• Anonym (?)

    Har vi valt så hemska namn?

    Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 


    Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 


    Är det kört för alla våra barn nu? Solig

  • Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 17:58:28 följande:
    Tack! Vissa personer älskar bara att strö salt i sår. Tråkigt att diskutera med sådana och det råkar alltid vara just 60-talister som är värst på den fronten. Men de lever ju ett framgångsrikt, lyckligt, friskt och långt liv med sina märkvärdiga namn I familjen. För allt sitter ju i namnet. 
    Men du, det här blev ju rätt underhållande.

    Så detta blir min sista kommentar.

    Har du sår som mina kommentarer känns som salt i, ja då har du ju insett ditt misstag.

    Godkväll.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 17:58:28 följande:
    Tack! Vissa personer älskar bara att strö salt i sår. Tråkigt att diskutera med sådana och det råkar alltid vara just 60-talister som är värst på den fronten. Men de lever ju ett framgångsrikt, lyckligt, friskt och långt liv med sina märkvärdiga namn I familjen. För allt sitter ju i namnet. 
    Allt sitter inte i namnet, men en del gör det. Namn sänder ut signaler och ger associationer, främst vilken bakgrund personen som bär namnet har. Även om det inte alltid stämmer på individnivå, stämmer det ofta på en generell. Personligen så anser jag att fördomar, det är liksom bara något man har för att ens hjärna ska klara av att få en överblick över världen och snabbt kunna fatta beslut i "farliga" situationer. Det är allmänmänskligt och inget fel i sig. Problemet är när man låter dessa fördomar styra hur man bemöter och behandlar människor, när man inte inser att det är just en fördom och att individen framför en kanske inte stämmer in på den.
    (Och så är det viktigt att kunna skilja på "fördom" och "värdering")

    Så, när du ger ditt barn namnet Erik eller Liam eller Sigvard eller Gandalf skickar det vissa signaler, precis som vilket annat namn som helst. Det kommer man aldrig ifrån, även om man skulle önska att så inte vore fallet.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2022-07-26 18:09:48 följande:
    Allt sitter inte i namnet, men en del gör det. Namn sänder ut signaler och ger associationer, främst vilken bakgrund personen som bär namnet har. Även om det inte alltid stämmer på individnivå, stämmer det ofta på en generell. Personligen så anser jag att fördomar, det är liksom bara något man har för att ens hjärna ska klara av att få en överblick över världen och snabbt kunna fatta beslut i "farliga" situationer. Det är allmänmänskligt och inget fel i sig. Problemet är när man låter dessa fördomar styra hur man bemöter och behandlar människor, när man inte inser att det är just en fördom och att individen framför en kanske inte stämmer in på den.
    (Och så är det viktigt att kunna skilja på "fördom" och "värdering")

    Så, när du ger ditt barn namnet Erik eller Liam eller Sigvard eller Gandalf skickar det vissa signaler, precis som vilket annat namn som helst. Det kommer man aldrig ifrån, även om man skulle önska att så inte vore fallet.

    Jag har förstått det i den här tråden. Mina barn har alla förutsättningar för ett lyckat liv. Har svårt att tro att namnen skulle förstöra det som väntar mina barn. Dock så rynkade mina föräldrar på näsan när vi berättade vad barnen skulle heta, men det struntade vi totalt i då det är namn VI älskar. 


    Vad menar du med att namnen i vår familj sänder ut för signaler? Är det främst Liam och Leon du syftar på då? Eller sänder mina syskonbarns namn också ut sådana signaler? 

  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 18:19:18 följande:

    Jag har förstått det i den här tråden. Mina barn har alla förutsättningar för ett lyckat liv. Har svårt att tro att namnen skulle förstöra det som väntar mina barn. Dock så rynkade mina föräldrar på näsan när vi berättade vad barnen skulle heta, men det struntade vi totalt i då det är namn VI älskar. 


    Vad menar du med att namnen i vår familj sänder ut för signaler? Är det främst Liam och Leon du syftar på då? Eller sänder mina syskonbarns namn också ut sådana signaler? 


    Jag tror inte att någon seriös person menar att namnet ensamt hjälper eller stjälper ett helt liv för barnet. Men man vet också att vad man heter påverkar till exempel hur man blir uppfattad och ibland även bemött. Det finns till exempel studier som visar att jobbansökningar med ett utländskt namn sållas bort i högre utsträckning än om det står ett svenskt namn på ansökningen. Det gjordes även en studie för kanske 10 år sedan på hur lärare rättar prov, och vissa typer av namn fick generellt något lägre poäng än andra (själva proven var likadana och skrivna för studien, inte av riktiga elever).

    Alla namn sänder ut signaler. Exakt vilka signaler beror såklart på själva namnet, men även på individen som hör namnet. Vi har ju alla olika associationer till namn. Personligen avskyr jag till exempel namnet Elisabet, eftersom jag hade en riktigt otrevlig klasskompis som hette det, medan någon annan säkert älskar namnet, eftersom deras snälla, underbara mormor hette det. Men ska man se det generellt, så uppfattas nog Elisabet som ett klassiskt, svenskt namn utan några konstigheter, kanske bara något omodernt just nu.
  • Anonym (Svärdottern)
    Anonym (?) skrev 2022-07-26 18:30:48 följande:
    Usch vilken hagga! Inser nu vilken enorm tur jag har med vilka svärföräldrar jag har. Stackars, stackars din sons fru! Hon har väl valt gamla tråkiga svenska namn på sina barn för att få tyst på dig helt enkelt.  
    Hej, jag är svärdottern och har precis pratat med min svärmor som berättade om den här tråden.
    Jag kan försäkra dig om att vi, jag och min man, valde våra barns namn själva. Att svärmor tycker om dem är bara en bonus.

    Och någon hagga är hon inte, hon är faktiskt jättetrevlig om man gör sig förtjänt av att bemötas med respekt.
  • nihka
    Anonym skrev 2022-07-26 17:34:50 följande:
    Nejdå, mina (vuxna) barn heter varken Kristina eller Margareta och utöver så är det söner jag har.
    De har förvisso rejäla svenska urstarka namn också ooch inga importnamn eller annat hittepå.

    Sen om vi lever ett slentrianmässigt liv, det har du ju naturligtvis ingen aning om. Men känner dig tvingad att skriva det, för att du är... just det, kränkt.

    Hur gammal sa du att du är?
    Forumet är till för alla som kan bete sig.
    Nej, du måste inte ha samma åsikt som jag. Det är liksom det som är själva grejen med forum, att byta åsikter. Kanske få någon ögonöppnare och möjligtvis också skapa förståelse. Men då kan man inte hugga som en ilsken gädda.
    Kristina är inget svenskt namn utan ett latinskt "importnamn" som betyder den kristne. Tur att någon vågade vara lite innovativ då det begav sig tänker jag.

    De flesta namn vi använder i Sverige är "importnamn". Det som skiljer åt är när de "importerades".
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2022-07-26 20:16:28 följande:
    Kristina är inget svenskt namn utan ett latinskt "importnamn" som betyder den kristne. Tur att någon vågade vara lite innovativ då det begav sig tänker jag.

    De flesta namn vi använder i Sverige är "importnamn". Det som skiljer åt är när de "importerades".
    Det beror väl på hur man definierar "svenskt" i detta sammanhang. Enligt ditt resonemang finns det inga svenska namn alls, eftersom när våra fornnordiska namn uppstod fanns inte Sverige eller ens det svenska språket, och sedan under medeltiden var det mycket tyska, latinska och bibliska namn som kom in, och så har det fortsatt genom århundradena med inlånade namn. En del av dessa inlånade namn har fått en svensk form eller variant, eller så har uttal och/eller stavning ändrats med tid för att anpassas till svenskan.

    Själv skulle jag vilja definiera "svenskt namn" som ett namn som funnits och använts och är etablerat sedan generationer tillbaka, som inte uppfattas som ett importnamn längre.


  • Anonym (Pippi)
    Anonym (?) skrev 2022-07-18 17:08:40 följande:
    Har vi valt så hemska namn?

    Läste precis en tråd om så kallade wt-namn. Flera av namnen som skrevs finns i vår familj och jag måste erkänna att det inte var så kul läsning! 


    Är de här namnen så hemska? Barnen heter Liam & Leon. Barnens kusiner heter Ester, Oskar & Livia och barnens andra kusiner heter Freja & Loke samt Ellen och Lovis. 


    Är det kört för alla våra barn nu?  // Solig


    Ja det här blev ju en lite lustig tråd. Googlade lite på WT och så här stod det: Med andra ord: att vara vanlig och enkel i sin livsstil är inte att vara white trash, utan det krävs att man på något sätt märker ut sig litet extra i sin dåliga smak, obefintliga fostran, kortsiktiga tänkande och djuriska manér. Det är väl lite så man tänker om WT och deras namn. Namnen uppfattar jag oftast lite märkliga att de försöker få till något speciellt men det blir inte toppenbra. Namnen du nämner är väl namn som är helt vanliga just nu. Jag tyckte när Liam började dyka upp i Sverige att det var jättefult och konstigt men se vad man kan ändra sig. Nu tycker jag att det är fint. Så nej några WT namn har ni inte. 
  • Anonym (?)

    Haha vad roligt att hon som hackat på mina barns namn hela tråden får ett mothugg gällande sin familj och direkt springer hem till svärdottern och gråter och att svärdottern sedan tar sig tid att skriva här att svärmor visst är en bra svärmor och att de minsann valt sina barns namn själva utan svärmors hjälp. Det gjorde min kväll! Undra vem som är kränkt egentligen?

  • Anonym (?)
    Anonym (Pippi) skrev 2022-07-26 21:41:27 följande:
    Ja det här blev ju en lite lustig tråd. Googlade lite på WT och så här stod det: Med andra ord: att vara vanlig och enkel i sin livsstil är inte att vara white trash, utan det krävs att man på något sätt märker ut sig litet extra i sin dåliga smak, obefintliga fostran, kortsiktiga tänkande och djuriska manér. Det är väl lite så man tänker om WT och deras namn. Namnen uppfattar jag oftast lite märkliga att de försöker få till något speciellt men det blir inte toppenbra. Namnen du nämner är väl namn som är helt vanliga just nu. Jag tyckte när Liam började dyka upp i Sverige att det var jättefult och konstigt men se vad man kan ändra sig. Nu tycker jag att det är fint. Så nej några WT namn har ni inte. 
    Ja visst det fint!
Svar på tråden Har vi valt så hemska namn?