• Anonym (WTF)

    Omskärelse

    Jag såg på ett tv program en man från etipipen som ville omskära sin son på den 7 levnadsdagen. Det var tydligen viktigt att göra de nu för då menade han på att bebisen inte skulle känna ngt. 


    Är dem verkligen så outbildade fortfarande i såna länder att dem tror att bebisar inte känner något när dem gör En operation. 


    tydligen helt utan bedövning. 


    vilket vansinne!!!!!

  • Svar på tråden Omskärelse
  • Postman

    Ja tyvärr verkar det finnas både här och där trots att det är 2022. Jag tycker det är rätt beklämmande och borde förbjudas tills barnen kan bestämma det själv.

  • Gullvivor
    EnAnonumius skrev 2022-07-06 20:41:23 följande:
    Tycker du skall stänga igen din mun. Du använder ju själv DINA åsikter som "fakta".  Så snacka om att du kastar Mount Everest stora berg ett glashus, med 0,5mm tjocka glas väggar.

    Att du inte vill fatta att det blir komplikationer för resten av livet efter man skurit bort förhuden på en pojke, säger en hel del om hur okunnig du faktiskt är egentligen, om vad förhuden har för funktion.

    https://www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/sa-fungerar-konsorganen/sa-fungerar-det-manliga-konsorganet/

    Jag lägger med en fakta länk för andra att läsa, Dock så har ju jag inga förhoppningar på att DU skall fatta.
    För du har ju verkar ju ha bestämt dig för att du har rätt fast du har sjukt i helvete fel.
    Jag brukar inte skriva med öppen mun, den är redan stängd.

    Om omskärelse är bra eller inte är såklart åsikter oavsett vad man har för argument, det har jag inte skrivit skulle vara fakta. Däremot om man nu ska omskära så är det fakta att det är bäst att göra det så tidigt som möjligt. Pga smärttröskeln men också pga andra anledningar som att bebisar inte är fysiskt aktiva som äldre barn utan bara ligger, vilket underlättar läkningen, och att det inte heller blir jobbigt psykiskt eftersom de inte är medvetna om något.

    Jag kan absolut länka sidor som bekräftar det jag säger men frågan är vad du själv anser är "objektiva" källor? Är läkare t.ex med stor erfarenhet av att omskära pojkar objektivt eller inte enligt dig?
  • Anonym (P)
    Gullvivor skrev 2022-07-06 21:02:46 följande:
    Jag brukar inte skriva med öppen mun, den är redan stängd.

    Om omskärelse är bra eller inte är såklart åsikter oavsett vad man har för argument, det har jag inte skrivit skulle vara fakta. Däremot om man nu ska omskära så är det fakta att det är bäst att göra det så tidigt som möjligt. Pga smärttröskeln men också pga andra anledningar som att bebisar inte är fysiskt aktiva som äldre barn utan bara ligger, vilket underlättar läkningen, och att det inte heller blir jobbigt psykiskt eftersom de inte är medvetna om något.

    Jag kan absolut länka sidor som bekräftar det jag säger men frågan är vad du själv anser är "objektiva" källor? Är läkare t.ex med stor erfarenhet av att omskära pojkar objektivt eller inte enligt dig?
    Hur vet du att det inte är jobbigt psykiskt? Och vad vet du om att de inte är medvetna om något? 
  • Drottningen1970
    Gullvivor skrev 2022-07-06 18:36:47 följande:
    Det är inte sjukt bara för att du anser det. I slutändan gör föräldrar det de anser vara bäst för sina barn och så ska det vara sålänge man inte bryter mot lagen.
    En gång i tiden var det även tillåtet att slå sina barn och att våldta sin fru. Utvecklingen går framåt. Allt som är lagligt är inte rätt.

    Att skära bort delar från sitt barns kropp, från deras kön. Om man behöver en lag för att förstå hur sjukt detta är, så har man nåt fel i huvudet.
  • Anonym (Olga)
    https://www.vetenskaphalsa.se/sa-har-synen-pa-sma-barns-smarta-forandrats/

    Det var så sent som på slutet av 80-talet de började fatta att bebisar känner smärta även här i Sverige. Lite drygt 30 år sedan.

    Jag vet inte hur långt utvecklingen har kommit i Etiopien men det kan vara så att de tror att bebisar inte känner lika mycket smärta eftersom de inte kan förmedla den på samma sätt som ett större barn eller vuxen kan.

    Det finns många sätt att läsa av smärta på om man vet hur man gör, men många tror nog att det mest avgörs på skrik.

    Min åsikt är att det är förkastligt att omskära bebisar oavsett om man tror att de kan känna smärta eller ej. Det borde vara ett eget val.
    Men vi i Sverige kan ju inte bestämma över andra länders lagar. 
  • Drottningen1970
    Gullvivor skrev 2022-07-06 17:36:51 följande:
    Vem "de"? Nu vet jag inte vad du tittat på för program men tror de flesta är medvetna om att det gör ont oavsett ålder. Däremot är det mycket mindre smärtsamt för en bebis och därför bättre att det görs då.

    Bebisar är känsligare för värme, kyla, höga ljud etc etc än vuxna. Men i din värld har de alltså mindre känsel i just könsorganen än vuxna. Otroligt intressant.


    Idiot.

  • Gullvivor
    Anonym (P) skrev 2022-07-06 21:07:33 följande:
    Hur vet du att det inte är jobbigt psykiskt? Och vad vet du om att de inte är medvetna om något? 
    Jag vet det eftersom bebisar inte förstår att de snart ska bli omskurna, med andra ord är det inte psykiskt jobbigt för dem innan.
  • Gullvivor
    Drottningen1970 skrev 2022-07-06 21:09:39 följande:
    En gång i tiden var det även tillåtet att slå sina barn och att våldta sin fru. Utvecklingen går framåt. Allt som är lagligt är inte rätt.

    Att skära bort delar från sitt barns kropp, från deras kön. Om man behöver en lag för att förstå hur sjukt detta är, så har man nåt fel i huvudet.
    "En gång i tiden", ja. Varför tror du själv att omskärelse är tillåtet i Sverige idag, år 2022? För att man inte vet bättre eller för att det helt enkelt inte är så allvarligt tillskillnad från t.ex kvinnlig könsstympning som är olagligt?
  • Anonym (Fy fan i helvete)

    Bara perversa jävla as till föräldrar kommer ens på tanken att skära i sina barns könsorgan! Straffet för att göra något sånt borde vara både kastrering och lobotomi utan smärtlindring. 

  • Drottningen1970
    Gullvivor skrev 2022-07-06 21:15:24 följande:
    Jag vet det eftersom bebisar inte förstår att de snart ska bli omskurna, med andra ord är det inte psykiskt jobbigt för dem innan.
    Nej de stackars barnen är ju faktiskt helt trygga i att föräldrarna skyddar och vårdar dom. Tills föräldrarna helt plötsligt en dag bestämmer sig för att skära bort en del av deras kön. Fy fan?
Svar på tråden Omskärelse