• Wed 22 Jun 2022 05:41
    5091 visningar
    16 svar
    16
    5091

    Pco eller inte?

    Hej!
    Här kommer min hundrade startade tråd här på familjeliv, känns det som.
    Jag misstänker att något är fel.
    Jag blev oplanerat gravid när jag var 20 år, gjorde en abort. Fick en tablett och allt kom ut. Med samma partner hade jag oskyddat sex i 6 år och vi försökte aktivt att bli gravida under ca ett års tid, utan resultat.

    Jag är nu 33 år och jag och min nuvarande har försökt i 7 månader men det känns lönlöst när jag vet att jag försökt tidigare med en annan man utan resultat (tur nog iofs, men men.) 

    Jag tempar med NC och FF och tempen går upp och appen sätter ut ägglossning, har jag då ägglossning om tempen stiger? Eller kan den stiga ändå trots att man inte har ägglossning?

    Mitt fertila sekret är lite hoppigt och kan komma efter utsatt ägglossning, inte före eller under, endast en gång har sekretet varit synkat med ägglossningen.
    Kan man ha någon form av ägglossning vid PCO fast den är dålig?

    Jag är hårig, får raka mig på överläppen, inte bara fjun utan riktiga hår, jag har finnar i ansikte och på rygg.

    När jag gör ägglossningstest blir det ju till slut positivt, men ägglossningen kommer 4 dagar efter positivt test. 

    Mensen kan skilja 5 dagar hit eller dit från gång till gång. 


    Kan jag ha PCO/PCOS?
    Stämmer något jag skrivit in på er som har PCO/PCOS? 


    Jag är så himla ledsen, vill bara få bli gravid.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Pco eller inte?
  • Wed 22 Jun 2022 06:06
    #1

    Kan tillägga också att min lutealfas är 9-10 dagar :(

  • Wed 22 Jun 2022 06:48
    #2

    Det låter som att det skulle kunna vara PCO, men om du går till en gynekolog kan de se om du har de typiska "pärlbanden" på äggstockarna. Även om det är för tidigt för en fertilitetsutredning så kan du söka pga din oregelbundna mens och ökad kroppsbehåring. Alla gynekologer har tyvärr inte lika bra koll på PCO, så fråga när du bokar tid.

    De flesta med PCO har ägglossning, även om den är oregelbunden och kan hoppa över ibland. Det bästa är egentligen att ha regelbunden sex genom hela cykeln, men jag vet ju själv hur man blir med de där ÄL-testen, och hur tråkigt det kan bli med göra-barn-sex efter månader med misslyckanden.

    Det du göra själv så länge är att - om du vet med dig att du har några kilo extra - försöka gå ner lite i vikt. Vissa, tex jag, har en ganska tydlig viktgräns där ägglossningen börjar krångla och ibland kan det räcka att gå ner ett par kilo bara. Kost åt diabetiker-/GI-hållet ska vara extra bra.

  • Wed 22 Jun 2022 10:54
    #3

    Tack för ditt svar, BuoBä!
    Jag pratade med gyn idag, men de sa att de inte kunde göra något förrän efter vi försökt i minst ett år, jag får inte ens komma på utredning. Tycker det är lite märkligt. Hon jag pratade med tyckte jag hade regelbunden mens. Och att jag hade så kort lutealfas sa hon inget om.


    Blir så besviken och less. 

  • Wed 22 Jun 2022 11:04
    #4

    Du får inte ha en undersöktning där man kollar om allt är okej eller om du har PCO? Det låter verkligen märklig. Gå till en annan gynäkolog och så säg inte att du vill ha undersökningen för att du inte blir gravid, utan säg att du vill har oregelbunden mens (även om du inte verkligen har det) och väldig stark och/eller väldig lång mens.

    När jag gick till gynäkologen var det eftersom min mens varade i ungefär 14 dagar (fast väldig svag de sista 1 1/2 veckor) och jag var helt tömd p
    å engergi. Jag visste inget om PCO då, men läkaren diagnostiserade det direkt genom ultraljud och bekräftade med blodprov.

  • Wed 22 Jun 2022 11:21
    #5

    Finns det någon privat gyn där ni bor? Om du söker för din egen skull borde de i alla fall kunna göra ett ultraljud på äggstockarna. Alltså att du säger att du funderar över din oregelbundna mens och kroppsbehåring. Du kan ju ta i lite och säga att du tycker det har blivit värre. 

  • Wed 22 Jun 2022 15:59
    #6

    Spucks; nej, får ingen undersökning, jättekonstigt. Ja skulle kunna säga något sådant, då kanske det går bättre. 


    BuoBä: Ja det finns det, kanske får kolla upp vad det kostar och så och kanske ta den vägen. Det känns som att det är värt det. Säga som du skriver, bra idé :). 

    Tack för att ni tar er tid att svara!

  • Wed 22 Jun 2022 16:35
    #7
    Paeonia123 skrev 2022-06-22 15:59:53 följande:

    Spucks; nej, får ingen undersökning, jättekonstigt. Ja skulle kunna säga något sådant, då kanske det går bättre. 


    BuoBä: Ja det finns det, kanske får kolla upp vad det kostar och så och kanske ta den vägen. Det känns som att det är värt det. Säga som du skriver, bra idé :). 

    Tack för att ni tar er tid att svara!


    De flesta privata gyn har landstingsavtal, så att det inte kostar mer än ett vanligt vårdbesök. Men det brukar vara lättare att få en tid även om man inte har svåra besvär utan bara vill kolla upp något. 
  • Wed 22 Jun 2022 17:08
    #8

    BuoBä; jag har kollat upp en privat nu som har landstingsavtal, skönt. Ska ringa nästa vecka och hoppas på en tid.
    Borde jag inte nämna att jag planerar graviditet? För jag vet ju tex att jag har väldigt kort lutealfas, det vet man nog bara om man planerar graviditet :). 

  • Wed 22 Jun 2022 17:24
    #9
    Paeonia123 skrev 2022-06-22 17:08:29 följande:

    BuoBä; jag har kollat upp en privat nu som har landstingsavtal, skönt. Ska ringa nästa vecka och hoppas på en tid.
    Borde jag inte nämna att jag planerar graviditet? För jag vet ju tex att jag har väldigt kort lutealfas, det vet man nog bara om man planerar graviditet :). 


    Det är bättre om du _inte_ nämner något om barnplaner, för då kommer de genast fråga om ni försökt i mer än ett år. Du vill kolla upp för din egen skull. Har man problem pga PCO, tex strulig mens,  kraftig hårväxt eller insulinresistens, så kan det vara läge att behandla även om man inte planerar barn. 
    Det med dina funderingar kring lutealfas kan du ta när du är där. 
  • Wed 22 Jun 2022 17:34
    #10

    BuoBä; låter bra. Då nämner jag inget om graviditetsplaner till gyn. Jag får ju låtsas som att jag stör mig jättemycket på att mensen diffar. Men min hårväxt framförallt, stör jag mig på otroligt mycket. 

  • Thu 23 Jun 2022 06:18
    #11

    Hallojs,

    Fan va stökigt det är det här med PCOS. jag har också i mången år undrat. Det jag skulle göra om jag var du är att traska iväg och ta mig ett blodprov. Det är nämligen typ enda sättet att veta säkert. 


    Jag gjorde mitt på Tilly, betalade själv, och fick en bekräftad PCOS diagnos. Du kan såklart ramla iväg till vårdsnurran också men min bild är att det är en skakig sektor om du vill ha ett tydligt svar. Vår kära allmänvård är inte alltid så duktiga på det här med PCOS tyvärr. IVF kliniker brukar dock ha stenkoll men det kostar ju en del. Läs på om hur det endokrina systemet fungerar och hur PCO/PCOS funkar så kommer du inte bara hitta svar på hur du förmodligen fungerar utan också på vad du själv kan göra för att stävja hormonell problematik. En kvinna som är duktig på det här (man får ta vissa saker hon skriver med en nypa salt men hon är påläst och skriver mycket informativt om hormonella problem) är Vulverine/Jenny Koos. Hennes drivkraft är att kvinnor skall känna till så mkt som möjligt kring sina kroppar vilket jag tycker är uppmuntrande och hälsosamt i en värld där forskning och fertilitetsförståelse är relativt nyfödd.


    https://www.vulverine.se/blogg/pcos/


    När du får ditt blodprov så skall du leta efter ett rejält förhöjt AMH, skall vara en bra bit över 6 för PCOS tror jag samt kvoten total testosteron/SHBG. En kvot över 0,05 bedöms som hyperandrogenism som du ju också beskriver. OBS du behöver googla hur du kommer fram till den kvoten. Man räknar det ena plus det andra delat med något vill jag minnas men är lite osäker.

    Tilly ger också en rapport som är ganska målande över hur alla dina kvinnorhormoner mår. 


    Därmer, om du försökt längre än 6 månader samt har en bekräftad PCOS diagnos så har du rätt till hjälp av vården. Ett blodprov kan vara ditt fuel för att bekräfta din diagnos för vården. Dvs du behöver inte pröjsa själv därefter ifall ni skulle vilja sätta igång ÄL eller IVF längre fram samt slipper lyssna på ngn nolla som säger åt dig att gå ner i vikt och komma tillbaka om ett år eller dylikt utan du kan faktiskt få riktig hjälp med en bekräftad diagnos.


    Kom ihåg! Knowledge is power! Det finns få saker som är så bra att veta som hur man själv funkar. Lycka till och posta tillbaka om du har frågor. 


     

  • Thu 23 Jun 2022 06:36
    #12

    Kanske skall lägga till att du visst bör nämna att du har barnplaner när du går till gyn. Ser att ni diskuterat det i tråden och jag vill inte skjuta ner någon annans kommentar men risken om du inte säger det är bland annat att du annars får hormoner och rekommendationer som inte stämmer överens med att du vill ha barn. T.ex om du får syntetiskt progesteron så skall man bara behandla med det mellan mens och ÄL men inte mellan ÄL och mens m.m. Om du skall bända lite på sanningen så säg att ni försökt ett år istället. Det är ju nästan sant. Man kan faktiskt gå till en vanlig gynekolog när ÄL börjar närma sig. De kan bekräfta på dagen när ÄL skall ske pga att de mäter storleken på äggblåsan. Så gjorde jag nu senast och det stämde på dagen med vad min gynekolog sa. Åtminstone om man skall tro tempökning samt LH test.

    Ytterligare en anledning till att du inte skall ljuga om barnplanerna är att vården är jäääävligt snabba med att säga: om du inte vill ha barn kan vi rekommendera dig P-piller för din behåring och din stökiga cykel. 


    Tack vården! Jävligt effektivt att hjälpa en kropp som har svårt att ägglossa och sköta sina hormoner rätt genom att tvinga den att fake ägglossa istället.


    Min poäng är att det är bättre att säga hur det ligger till och vara påstridig så du inte får fel behandling. Glöm inte att trots att ditt aim just nu är att skaffa barn, vilket kan vara den starkaste driften vi människor har, så är PCOS ofta ett metabolt syndrom vilket i praktiken och i längden är en dödsfälla. Dvs sätt inte ett plåster på en skottskada. Se vad du kan göra för att hjälpa din kropp att ägglossa och lär dig mer än vården så kommer du veta när de inte vet vad de snackar om osv. Återigen, blodprov is the shit. Oavsett om du finansierar det själv eller via vården. Då vet du säkert. Pärlbandet på äggstockarna som många pratar om är en del i diagnosen men inte hela sanningen. 


    Igen, lycka till!

  • Thu 23 Jun 2022 06:53
    #13
    Kanerol86 skrev 2022-06-23 06:36:21 följande:

    Kanske skall lägga till att du visst bör nämna att du har barnplaner när du går till gyn. Ser att ni diskuterat det i tråden och jag vill inte skjuta ner någon annans kommentar men risken om du inte säger det är bland annat att du annars får hormoner och rekommendationer som inte stämmer överens med att du vill ha barn. T.ex om du får syntetiskt progesteron så skall man bara behandla med det mellan mens och ÄL men inte mellan ÄL och mens m.m. Om du skall bända lite på sanningen så säg att ni försökt ett år istället. Det är ju nästan sant. Man kan faktiskt gå till en vanlig gynekolog när ÄL börjar närma sig. De kan bekräfta på dagen när ÄL skall ske pga att de mäter storleken på äggblåsan. Så gjorde jag nu senast och det stämde på dagen med vad min gynekolog sa. Åtminstone om man skall tro tempökning samt LH test.

    Ytterligare en anledning till att du inte skall ljuga om barnplanerna är att vården är jäääävligt snabba med att säga: om du inte vill ha barn kan vi rekommendera dig P-piller för din behåring och din stökiga cykel. 


    Tack vården! Jävligt effektivt att hjälpa en kropp som har svårt att ägglossa och sköta sina hormoner rätt genom att tvinga den att fake ägglossa istället.


    Min poäng är att det är bättre att säga hur det ligger till och vara påstridig så du inte får fel behandling. Glöm inte att trots att ditt aim just nu är att skaffa barn, vilket kan vara den starkaste driften vi människor har, så är PCOS ofta ett metabolt syndrom vilket i praktiken och i längden är en dödsfälla. Dvs sätt inte ett plåster på en skottskada. Se vad du kan göra för att hjälpa din kropp att ägglossa och lär dig mer än vården så kommer du veta när de inte vet vad de snackar om osv. Återigen, blodprov is the shit. Oavsett om du finansierar det själv eller via vården. Då vet du säkert. Pärlbandet på äggstockarna som många pratar om är en del i diagnosen men inte hela sanningen. 


    Igen, lycka till!


    Det jag menade var att inte säga något om det när man ringer och vill boka. Givetvis tar man upp det när det kommer till diskussioner om behandling.
  • Fri 24 Jun 2022 07:39
    #14

    Tusen tack för era svar! Jag ska ringa till veckan och boka en tid :). 

  • Fri 5 Aug 2022 00:35
    #15

    NC och FF är ju inte 100 procent tillförlitliga, MEN om de har markerat ägglossning och du får mens 13-15 dagar efter det ökar chansen att du faktiskt haft ägglossning, eftersom att lutealfasen ALLTID ligger på nästan exakt 14 dagar :) 

    Låter klokt att kolla upp om du är orolig! Hoppas du får en bra gynekolog/läkare som lyssnar på dig och att allt ser fint ut såklart!! 

  • Tue 24 Jan 2023 14:42
    #16

    Hur långt är din menscykel? Är den lägre än 35 dagar eller mer sällan än 3 månader? Då kan det tyda på oregelbunden cykel alt ägglossning som då kan vara att du uppfyller 2 av 3 diagnoskriterier för PCOS (+ din upplevda hirutism allstå ökad oönskad hårväxt som beror på ökad produktion av manligt könshormon testostron). 


    Jag skulle söka mig till en fertilitets inriktade kliniker eller gyn för att kunna bekräfta eller utesluta PCOS med ultraljud för att titta på äggstockarna och om du har PCO (den tredje kriteriet) samt kollat upp blodprover.  Det var riktigt kämpigt för mig att också få en diagnos och efter att jag hittade en community på instagram som heter Ovulai så fick jag så mycker mer information att ta med till gyn för att fastställa diagnos (tyvärr kämpade mig fram :(). De har nu också utvecklat en PCOS-app på svenska som har hjälpt mig jätte mycket + livsstilsråd de har för att hjälpa hantera mina symptom så tips till alla som kan ha gått igenom liknande och känner sig lost.

Svar på tråden Pco eller inte?