honom träffa sitt barn i ditt hem ,men inte ens i det scenariot hade det legat på dig  att åka till honom 

  • violis
    Anonym (G) skrev 2021-11-14 17:57:00 följande:
    Då var vi nog flera som missförstod dig.
    Som sagt. Sluta åk. Begär underhåll
    (Och ditt lilla barn har rätt till föskola utfirån sin pappas arbetstider om hen nu bor hos honom varannan vecka)
    Sanning med modifikation …Det lilla barnet har rätt till pappans tider på pappans vecka …på TS vecka har barnet rätt till minimum 15h / veckan …dvs förskolebarnet kan gå 40-60h på pappans vecka  o 15h på mammans 
  • Fjäril kär
    Anonym (S) skrev 2021-11-14 17:46:55 följande:

    Alltså han har dem varannan vecka


    Men han har inte boende? Då kan han fortfarande flytta precis vart han vill.
  • Anonym (G)
    violis skrev 2021-11-14 18:10:05 följande:

    Sanning med modifikation ?Det lilla barnet har rätt till pappans tider på pappans vecka ?på TS vecka har barnet rätt till minimum 15h / veckan ?dvs förskolebarnet kan gå 40-60h på pappans vecka  o 15h på mammans 


    Det var det jag menade (och också skrivit förut) så jag hoppades att ts skulle fatta detta.

    Men bra att du förtydligade.

    Ts har nämligen enligt henne Problwmwt att hon inte kan åka på sina barnfria veckor efersom lilla bara har rätt ull 15h förskola. Och detta stämmer ju som sagt inte om barnet faktiskt bor hos sin pappa dessa veckor. Då är det hans tider som gäller de veckorna
  • violis
    Anonym (G) skrev 2021-11-14 18:15:56 följande:
    Det var det jag menade (och också skrivit förut) så jag hoppades att ts skulle fatta detta.
    Men bra att du förtydligade.

    Ts har nämligen enligt henne Problwmwt att hon inte kan åka på sina barnfria veckor efersom lilla bara har rätt ull 15h förskola. Och detta stämmer ju som sagt inte om barnet faktiskt bor hos sin pappa dessa veckor. Då är det hans tider som gäller de veckorna
    👍
Svar på tråden Han hotar att göra slut - är detta rimligt?