• Tue 4 Jan 2022 13:28
    125082 visningar
    297 svar
    -2
    297
    125082

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Fri 11 Feb 2022 13:15
    Bilbo79 skrev 2022-02-11 13:03:39 följande:

    Sofia: googla på e-vitamin och IVF så hittar du mycket. jag tog tillskott förut som en av alla saker jag gjorde för att förbättra mina chanser, men gör det inte längre. Evidensen är inte jättestark men det skulle kunna göra skillnad. Dock inte på bara några dagar.

    Nedan info finns tex på denna länk: https://legacyivf.com/vitamin-e-and-fertility-treatments-what-to-know-to-improve-your-chances-of-conceiving/

    In a study published in an issue of Fertility and Sterility, it was found that vitamin E supplements may aid in the increase of thickness of the endometrium. Endometrium, which refers to a woman?s uterine lining, can be thin for a number of reasons, such as low estrogen levels. When the uterine lining is less than 8 mm thick, it can reduce the likelihood of successful implantation. Results from the study showed that 52 percent of women who were given 600 mg a day of vitamin E had improved endometrial thickness.


    Tack snälla. Då ska jag införskaffa E- vitamin. Det kan ju inte skada och boosta kroppen med det redan nu trots att det förmodligen inte hinner göra ngn skillnad. HAde du oxå problem och bygga slemhinna? 
  • Sun 13 Feb 2022 05:57

     Vi fick igenom utredning 2019. Äggplock 2019 + 2019 + 2020. Inga befruktade ägg. Dem finner inget fel mer än eventuellt lite fragmentering på mina ägg. Äggdonation 2022 där ägget ej klara upptining.  Nu väntar vi på en ny äggdonator. Allt detta genom Landsting som i sin tur anlitar Livio i Falun. 

  • Mon 14 Feb 2022 21:01

    Och nu ÄNTLIGEN ringde dem och berättade att vår nya äggdonator gett oss 3 stycken embryon! Måtte denna gång gå bättre ??


    Z2020 skrev 2022-02-13 05:57:08 följande:

     Vi fick igenom utredning 2019. Äggplock 2019 + 2019 + 2020. Inga befruktade ägg. Dem finner inget fel mer än eventuellt lite fragmentering på mina ägg. Äggdonation 2022 där ägget ej klara upptining.  Nu väntar vi på en ny äggdonation. Allt detta genom Landsting som i sin tur anlitar Livio i Falun. 


  • Mon 14 Feb 2022 21:35
    Z2020 skrev 2022-02-14 21:01:55 följande:

    Och nu ÄNTLIGEN ringde dem och berättade att vår nya äggdonator gett oss 3 stycken embryon! Måtte denna gång gå bättre ??


    Vilka bra nyheter!! Då får ni kanske ganska snart köra igång nu så kul och spännande! Hur länge har ni behövt vänta? 
    Vet du ungefär när ni kan påbörja? 

    Ja det kommer säkert gå bättre nu tre embryon låter som bra chanser! 
  • Tue 15 Feb 2022 20:51
    TaleOfBrokenEggs skrev 2022-01-10 20:47:49 följande:

    Vi är under behandling hos Livio. Ställde oss i kö för ungefär ett år sen och har blivit matchade två gånger tidigare, men då har det tyvärr inte blivit några ägg till oss. Men nu vid tredje matchningen gick det vägen. Ska dit på undersökning nästa vecka, hoppas allt ser bra ut och att vi får datum för planerad insättning. Just nu är det bara att vänta.


    Vilken Livio? Alltså vilken stad? 
  • Tue 15 Feb 2022 20:57
    Sakura77 skrev 2022-02-07 21:44:36 följande:

    Hej alla, 

    Jag har fått två barn via ÄD. Samma donator på Huddinge och via landstinget. Dessa barn är nu 9 och 7 år så det är ett tag sedan. Men ibland kikar jag in här på familjeliv för att läsa. Vår resa att få ban var kämpig och det är ett ämne som nog alltid kommer ligga mig nära. 

    Vilken pepp det är i tråden och många positiva besked så här tidigt på året.

    Jag är en av dem som kämpade med IVF i många år utan ett enda plus. Så många tårar som fälldes under denna tid och det kändes som jag skulle gå sönder. Sedan blev det plus på första ÄD. Sådan lycka och sedan var jag bara nervös mer eller mindre i 41 veckor.....

    Så här i efterhand kan jag konstatera att jag är väldigt glad att vi har öppen donator. Men jag kan verkligen inte säga att jag inte skulle valt något annat alternativ om den vägen av någon anledning hade varit stängd. 
    Vi var väldigt öppna om ÄD till nära vänner och familj. Men i efterhand kan jag känna att vi var väl öppna eftersom det primärt inte är vår historia utan barnens. Vi har pratat med dem tidigt om hur det kom till och nu är det en naturlig del. Vårt äldsta barn är så glad för att vi fick ett guldägg och att jag bar på det så att hen blev precis som hen är och att jag är mamman. 

    Före vi gjorde ÄD så funderade jag på hur det skulle kännas om någon påpekade att vi var lika. Det släppte snabbt. Man kan vara lika personer man inte alls är släkt med och man har ju ingen skyldighet att förklara för olika personer.

    Stor kram till er alla!! 

     


    Har också en pojke via ÄD och känner likadant i nästan allt som du nämner!! <3 
    Han är dock inte ens 2 år än så har inte börjat förklara för honom hur han blev till, men dina tips ovan hur man kan prata kring det känns jättebra, tack!!
  • Wed 16 Feb 2022 10:01

    I går var vi på ett nytt UL för att mäta slemhinnan inför återföring och den var 6,7 mm och vi fock tid för återföring så på måndag är det dags, såååå nervös. Ge mig Era bästa tips inför dagen Kyss Trots att jag gjort detta ett antal gånger ör jag så nervös och känner mig som en nybörjare. Ha en fin dag <3

  • Wed 16 Feb 2022 13:09
    sofia2021 skrev 2022-02-16 10:01:54 följande:

    I går var vi på ett nytt UL för att mäta slemhinnan inför återföring och den var 6,7 mm och vi fock tid för återföring så på måndag är det dags, såååå nervös. Ge mig Era bästa tips inför dagen Kyss Trots att jag gjort detta ett antal gånger ör jag så nervös och känner mig som en nybörjare. Ha en fin dag <3


    Kul att det har gått framåt med slemhinnan i veckan och vilken lättnad att den hunnit växa till sig. 
    Åå vad svårt med tips, det jag kan komma på är att äta allsidigt och nyttigt. Sluta eller dra ner på kaffe så mycket du kan. Sen att försöka slappna av och inte stressa men det är ju förstås lättare sagt än gjort. På dagen sen så bara njut. Vilken känsla det är när man lämnar kliniken och ruvningen är igång, den glädjen och spänningen brukar jag ha i flera dagar efter

    Om det går så välj en tid så tidigt som möjligt på insättningsdagen. Jag var hemskt nervös att de skulle ringa och säga på förmiddagen att allt var inställt så jag hade gärna kortat ner den tiden. 
  • Thu 17 Feb 2022 07:45
    Tekannans skrev 2022-02-16 13:09:00 följande:
    Kul att det har gått framåt med slemhinnan i veckan och vilken lättnad att den hunnit växa till sig. 
    Åå vad svårt med tips, det jag kan komma på är att äta allsidigt och nyttigt. Sluta eller dra ner på kaffe så mycket du kan. Sen att försöka slappna av och inte stressa men det är ju förstås lättare sagt än gjort. På dagen sen så bara njut. Vilken känsla det är när man lämnar kliniken och ruvningen är igång, den glädjen och spänningen brukar jag ha i flera dagar efter

    Om det går så välj en tid så tidigt som möjligt på insättningsdagen. Jag var hemskt nervös att de skulle ringa och säga på förmiddagen att allt var inställt så jag hade gärna kortat ner den tiden. 
    Ja men det känns fantastiskt än så länge, den jobbiga biten är dock kvar, oron och ovissheten men jag ska försöka njuta så mycket jag bara kan. Vi har insättning 13:20 så jag lär väl vara så så nervös timmarna innan. Jag hoppas så att vår lilla flinga klarar upptingen Skäms
  • Thu 17 Feb 2022 13:21

    Bilbo hur gick det för dig på ultraljudet i veckan? Du har inte skrivit något och jag vågar knappt fråga. Hoppas hoppas allt såg bra ut!!

Svar på tråden Äggdonation 2022