Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

    Han hotar att göra slut - är detta rimligt?

    Anonym (S) skrev 2021-11-14 10:23:23 följande:

    Nej alltså jag gör inte det. Han har inte ekonomin till det


    Va?! Har han inte ekonomi att ta hand om sitt egna barn? Jaha, men då får han låna pengar så att han kan bidra 50% ekonomiskt.

    Han är en parasit och du är en dörrmatta. Jag kan inte fatta att du verkligen tar dina barn, varav en bebis, och åker 30 mil med fem byten. Inte klokt. Har ni hört talas om rs-viruset? Hur kan det komma sig att du gör det? Om han och hans släkt vill träffa barnet får dom åka till dig. Har du inte sovplatser att erbjuda i ditt hem får dom bo på motell.
  • Anonym (Teddy)
    Fjäril kär skrev 2021-11-14 10:38:45 följande:

    Har du inte förstått att det är din egen mesighet som gör att du sitter i denna skit?

    Sätt ner foten och ställ lite krav för guds skull!

    Är du rädd för honom?


    Håller verkligen med. Så här mesig får man faktiskt inte vara om man har ansvar för barn, ts. Dina barn lider av dessa ständiga resor. Du får faktiskt söka samtalshjälp och se till att tuffa till dig.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (G) skrev 2021-11-14 10:37:34 följande:

    Och om han nu jobbar helg borde han inte ha en helt dåligt lön?

    Han har bara sina barn varannan helg? Varför söker han inte arbete där du bor och flyttar isf? Sina barn kan han ju träffa varannan helg ändå?


    Han har säkert skulder hos kronofogden.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-14 10:56:16 följande:

    Säkert, men Kf drar mindre om han betalar underhåll istället eftersom de aldrig tar mer än man beräknat har råd med, och naturligtvis går underhåll före som utgift i det läget. Finns ingen ursäkt för ts att inte begära att pappan ska bidra med sin del.


    Absolut, det finns ingen ursäkt för pappan. Men han skyller säkert på skulder som ett sätt att slippa betala underhåll och ts går på det.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-11-14 11:37:29 följande:

    Jag menade inte att jag säger emot dig så du förstår. Men ja, skulder är säkert en av hans ursäkter.


    Nej då, inte alls, jag trodde att vi var överens. Jag ville bara förtydliga att jag tror att ts man drar snyfthistorier om sin dåliga ekonomi och kronofogden så att ts ska gå med på att han inte ska behöva betala underhåll.
  • Anonym (Teddy)
    Fjäril kär skrev 2021-11-14 14:35:49 följande:

    Sen finns det tyvärr rätt många mammor som trots ett antal barn fortfarande är helt clueless över lagliga rättigheter och skyldigheter och därmed är oerhört lättlurade av sina tvivelaktiga pojkvänner som slår i dom lögner om varför de inte behöver betala skulder/underhåll/resor/what ever.


    Sant och sorgligt. Men ts är i ett kapitel för sig tycker jag. Jag trodde aldrig jag skulle få höra talas om nån som är så nedtryckt så att hon packar ner ett antal små barn, varav en nyfödd, och frivilligt åker 30 mil med FEM! byten. Bara för att "pappan" inte har råd. Jag blir på riktigt orolig över hela situationen och speciellt över hur ts mår och ska orka egentligen.
  • Anonym (Teddy)
    Tow2Mater skrev 2021-11-14 14:54:48 följande:

    Fem byten betyder 6 olika transporter for att komma 30 mil. Ar Sveriges kommunikationer utom all kritik, eller finns det andra problem här.


    Ja, ska du åka tåg tvärs över detta land så kan man absolut bli frustrerad. Det bästa du kan göra om du ska resa är att resa rakt norrut eller söderut. Ska du åt nåt annat håll bör du ha gott om tid och tålamod. Jag har släktingar lite kors och tvärs över landet och det som är enklast och snabbast för mig som bor på ostkusten är när jag hälsar på min släkting i Uppsala.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2021-11-14 17:48:33 följande:

    Såå sant. När du säger det. Ja det är ju inte riktigt japansk standard när det kommer till infrastruktur i det här landet men priset verkar säga något annat :-P


    Ah, Japan! Där tågen kommer på minuten och dessutom stannar inom anvisade uppmålade strecken. Ska du sitta i vagn åtta, så går du till ruta åtta på perrongen. När tåget sen kommer så har du vagn åtta rakt framför dig. Nu blir jag lite tårögd!
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 09:45:21 följande:

    Tråkigt att man inte i en enda jäkla tråd på detta forum til dig (rakt på sak) kan hålla en vänlig ton.

    Jag är inte lågbegåvad men det är en svår situation. Folk hamnar ibland i sådana. Varför så jäkla arg och aggressiv? Jo, allting går in.

    Faktum är att pappan till de andra barnen faktiskt hjälper till praktiskt och ekonomiskt. Jag har barnen mycket mer än han. Vi har lagt upp det så. Den andre pappan har ju visat att han inte hjälper till på något av dessa sätt. Han har inte köpt en enda pinal till barnet förutom ett paket blöjor en gång och en nappflaska. Menar inte att man ska ljuga för barnet om föräldraskapet såklart (skulle aldrig aldrig göra) men om man rent krasst på pappret ska välja mellan att ha vårdnaden tillsammans (vilket han kommer att begära) med någon som inte har möjlighet att ta hand om barnet på ett bra sätt eller med någon som faktiskt kan det så läns det sistnämnda bättre för alla. Förstår ni hur jag menar?


    Men det verkar ju som att du inte ens gillar barnets pappa speciellt mycket. Varför anstränger du dig då så hemskt för att åka 30 mil så att den här pappan ska få träffa sitt barn som han inte ens hjälper till att sköta? Om han nu är så usel, varför ens anstränga dig?

    När barnet blir större, ska hen då följa med till ditt ex när de äldre syskonen åker ditt för umgänge med sin pappa?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 10:49:36 följande:

    Nej jag gör inte det. Skulle aldrig ljuga om det och barnet får träffa dem hur mycket som helst. Men problemet är att pappan inte visar något intresse och jag får mest känslan av att han vill stå med och sånt men inte bidra på något sätt. Tror inte ens han tänkt på att han kommer bli skyldig till det. Det är väl ändå barnets intressen som bör gå först, låter lite konstigt när du säger *pappans rätt till...*


    Du verkar inte veta särskilt mycket om denna man som är far till ditt barn. Detta trots att ni har träffats några år. Du vet inte varför han har så extremt dålig ekonomi och du har "en känsla av" att han inte vill bidra på nåt sätt vad gäller barnet. Pratar ni inte med varandra? Ställer frågor till varandra? Pratar om lösningar på olika problem? Har ni ett förhållande eller inte? Det verkar som att mannen du har barn med är en total främling för dig.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 12:25:46 följande:

    Nej... alltså jag skulle aldrig neka barnet rätten till sin biologiska familj. Umgänge, allting. Och därigenom skapa bra relationer och band till dem.

    Men det ligger väl i allas intresse att alla barnen får både det grundläggande och lite extra ovanpå det? En bra tillvaro. Plus samvaro och umgänge osv. Blir viktigt både socialt och för att få sina behov tillgodosedda. Det kan inte pappan i nuläget göra ens tillsammans med mig. Men mitt ex kan det. Jag och exet är skilda men var fram tills nu i våras gifta då skilsmässan gick genom. Därav delar jag i nuläget vårdnaden av detta barn med pappan till de andra barnen. Vet jag borde skriva rätt pappa men känns som att det inte kommer att leda till något positivt för barnet, tvärtom.


    Är ditt ex väldigt rik eller? Barnet kommer få det grundläggande plus lite extra?

    Du säger att du aldrig kommer neka umgänge mellan barnet och biologiska pappan. Samtidigt ser du fram emot hur barnet ska få samvaro och umgänge med ditt ex. Ska barnet växa upp med två pappor?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 16:34:18 följande:

    Barnet spenderar redan typ all sin tid med de andra barnens pappa då vi umgås mycket tillsammans för barnens skull.

    Anstränger mig att åka dit för barnets skull. Behöver inte ha papper på det utan måste ändå göra det för barnets skull. Usel och usel men han hjälper inte till att bidra med någonting för barnet och börjar därför ställa mig frågan om det är värt att åka så ofta ..


    Jo, men när barnet har blivit äldre och dina två äldsta åker till sin pappa varannan helg eller vad det nu blir. Ska din yngsta följa med då? Eftersom ni medvetet i stort sätt uppfostrar det yngsta till att betrakta ditt ex som en fadersfigur?

    Nej, är pappan inte engagerad så varför ska du engagera dig såpass som att åka 30 mil? Det är inte rimligt.
  • Anonym (Teddy)

    Men har inte den biologiska pappan börjat undra varför han inte får skriva på för faderskapet? Eller han begriper inte om att han behöver göra det för att stå som pappa? Eller han gillar att inte stå som pappa?Lurar du honom medvetet eller du kanske "bara" "låter bli" att informera honom om saker han borde begripa på egen hand?

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 20:16:53 följande:

    Jaa... låter mest vettigt. Bör göra så. Jo, det är klart pappan bör stå som pappa. Däremot är det sorglig situation. Men ser ingen lösning på den. Vi kommer inte att kunna flytta ihop just nu, han stressar och pressar kring detta och ligger på att jag ska flytta till honom och tar det för givet. Förklarar igen och igen att det inte går.

    Går heller inte att diskutera någonting med honom för han blir direkt förbannad och väldigt känslomässigt labil och tycks sakna konsekvenstänk nu när vi försöker planera framåt vad som ska hända och ske. Känner att jag inte kan säga någonting eller komma med minsta förslag utan att han exploderar i princip och får diverse känsloutbrott så fort vi stöter på minsta svårighet. Sorgligt men... vad ska jag göra.


    Är detta anledningen till att du helst av allt verkar vilja radera den biologiska pappan ifrån både ditt och barnets liv och istället bli en familj med ditt ex? Det du beskriver låter inte som någon trevlig person, ej heller lämplig att ha ett större ansvar över barn. Du verkar ångra att han blev pappan till ditt tredje barn. Han verkar ha en hel del kriterier för en diagnos?

    Tyvärr går det inte att ångra i efterhand, ts.
Svar på tråden Han hotar att göra slut - är detta rimligt?