• Anonym (?)

    Har vi valt så hemska namn?

    Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 


    Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 


    Är det kört för alla våra barn nu? Solig

  • Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • Anonym (Prins)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-23 16:07:00 följande:
    Sambandet mellan vissa typer av namn och socioekonomisk status/utbildning hos föräldrar är väl belagt, vilket jag har källor till som finns tidigare i tråden. Sedan har varken jag eller någon annan påstått att namnet i sig orsakar till exempel kriminalitet. Jag har också flera gånger sagt att det inte är svart eller vitt, att korrelation inte är samma sak som kausalitet och så vidare. Hur många gånger ska jag behöva skriva det i en och samma tråd?

    Så fort man försöker diskutera detta statistiska samband, kommer det i princip alltid personer som ska dels klistra på en åsikten om att man lägger olika värdering i namnen eller personerna som ger dem/bär dem, och dels att det ju absoluuut inte kan vara sant att detta samband existerar, för de vet minsann en Cevin eller Liam vars föräldrar är hjärnkirurger (eller, att den enbart skulle handla om namnets vanlighet, vilket jag redan visat att så inte är fallet, verkligheten är mer komplicerad än så). Det är orsaken till att jag, som du uttrycker det, ibland känner mig nödd och tvungen att förklara att vatten är vått, eftersom det inte verkar vara lika självklart för alla. Så du får ursäkta att jag känner behovet av att lägga in brasklappar då och då, eftersom annars blir man överhopad med diverse halmgubbar. Och då kände du dig utpekad och skriven på näsan i stället.
    Damn you if you do, and damn you if you don't.
    Är du ironisk eller tror du att ordspråket lyder så? 
  • nihka
    Anonym (Jo) skrev 2022-07-23 17:05:44 följande:
    Det stämmer, var otydlig. Menade att hela uttrycket är felskrivet (men inte grammatiskt). 
    Aha. Jomenvisst, det är inte det exakta citatet, men jag tänkte mig att det gick an att vara lite kreativ där. Lite som med namn Glad
  • Embla twopointoh
    Anonym (Jo) skrev 2022-07-23 17:05:44 följande:
    Det stämmer, var otydlig. Menade att hela uttrycket är felskrivet (men inte grammatiskt). 
    Anonym (Prins) skrev 2022-07-23 17:21:03 följande:
    Är du ironisk eller tror du att ordspråket lyder så? 
    Så går det när man försöker vara rolig med ett känt uttryck. Ursäkta, ska undanhålla mig från sådana försök i fortsättningen eftersom det är så lätt att misstolka (och det skriver jag utan ironi).

  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-07-23 16:53:41 följande:
    Om du talar till mig och om innehållet i mina inlägg "känner" jag att du talar till mig och om innehållet i mina inlägg, ja. Vad du har skrivit till andra tidigare i tråden kan man inte hållas ansvarig för att hålla ordning på.

    Fast jag känner också igen fenomenet med att uttrycka sig kortfattat utan att upprepa sig och och då få ta emot vad man själv tycker är orimliga tolkningar av det man skriver senare. Men så ser det ut i diskussionsforum där det hoppar in och ut folk hela tiden.

    Jag motsätter mig hela det sk WT-konceptet - som om det skulle finnas människor som faller inom kategorierna skräp och bättre kvalitet.
    Ja, du har rätt i att i en sådan här lång tråd kan man behöva upprepa sig ett flertal gånger, eftersom man inte kan förutsätta eller kräva att folk som kommer in lite senare i diskussionen ska plöja igenom x antal inlägg först. Det borde jag ha tänkt på, ursäkta.

    Jag gillar inte heller uttrycket WT, både för att det är så nedlåtande, men också för att det är en amerikansk företeelse som inte går att "direktöversätta" till svenska förhållanden.

    Jag tycker namn är superintressant, vilket namn man väljer till sitt barn och varför, att det finns vissa typer av namn som är vanligare i vissa grupper, hur ett visst namn uppfattas, hur namntrender går i cykler,  personer som i vuxen ålder bytt namn tänkt kring sitt val, och så vidare.
  • Anonym (Prins)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-23 17:36:22 följande:
    Anonym (Prins) skrev 2022-07-23 17:21:03 följande:
    Är du ironisk eller tror du att ordspråket lyder så? 
    Så går det när man försöker vara rolig med ett känt uttryck. Ursäkta, ska undanhålla mig från sådana försök i fortsättningen eftersom det är så lätt att misstolka (och det skriver jag utan ironi).

    Ok. Jag tycker det är roligt att leka med ordspråk och var tvungen att fråga ifall du var som mig. Din felskrivning var klockren! 
  • nihka
    Anonym (Prins) skrev 2022-07-23 17:47:02 följande:
    Ok. Jag tycker det är roligt att leka med ordspråk och var tvungen att fråga ifall du var som mig. Din felskrivning var klockren! 
    Typiskt exempel på att det kan vara svårt att avgöra i vilken anda någon väljer att säger det den säger. Eller väljer namn.

    När det gäller namn tycker jag det handlar mindre om namnet i sig och mer om hur personen klarar att bära (upp) det.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (?) skrev 2022-07-20 23:21:55 följande:
    Intressant! Du verkar ha koll. Hur är det med våra vänners barns namn då? Alice, Elina, Isabelle, Zacharias, Ella, Tom, Ebbe, Aston och Millie. är dessa ok namn? 
    Alice är ett bra namn, fungerar i alla sammanhang.

    Elina, Isabelle och Zacharias får jag känslan av är syskon, gränsfallsnamn.

    Ella och Tom misstänker jag har medelsvensson föräldrar som vill verka viktiga, typ pappan jobbar på ett bryggeri för ekologiskt öl och mamman använder veganskt smink. Får de ett syskon så kommer det heta Penny eller något liknande löjligt.

    Ebbe är ok.

    Aston och Millie kan avnjuta kontakten med soc i framtiden... jisses vilka gräsliga val av namn.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-26 00:41:56 följande:
    Alice är ett bra namn, fungerar i alla sammanhang.

    Elina, Isabelle och Zacharias får jag känslan av är syskon, gränsfallsnamn.

    Ella och Tom misstänker jag har medelsvensson föräldrar som vill verka viktiga, typ pappan jobbar på ett bryggeri för ekologiskt öl och mamman använder veganskt smink. Får de ett syskon så kommer det heta Penny eller något liknande löjligt.

    Ebbe är ok.

    Aston och Millie kan avnjuta kontakten med soc i framtiden... jisses vilka gräsliga val av namn.
    Zacharias är väl så långt från WT som det går att komma? Ett långt och stiligt, gammalt och traditionellt namn med bibliskt ursprung? Och Isabelle har i alla fall inte varit WT, det är ju ett gammalt drottninganamn (den spanska formen av Elisabeth). Men å andra sidan är det så många som har sagt det nu, att det kanske har blivit anrikat i den gruppen på senare år? På samma sätt som Livia, som inte hellre är något WT-namn "egentligen" (det har högättade romarinnor hetat i tusentals år). 

    Håller med om Ella, Tom och Penny dock! Liksom Aston och Millie.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-26 00:41:56 följande:
    Alice är ett bra namn, fungerar i alla sammanhang.

    Elina, Isabelle och Zacharias får jag känslan av är syskon, gränsfallsnamn.

    Ella och Tom misstänker jag har medelsvensson föräldrar som vill verka viktiga, typ pappan jobbar på ett bryggeri för ekologiskt öl och mamman använder veganskt smink. Får de ett syskon så kommer det heta Penny eller något liknande löjligt.

    Ebbe är ok.

    Aston och Millie kan avnjuta kontakten med soc i framtiden... jisses vilka gräsliga val av namn.
    Glömde Elina - det är inte WT, men för finskt om man inte ska bo i Finland tycker jag. Många svenskar har fördomar om finländare fortfarande, så det är onödigt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-07-26 00:41:56 följande:
    Alice är ett bra namn, fungerar i alla sammanhang.

    Elina, Isabelle och Zacharias får jag känslan av är syskon, gränsfallsnamn.

    Ella och Tom misstänker jag har medelsvensson föräldrar som vill verka viktiga, typ pappan jobbar på ett bryggeri för ekologiskt öl och mamman använder veganskt smink. Får de ett syskon så kommer det heta Penny eller något liknande löjligt.

    Ebbe är ok.

    Aston och Millie kan avnjuta kontakten med soc i framtiden... jisses vilka gräsliga val av namn.
    Vad tycker du om Ester, Leon, Livia, Oskar & Ellen då? 
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?