• September1518

    Följas åt med vikt och träning!

    Vad har ni för mål och när vill ni nå dit?

    Hur mycket väger ni nu och vad var startvikten?

    Hur tänker ni gå tillväga?

    Målvikten är 58 kg och jag vill helst nå dit senast i augusti men gärna tidigare!

    Jag vägde imorse 64,9 kg, jag är snart tillbaka på vikten jag hade innan jag blev gravid. Fick bebis för 10 veckor sen och gick upp 15 kg. Från början har jag som mest haft en vikt på nästan 73 kg (ej räknat gravidvikt).

    Jag siktar på att styrketräna 3-5 gånger samt ta några promenader i veckan.

    Jag kommer att äta vanlig husmanskost, frukost, lunch, middag, mellis. Dricka mycket vatten och te, undvika småätande. Försöka hålla mig ifrån godis och sötsaker så gott jag kan. För mig är det viktigt att gå ner genom en fungerande livsstil eftersom jag har jojobantat många gånger förut.

    Hoppas fler vill haka på och peppa varandra! Vore kul med uppdateringar en gång i veckan eller oftare om man orkar. Nu kör vi, 2022 når vi i mål!

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning!
  • September1518
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2022-05-22 07:40:14 följande:

    Efter flera skov av övertid och omtag har jag nu lyckats träna 4 ggr på en vecka och är nu på 65.1 kg. 

    Det går åt rätt håll, om än långsamt.


    Jag tror faktiskt inte att du har skrivit ut din vikt i den här tråden tidigare. Men det låter på dig som en nedgång så bra jobbat! :D Så länge det rör sig neråt med tiden. Hur lång var du och vad är din målvikt? :)
  • Anonym (Stegräknaren)
    September1518 skrev 2022-05-22 10:09:00 följande:
    Jag tror faktiskt inte att du har skrivit ut din vikt i den här tråden tidigare. Men det låter på dig som en nedgång så bra jobbat! :D Så länge det rör sig neråt med tiden. Hur lång var du och vad är din målvikt? :)
    165 cm lång är jag. Lite kluven till mitt mål nu.

    Jag har egentligen varit nöjd med 63.5 kg de senaste 10 åren, men då jag nu fick en omgång matallergier som kapade vikten till 59 kilo så insåg jag att det faktiskt går att komma lite lägre. Innan kändes det i princip omöjligt och jag hade accepterat att min vikt pendlar mellan 63-66 kg.

    Men saken är väl den att jag blir "för nöjd" vid 63.5 kilo och då börjar unna mig saker igen.
  • Anonym (Stegräknaren)

    Relaxar nu i soffan efter kuperad promenad på 15 000 steg.

    Vill verkligen tappa ett kilo till tills jag ska springa i stan, och inte känna mig som en knubbsäl.

  • September1518
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2022-05-22 12:10:50 följande:
    165 cm lång är jag. Lite kluven till mitt mål nu.

    Jag har egentligen varit nöjd med 63.5 kg de senaste 10 åren, men då jag nu fick en omgång matallergier som kapade vikten till 59 kilo så insåg jag att det faktiskt går att komma lite lägre. Innan kändes det i princip omöjligt och jag hade accepterat att min vikt pendlar mellan 63-66 kg.

    Men saken är väl den att jag blir "för nöjd" vid 63.5 kilo och då börjar unna mig saker igen.
    Kanske är svårt att nå den vikten nu då eftersom du vid matallergin säkert fick utesluta mycket mer än vad som egentligen är hälsosamt. Men kämpa på och försöka är värt det! Hur lång tid brukar det ta att nå till 63,5? Tänker om du väljer att inte väga dig förrän du kämpat på med bra kost och träning dubbla den tiden så kanske du är i mål utan att veta om det.

    När är det dags för loppet?
  • Anonym (Stegräknaren)
    September1518 skrev 2022-05-22 14:25:06 följande:
    Kanske är svårt att nå den vikten nu då eftersom du vid matallergin säkert fick utesluta mycket mer än vad som egentligen är hälsosamt. Men kämpa på och försöka är värt det! Hur lång tid brukar det ta att nå till 63,5? Tänker om du väljer att inte väga dig förrän du kämpat på med bra kost och träning dubbla den tiden så kanske du är i mål utan att veta om det.

    När är det dags för loppet?
    4 juni så dit hinner jag inte, men något kilo ner borde gå. 
  • September1518
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2022-05-22 16:09:32 följande:
    4 juni så dit hinner jag inte, men något kilo ner borde gå. 
    2 veckor kvar så kanske ett kg känns rimligt. Eller mer om du verkligen bestämmer sig!
  • Anonym (neråt!)
    Skitdålig vecka för mig. Var förkyld nästan hela veckan och inte bara att jag struntade i fastedagen pga det (vilket är nog det bästa om man inte är frisk), jag åt verkligen mycket. Speciellt under de första 2-3 dagar av förkylningen kändes magen som ett tom hål där maten bara försvinner i och jag blev aldrig mätt.
    Sedan tänkte jag att jag kan likaväl strunta i matreglerna och börjar om fr
    ån och med idag. Så jag unnade mig sötsaker under helgen också.

    Nu kör jag 2 extrema veckor. Eller i alla fall är det planen, vi får se om jag orkar. Planen är att fasta varannan dag och dra ner på kolhydrater de dagar jag äter. Hoppas att detta funkar som rivstart/omstart och att jag kan sedan fortsätta att gå ner. Nu var det ungefär ett halvt år jag stod stilla (eller upp och ner något kilo hela tiden).
    Jag bestämmde mig för att ge det till midsommar. Om jag har börjat att gå ner igen till dess, forsätter jag. Annars tar jag en paus minst till hösten, med målet att hålla vikten, och börjar om igen när jag känner att jag verkligen klarar av det.
  • Anonym (snygg tjej)

    Mitt mål är bmi 20 nu först.
    Har 1,5 kg kvar.

    Sen är nästa mål bmi 19.
    Men dit har jag 4 kg! 

    Jag är vältränad och ligger på bli 20,3 nu.
    Jag förstår om någon blir kränkt nu...
    men jag utgår ifrån mig själv och..
    när jag ser bilder på mig känner jag mig småfet.
    vill mig själv det bästa och ge mig den bästa kroppen jag förtjänar.

    lycka till alla!

  • September1518
    Anonym (neråt!) skrev 2022-05-23 20:40:15 följande:
    Skitdålig vecka för mig. Var förkyld nästan hela veckan och inte bara att jag struntade i fastedagen pga det (vilket är nog det bästa om man inte är frisk), jag åt verkligen mycket. Speciellt under de första 2-3 dagar av förkylningen kändes magen som ett tom hål där maten bara försvinner i och jag blev aldrig mätt.
    Sedan tänkte jag att jag kan likaväl strunta i matreglerna och börjar om från och med idag. Så jag unnade mig sötsaker under helgen också.

    Nu kör jag 2 extrema veckor. Eller i alla fall är det planen, vi får se om jag orkar. Planen är att fasta varannan dag och dra ner på kolhydrater de dagar jag äter. Hoppas att detta funkar som rivstart/omstart och att jag kan sedan fortsätta att gå ner. Nu var det ungefär ett halvt år jag stod stilla (eller upp och ner något kilo hela tiden).
    Jag bestämmde mig för att ge det till midsommar. Om jag har börjat att gå ner igen till dess, forsätter jag. Annars tar jag en paus minst till hösten, med målet att hålla vikten, och börjar om igen när jag känner att jag verkligen klarar av det.
    Åh nej vad jobbigt att det blev så! Men ändå helt okej att stå still när man är sjuk. Så tråkigt att du stått still i ett halvår!

    Det låter som en utmärkt plan. Funkar det inte denna gång efter ett rejält jävlar-anamma-försök så är det dags att pausa vikttappförsöken och bara vara. Då kanske kroppen behöver få känna sig bekväm i nya vikten. Sen om målet är att hålla vikten kanske den ändå sakta med säkert tillslut börjar släppa ifrån sig vikt igen. Men först och främst ett lite mer extremt försök. Kör hårt nu! Fokus på kosten. 
  • September1518
    Anonym (snygg tjej) skrev 2022-05-23 21:20:52 följande:

    Mitt mål är bmi 20 nu först.
    Har 1,5 kg kvar.

    Sen är nästa mål bmi 19.
    Men dit har jag 4 kg! 

    Jag är vältränad och ligger på bli 20,3 nu.
    Jag förstår om någon blir kränkt nu...
    men jag utgår ifrån mig själv och..
    när jag ser bilder på mig känner jag mig småfet.
    vill mig själv det bästa och ge mig den bästa kroppen jag förtjänar.

    lycka till alla!


    Hur högt BMI har du kämpat ner dig från? Jag är också lite sugen på BMI 20, läste i någon tråd att då räknas man som smal. Det var visserligen folks högst personliga åsikter men ändå skönt att ha en siffra på smalhet haha.

    Vad kör du för metod för att lyckas gå ner? Blir det svårare ju mindre du väger som man säger? :P
Svar på tråden Följas åt med vikt och träning!