• Anonym (?)

    Har vi valt så hemska namn?

    Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 


    Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 


    Är det kört för alla våra barn nu? Solig

  • Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-19 23:10:39 följande:
    Vilka är typiska namn bland högutbildade föräldrar? 
    Höginkomsttagare väljer oftare förnamn (eller var det till och med tilltalsnamn? Minns inte på rak arm, men det går säkert att googla) som gått i arv i släkten till sina barn. De är inte lika kreativa i sina namnval, rör sig inte lika långt ifrån ramarna. Jag har också för mig att det är större skillnad på pojknamnen mellan låg- och höginkomsttagare, flicknamnen är inte lika tydligt uppdelade.


  • Anonym (Prins)
    Anonym (?) skrev 2022-07-19 23:27:03 följande:
    Men vi pratar ju om utländska namn på svenska barn..
    Ja? 
  • Embla twopointoh
    Anonym (X) skrev 2022-07-19 23:20:54 följande:
    Du kan verkligen aldrig någonsin erkänna att du kanske inte sitter på hela sanningen eller gjort någon slutsats som inte är optimal, eller hur? 

    Slutar diskutera med dig. Godkväll.
    Eh, jag har ju skrivit att det är möjligt att jag hade fel om William, och i inlägget du citerar skriver jag att jag kan minnas fel. Vad vill du mer, att jag ska klä mig i säck och aska?

    Möjligheten att du tolkat in lite väl mycket i mina inlägg verkar inte falla dig in heller, verkar det som. Kasta inte sten i glashus.
  • Anonym (?)
    Anonym (Prins) skrev 2022-07-19 23:28:09 följande:
    Ja? 
    William är ju ett engelskt namn. Kanske inte så märkligt att prinsen av England heter det då ?
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-19 23:21:41 följande:
    Vad anses vara en låg utbildning egentligen? Är det om man endast gått gymnasium? Vart går gränsen? Eller är det om man inte ens gått ut gymnasiet? 
    Det är lite olika. En del beror på hur forskaren som gjort studien om namn väljer att definiera det. Jag vet att förr pratade man ofta om lågutbildning som att man inte har gymnasium, men numera, när det är i princip ett måste att ha en gymnasieexamen för att ens få jobb, så börjar det bli vanligare att man menar ingen vidareutbildning efter gymnasiet.

    Jag har för mig att forskaren i en av de artiklar jag länkat till, har kollat på föräldrar med mindre än tre års högskolestudier.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-19 23:37:30 följande:
    Det är lite olika. En del beror på hur forskaren som gjort studien om namn väljer att definiera det. Jag vet att förr pratade man ofta om lågutbildning som att man inte har gymnasium, men numera, när det är i princip ett måste att ha en gymnasieexamen för att ens få jobb, så börjar det bli vanligare att man menar ingen vidareutbildning efter gymnasiet.

    Jag har för mig att forskaren i en av de artiklar jag länkat till, har kollat på föräldrar med mindre än tre års högskolestudier.
    Okej, alltid undrar det där.. Så har man gått gymnasium och sedan yrkeshögskola i två år så anses man vara lågutbildad då? Det kanske bara är 3-5åriga universitetsprogrammen som räknas som hög utbildning? 
  • Anonym (Intressant)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-19 22:24:17 följande:
    Nej, det menar jag inte. Jag skriver ju att det inte finns en skarp gräns. William började dyka upp för ungefär 20 år sedan här i landet, och nu börjar det bli rätt etablerat, även om man kanske behöver vänta ett par generationer för att se om det verkligen får fäste på lång sikt i vår namnflora. 20 år är trots allt i dessa sammanhang ingen tid alls.

    Det finns ganska mycket forskning på området och jag har läst många artiklar på ämnet, ett par av dem har jag länkat till tidigare i tråden. Det är alltså ingenting som jag själv hittat på.
    Passar på att fråga dig som är påläst. I vilken kategori hamnar namnet Lucas? är det ett W-namn? Eller vad säger namnet om barnet/föräldrarna etc? 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Intressant) skrev 2022-07-19 23:45:59 följande:
    Passar på att fråga dig som är påläst. I vilken kategori hamnar namnet Lucas? är det ett W-namn? Eller vad säger namnet om barnet/föräldrarna etc? 
    Lukas/Lucas är ganska neutralt. Det är ju ett bibliskt namn, och så länge de inte är superkonstiga (som Oholibama eller Mahershalalhashbaz) så har många av dem förekommit i alla samhällsklasser sedan medeltiden. Visst, exakt vilka bibliska namn som har använts (och/eller i vilken form) kan skilja en del mellan olika länder, men i Sverige är Lucas knappast konstigt eller ovanligt på något vis.

    Det är min upplevelse att det alltid finns bibliska namn på topplistan. På 50-talet var det exempelvis Mats och Eva, på 60-talet Mikael och Maria, 70-talet Jonas och Sara, 80-talet Daniel och Johanna, 90-talet Simon och Anna, 00-talet Lucas och Hanna, 10-talet Elias och Elsa, och nu Noah och Leah.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-19 23:43:43 följande:
    Okej, alltid undrar det där.. Så har man gått gymnasium och sedan yrkeshögskola i två år så anses man vara lågutbildad då? Det kanske bara är 3-5åriga universitetsprogrammen som räknas som hög utbildning? 
    Jag tror inte att det finns någon allmängiltig definition. Mycket är som sagt upp till den enskilda forskaren vad denne sätter för gräns i sin studie.

    Även om tvåårig yrkeshögskola kanske inte klassas som lågutbildat, så är det ingen direkt hög utbildning heller (det är ju en skala och inte antingen eller). Jag vet att det var en tråd om just detta här på FL för något år (?) sedan, och där var de flesta, som jag minns det, överens om att för att vara högutbildad behöver man minst en treårig högskoleexamen (alltså motsvarande en kandidat). Några ville lägga gränsen högre än så, vid master (fem år) eller till och med doktor (minst åtta år).
  • Anonym (Knas)

    Så det finns bara hög/låg utbildning? 
    Inget däremellan? 
    Ett ex:   Jag har gått gymnasiet och efter det studerat på Yrkeshögskolan i två år.    Min månadslön ligger på närmare 60 000. 
    Jag räknas alltså som lågutbildad?

    Min syster har läst tre år på högskolan, alltså räknas hon till högutbildad? 
    Hennes lön ligger på ca 20 000 lägre än min.
    Om nu lönen har något samband, antagligen inte.
    Men det känns ju sjukt konstigt att man efter två års eftergymnasiala studier och höginkomsttagare, räknas som "lågutbildad".   

Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?