• TaleOfBrokenEggs

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Kronärtskocka
    Jat bebislängtan skrev 2022-07-24 15:09:17 följande:

    Hej igen, hoppas på någon med bättre koll än vad vi har här i tråden Glad
    Gjorde återföring i fredags av, enligt kliniken, 2st embryon. Kontakten med kliniken har varit präglad av att dom har mkt hög arbetsbelastning men vi var på plats och följde behandlingsplan osv. För att göra en lång historia kort så lämnades spermaprov i onsdags och donatorns ägg kan alltså ha befruktats knappt två dygn före återföringen.
    Själva återföringen gick mycket, mycket snabbt (Max 1 min) men läkaren visade mig vit prick på ultraljudsskärmen och sa att allt hade gått bra och gratulerade osv. 

    Medicinerar och har fått info om hur vi ska göra de kommande två veckorna. Även fått hjälp med att få medicin skickat till Sverige inför att behandlingen startade.


    Fråga; är det möjligt att göra återföringen så snabbt? Någon med erfarenhet lr kunskap?


    Hej

    Att själva återföringen vid ivf eller äd går snabbt är normalt. Det är ett moment som inte behöver ta så lång tid. Ibland kan det ta längre tid om en ska byta om, de ska prata om de olika embryona osv men själva insättandet går fort. De kollar slemhinnan, för in den tunna katetern, för in embryot, sedan brukar de på labb kontrollera att embryot inte är kvar i den tunna slangen, sedan är en klar. 

    Man kan sätta in embryon när de är två eller tre dagar gamla eller som blastocyster dag fem. Förr sattes de alltid in dag två eller tre. Sedan tekniken gått framåt görs fler insättningar när de är blastocyster och klinikerna brukar säga att det är enklare för dem att bedöma kvaliten på ett embryo som blivit en blastocyst. Så chansen att bli gravid är något högre med en blastocyst jämfört med en 2-3dagars. Gör man ivf med egna ägg brukar de odla vidare till dag fem om en har många embryon, har en färre sätter de in tidigare. Men, att du satt in tvådagars betyder inte att det inte kan bli graviditeter eller barn av dem. Så ge inte upp hoppet! Spännande med två också. Måtte ruvardagarna gå bra för dig!

  • Mummy Shark
    Kronärtskocka skrev 2022-07-24 16:50:05 följande:

     sedan brukar de på labb kontrollera att embryot inte är kvar i den tunna slangen, sedan är en klar. 


    Det undrar jag om de gjorde på min klinik, kontrollerade att embryot inte var kvar i slangen alltså. Tveksamt.
    Där tog det <5min från det att jag klev innanför dörren. Ja, läkaren visade en vit prick och mumlade något på väg ut ur rummet (på dålig engelska, med kraftig brytning och munskydd). Kvar ligger man med tusen frågor, men man är ju inte så tuff i det läget!

    Önskar dig hur som helst stort lycka till JAT Bebislängtan! GladHjärta
  • Jat bebislängtan

    Stort tack för svar @kronärtskocka och @mummy shark Hjärta jag hade ju velat veta mer, hur bra embryona såg ut, hur många celler osv men kan ju maila och fråga. Alla var vänliga på kliniken men med väldigt lite tid. 


    Tack igen @konärtskocka och @mummy shark - vet inte Hur man taggar, ny i forumet Glad

  • Mummy Shark
    Jat bebislängtan skrev 2022-07-24 18:06:19 följande:

    Stort tack för svar @kronärtskocka och @mummy shark Hjärta jag hade ju velat veta mer, hur bra embryona såg ut, hur många celler osv men kan ju maila och fråga. Alla var vänliga på kliniken men med väldigt lite tid. 


    Tack igen @konärtskocka och @mummy shark - vet inte Hur man taggar, ny i forumet Glad


    Man väljer "citera" bredvid användarnamnet på den man vill svara. Glad

    Vad är det för klinik?

    Jag tror inte du får svar på den typen av frågor någonstans, ärligt talat, mer än att det "ser bra/normalt ut". Även på bra kliniker så är de privata vilket innebär vinstdrivna, och det märks garanterat mer utomlands än här i Sverige. Då blir det lite löpande band-känsla. Men funkar det bra med mailkontakten och de är trevliga så är det kanske gott nog.
  • Jat bebislängtan

    oki, tack!! 


    Embio medical clinic i Aten.


    Och ni hade varit i Riga? Hoppas att allt går fint för er nu! Solig


    Mummy Shark skrev 2022-07-24 18:13:15 följande:
    Man väljer "citera" bredvid användarnamnet på den man vill svara. Glad

    Vad är det för klinik?

    Jag tror inte du får svar på den typen av frågor någonstans, ärligt talat, mer än att det "ser bra/normalt ut". Även på bra kliniker så är de privata vilket innebär vinstdrivna, och det märks garanterat mer utomlands än här i Sverige. Då blir det lite löpande band-känsla. Men funkar det bra med mailkontakten och de är trevliga så är det kanske gott nog.
  • Mummy Shark
    Jat bebislängtan skrev 2022-07-24 19:29:31 följande:

    oki, tack!! 


    Embio medical clinic i Aten.


    Och ni hade varit i Riga? Hoppas att allt går fint för er nu! Solig


    Ja, precis. Ingen bra klinik. Men det blir förhoppningsvis lika bra bebisar för det. Glad
    Detsamma! {#emotions_dlg.flower}
  • Jat bebislängtan

    Är det någon vita med att beställa ett progesterontest när man mitt i behandling och snart har testdag?

  • AndraSladdis
    Jat bebislängtan skrev 2022-07-27 21:47:28 följande:

    Är det någon vita med att beställa ett progesterontest när man mitt i behandling och snart har testdag?


    Det enda syftet skulle vara att bekräfta att din kropp tar upp progesteronet som tänkt. Det gör den oftast om man följer klinikens medicinplan. Men i sällsynta fall kan man ha ett lågt värde och behöva öka dosen. Spelar bara roll om du är gravid. 
  • Jat bebislängtan

    Oki, tack för svar!!  {#emotions_dlg.flower}


    Tar en hög dos nu så kanske kan avvakta till testdag.


     


    AndraSladdis skrev 2022-07-27 22:31:19 följande:
    Det enda syftet skulle vara att bekräfta att din kropp tar upp progesteronet som tänkt. Det gör den oftast om man följer klinikens medicinplan. Men i sällsynta fall kan man ha ett lågt värde och behöva öka dosen. Spelar bara roll om du är gravid. 
Svar på tråden Äggdonation 2022