• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 16:34:21 följande:

    Någon uttryckte sig med att det är ?normalt ? att kvinnor blir misshandlade. då verkar det ju vara uppenbart att något är fel på mansrollen? 

    hur ska den förändringen ske i så fall? Alla gynnas väl av ett fredligare samhälle?

    varför är det så många män som motsätter sig en sån personlig utveckling? 


    Tror du själv det är reallistiskt att få bort allt våld. Att ingen någonsin slår någon? 
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2022-08-05 18:27:37 följande:
    Våld har varit lagligt mot män också, det har genom historien ansetts ok att straffa underlydnaden, barn etc genom aga, det är ingen unikt som bara drabbat kvinnor. Det som satt stopp för det är upplysningen.
    Då har den lagligheten varit mot båda kön? Jämför du det med att lagligt misshandla och våldta sin fru.
  • Anonym (Mjölk)

    Det verkar som att en del (män?) verkar vara mot att öka säkerheten för kvinnor eftersom de känner att kvinnor inte gör något för dom. 


    det tycker jag egentligen inte borde spela någon roll. Att du vill göra samhället till en bättre plats, så är det där förändringen börjar. Även om du känner dig motarbetad av kvinnor, så finns det säkert en omsorg till någon kvinna i ditt liv. Där har du din motivation 

  • Anonym (Fortsätt)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 18:37:11 följande:
    Kan du inte? Bara for att du skrev på, tror du inte det finns mammor som vägrar skriva på for gemensam vårdnad, eller vad menar du?
    Det finns det nog. Jag ser dock inget större problem med det så länge som tusentals kvinnor och barn blir misshandlade i hemmet. Det vill säga jag tror att de kvinnor som inte skriver på, har en bra anledning till att inte göra det.
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (M) skrev 2022-08-05 18:37:14 följande:
    Tror du själv det är reallistiskt att få bort allt våld. Att ingen någonsin slår någon? 
    Det är Off topic. Här handlar det om att motverka mäns våld mot kvinnor och inte glorifiera våldet.
  • Anonym (,)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 18:41:43 följande:

    Det verkar som att en del (män?) verkar vara mot att öka säkerheten för kvinnor eftersom de känner att kvinnor inte gör något för dom. 


    det tycker jag egentligen inte borde spela någon roll. Att du vill göra samhället till en bättre plats, så är det där förändringen börjar. Även om du känner dig motarbetad av kvinnor, så finns det säkert en omsorg till någon kvinna i ditt liv. Där har du din motivation 


    Det män inte förstår är att mansfrågor också lyfts inom feminism, t.ex. 

    Hur kan män slippa en snäv mansroll där de inte får visa sig svaga? 

    Varför tar fler män livet av sig?

    Varför slår män?

    Hur kan man öka jämställdheten? 

    Hur förändrar vi framtiden för unga pojkar?

    Det är väldigt angeläget också för feminister. 

    Män kan iofs tänka på att de är i princip helt osynliga gällande kvinnofrågor. Kvinnor kan bli våldtagna och misshandlade utan att de så mycket som delar ett Facebookinlägg. Men jag ser faktiskt kvinnor diskutera dessa mansfrågor.
  • Anonym (Fortsätt)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 18:51:51 följande:
    De kanske anser de har en bra anledning att slå.
    Off topic 

    Men jag kan säga så här: Min pappa hade ingen bra anledning att slå mig och mamma. Han vara bara feg och vilsen i sin mansroll. Så jag är trots allt ändå lite nyfiken på vad som kan anses som en bra anledning till att inskränka kvinnors och barns demokratiska rättigheter att leva utan våld.
  • Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 18:51:51 följande:
    De kanske anser de har en bra anledning att slå.
    Kan du utveckla?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 19:09:08 följande:
    Kan du utveckla?
    Vad kvinnor tror ska inte ha högre valididitet i frågan om att det borde vara likhet inför lagen.

    Kvinnor här verkar vara ok med att mammor bestämmer över pappors föräldraskap, dessutom med motiveringen de tror kvinnor tar bra beslut. Jag anser båda sakerna vara felaktiga.

  • Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 19:19:26 följande:
    Vad kvinnor tror ska inte ha högre valididitet i frågan om att det borde vara likhet inför lagen.

    Kvinnor här verkar vara ok med att mammor bestämmer över pappors föräldraskap, dessutom med motiveringen de tror kvinnor tar bra beslut. Jag anser båda sakerna vara felaktiga.
    Vad menar du med påståenden?

    De kanske anser de har en bra anledning att slå.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?