• Anonym (?)

    Har vi valt så hemska namn?

    Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 


    Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 


    Är det kört för alla våra barn nu? Solig

  • Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 12:21:18 följande:

    Jag undrar verkligen hur gamla ni är som sitter och förespråkar namn som Kristina och Margareta på barn som föds idag. Låter som att ni är födda på 50 & -60talet och långt förbi att ens kunna få egna barn längre.. Det är onekligen namn som behöver dammas av REJÄLT bland dagens barn idag. 


    Namn går i cykler, det är vanligt att föräldrar väljer namn från generationen deras far- och morföräldrar tillhör(-de). Alltså är både Kristina och Margareta namn som redan nu börjar komma tillbaka så smått, även om det kanske dröjer 5-10 år innan de på riktigt blivit trendiga igen.
  • Anonym (V)

    Trashighet tycker jag inte har nåt med namn att göra alls. Så det tycker jag inte att du ska oroa dig för. Däremot är det ett state of mind så att säga, så du kan ju vara drabbad på andra sätt. 

  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2022-07-26 15:15:09 följande:
    Så när man är förbi barnafödande ålder får man inte ha några åsikter längre?

    Nu har jag inte förespråkat vare sig Kristina eller Margareta, det enda jag säger om dessa namn är att det då rakt inte är några wt-namn.

    Hur gammal är fröken själv, med såna bedrövliga namn på sina små oskyldiga barn?

    Jag har faktiskt barnbarn, båda har rejäla Svenska namn med gamla anor. Tack och lov har inte min son och hans fru samma smak som du.
    De fick namnförslag av någon bekant... Texas, Marlon och jag vet inte allt. Som tur var så hade de bättre smak.

    Och jag är 60-talist.
    Nej men oj vilken tur att dina oskyldiga små barnbarn fått rejäla gamla svenska namn, då har de ju alltid namnet att luta sig tillbaka på om det går åt helvete i livet. Vilken trygghet det måste vara att ha ett sådant namn, haha! 
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 16:45:04 följande:
    Nej men oj vilken tur att dina oskyldiga små barnbarn fått rejäla gamla svenska namn, då har de ju alltid namnet att luta sig tillbaka på om det går åt helvete i livet. Vilken trygghet det måste vara att ha ett sådant namn, haha! 
    Varför är du så otrevlig mot alla som inte stryker dig medhårs?

    Du måste ju känna dig alldeles förfärligt kränkt tänker jag.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2022-07-26 17:25:10 följande:
    Varför är du så otrevlig mot alla som inte stryker dig medhårs?

    Du måste ju känna dig alldeles förfärligt kränkt tänker jag.
    Kränkt? Haha nej ni får mer än gärna döpa era ungar till Kristina och Margareta så kanske ni känner er lite viktigare i ert slentrianmässiga svenssonliv :) Bara kul att diskutera med er 60-talister.  Det är väl det forumet ä till för? Eller måste alla ha samma åsikt som dig menar du? 
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 17:30:25 följande:
    Kränkt? Haha nej ni får mer än gärna döpa era ungar till Kristina och Margareta så kanske ni känner er lite viktigare i ert slentrianmässiga svenssonliv :) Bara kul att diskutera med er 60-talister.  Det är väl det forumet ä till för? Eller måste alla ha samma åsikt som dig menar du? 
    Nejdå, mina (vuxna) barn heter varken Kristina eller Margareta och utöver så är det söner jag har.
    De har förvisso rejäla svenska urstarka namn också ooch inga importnamn eller annat hittepå.

    Sen om vi lever ett slentrianmässigt liv, det har du ju naturligtvis ingen aning om. Men känner dig tvingad att skriva det, för att du är... just det, kränkt.

    Hur gammal sa du att du är?
    Forumet är till för alla som kan bete sig.
    Nej, du måste inte ha samma åsikt som jag. Det är liksom det som är själva grejen med forum, att byta åsikter. Kanske få någon ögonöppnare och möjligtvis också skapa förståelse. Men då kan man inte hugga som en ilsken gädda.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2022-07-26 17:34:50 följande:
    Nejdå, mina (vuxna) barn heter varken Kristina eller Margareta och utöver så är det söner jag har.
    De har förvisso rejäla svenska urstarka namn också ooch inga importnamn eller annat hittepå.

    Sen om vi lever ett slentrianmässigt liv, det har du ju naturligtvis ingen aning om. Men känner dig tvingad att skriva det, för att du är... just det, kränkt.

    Hur gammal sa du att du är?
    Forumet är till för alla som kan bete sig.
    Nej, du måste inte ha samma åsikt som jag. Det är liksom det som är själva grejen med forum, att byta åsikter. Kanske få någon ögonöppnare och möjligtvis också skapa förståelse. Men då kan man inte hugga som en ilsken gädda.
    Jag vet inte vart du vill komma? Vill du ha beröm för att du gett dina söner urstarka svenska namn för 30 år sen? Du hör ju själv hur patetiskt det låter. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 17:44:29 följande:
    Jag vet inte vart du vill komma? Vill du ha beröm för att du gett dina söner urstarka svenska namn för 30 år sen? Du hör ju själv hur patetiskt det låter. 
    Namn väcker känslor och associationer, det är denna tråd, och de andra otaliga namntrådar som finns, ett bevis på. Speciellt de namn som i TS kallas WT-namn, eller kanske snarare diskussionen kring dessa namn. Du skriver ju själv i TS att det inte var så roligt att få reda på att de namnen du valt till dina barn räknas till den kategorin.

    Vi har alla olika smak, men jag är övertygad om att föräldrar generellt sett väljer de finaste namnen de kan komma på och/eller namn som passar deras barn.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-26 17:53:01 följande:
    Namn väcker känslor och associationer, det är denna tråd, och de andra otaliga namntrådar som finns, ett bevis på. Speciellt de namn som i TS kallas WT-namn, eller kanske snarare diskussionen kring dessa namn. Du skriver ju själv i TS att det inte var så roligt att få reda på att de namnen du valt till dina barn räknas till den kategorin.

    Vi har alla olika smak, men jag är övertygad om att föräldrar generellt sett väljer de finaste namnen de kan komma på och/eller namn som passar deras barn.
    Tack! Vissa personer älskar bara att strö salt i sår. Tråkigt att diskutera med sådana och det råkar alltid vara just 60-talister som är värst på den fronten. Men de lever ju ett framgångsrikt, lyckligt, friskt och långt liv med sina märkvärdiga namn I familjen. För allt sitter ju i namnet. 
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 17:44:29 följande:
    Jag vet inte vart du vill komma? Vill du ha beröm för att du gett dina söner urstarka svenska namn för 30 år sen? Du hör ju själv hur patetiskt det låter. 
    30 år sen?

Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?