• Anonym (Moos)
    Wed 10 Aug 2022 21:21
    11516 visningar
    78 svar
    78
    11516

    Jag la upp en tråd om flicknamn

    Jag har gått över tiden 6 dagar och har väldigt tråkigt och längtar så mycket efter vår bebis nu så jag sitter och spånar på vår namnlista. Det här är vårt första barn. Jag la upp en tråd om flicknamnet Elvira idag men vi har även fler flicknamn som vi gillar. Hur skulle ni betygsätta våra 13 namnförslag? Tycker ni namnen är fula, fina eller jättefina, kommentera gärna  Vilket ska man välja när man gillar alla lika mycket? Jag har haft alla de här namnen på min önskelista om jag får en dotter sedan jag var liten. Är det något vi borde ha i åtanke angående något av namnen eller är det bra namn? 


    (Flickan ska börja på E efter fina mormor som gick bort alldeles för tidigt)Hjärta

    Våra namnförslag:
    Elvira
    Elise
    Emilia
    Ester
    Ellen
    Elsa
    Ella 
    Ellie
    Emma
    Elif
    Elvie 
    Emmy
    Elina

  • Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 10:54
    #41
    Anonym (Gammalt svenskt?) skrev 2022-08-12 07:49:51 följande:
    Är kriterierna att namnet i sig ska vara gammalt får du plocka bort en del på listan? o sedan är frågan är det ett gammalt svenskt namn ni vill ha eller bara ett gammalt namn? .. Elina tex är ett vad jag vet gammalt namn?men inte gammalt i Sverige..svenska barn började få det namnet någon gång på 90 - talet ..
    Nyare namn på din lista är Ella, Ellie,Emmy,Emilia , Elif??? Elive är jag också tveksam till?
    Sedan fanns det precis som idag smeknamn förr? det fanns de som kallades tex Ella.. men då hette de oftast Gabriella  som förälder gav du ditt barn ett riktigt namn ( o i vissa fall om vi går lite längre tillbaka så gav prästen barnet ett riktigt namn vid dopet om han ansåg att föräldrarnas förslag inte dög ..har tom en arbetskamrat från ett av våra nordiska grannländer där prästen inte accepterade föräldrarnas namnval utan argumenterade emot ..min kollega heter Carola o prästen tyckte att det inte var ett riktigt namn utan att hon istället borde hetat Anna eller Karin  el dyl..min kollega är 50+ ) 

    Av din lista skulle jag personligen välja Emma eller Elsa i första hand om det vore ett svenskt gammalt namn jag vill ha..annars skulle även Elina finnas på min lista..
    absolut inte Elvira? tänker bara på 91-an o Popeye ( tappade helt vad den seriefiguren heter på svenska.. sjöman som äter spenat )

    Andra namn på E ? Ebba , Eivy ..inte lika gammalt som tex Elsa men fint ändå..Elisabet, Embla ( om ni vill gå på nordisk mytologi) Edit , Estrid,Eva( verkligen klassiskt..finns ett antal oavsett vilken ålder du tittar på) ?..
    Wow, tack för utförlig information! Är Emilia ett nyare namn alltså? Är Elvira ett nytt namn eller är det gammalt bara det att du inte gillar det personligen? Hur ser du på namnen Ellen, Ester och Elise? 
  • Fri 12 Aug 2022 11:00
    #42

    Gillade Elif mest, väldigt fint namn.

  • Anonym (XXX)
    Fri 12 Aug 2022 11:14
    #43
    Embla twopointoh skrev 2022-08-12 00:23:55 följande:
    Ester är nog det jag personligen tycker känns äldst, men det är bara min känsla. Ester har använts som namn i mer än tusen år.
    Ja Ester är ju det ursprungliga, persiska namnet. Det är inte en förkortning av något annat. Sedan ogillar jag ändå Ester av andra skäl: 1. ljudmässigt fult, 2. sketchen som i alla fall medelålders och äldre känner till, som även gav upphov till verbet "estra" (att våldgästa någon), 3. att det sammanfaller med ordet "ester" i kemin (inte för att det är något fult, men onödigt) och 4. att det för mig är ett tantnamn. I min barndom fanns det flera "Tant Ester" i min omgivning. Men det är en generationsfråga förstås; för de barn som föds nu kommer det att vara Carina, Annelie och Annette som är tanterna. 
  • Anonym (XXX)
    Fri 12 Aug 2022 11:14
    #44
    Gullvivor skrev 2022-08-12 11:00:25 följande:

    Gillade Elif mest, väldigt fint namn.


    Fast inte på en flicka, väl..? I din andra kultur heller?
  • Anonym (XXX)
    Fri 12 Aug 2022 11:18
    #45
    Anonym (Gammalt svenskt?) skrev 2022-08-12 07:49:51 följande:
    Av din lista skulle jag personligen välja Emma eller Elsa i första hand om det vore ett svenskt gammalt namn jag vill ha..annars skulle även Elina finnas på min lista..
    absolut inte Elvira? tänker bara på 91-an o Popeye ( tappade helt vad den seriefiguren heter på svenska.. sjöman som äter spenat )

    ..
    Karl-Alfred. 91:ans flickvän hette väl också Elvira? Och i en SR-julkalender för länge sedan var det en glad men lite löjlig kvinna med tjocka, runda kinder. De är ett namn som alltid har använts i fiction i Sverige för just glada men lite dumma och löjliga kvinnliga karaktärer. 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 11:20
    #46
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:14:56 följande:
    Fast inte på en flicka, väl..? I din andra kultur heller?
    Är Ester ett religiöst namn? Är det konstigt att ha en dotter som heter Ester om man är ateist? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 11:25
    #47
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:18:09 följande:
    Karl-Alfred. 91:ans flickvän hette väl också Elvira? Och i en SR-julkalender för länge sedan var det en glad men lite löjlig kvinna med tjocka, runda kinder. De är ett namn som alltid har använts i fiction i Sverige för just glada men lite dumma och löjliga kvinnliga karaktärer. 
    Ja det känns som att folk för det mesta associerar namnet Elvira till virriga, korkade tjejer. Vi får nog tänka bort det namnet. 
  • Fri 12 Aug 2022 11:51
    #48
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:14:56 följande:
    Fast inte på en flicka, väl..? I din andra kultur heller?
    Runt 800 kvinnor har det som förnamn i Sverige medan 4 män har det som förnamn. Så det är väl mer rimligt att ge en flicka namnet Elif än en pojke. Aldrig hört en pojke heta så faktiskt.
  • Anonym (Lollo­)
    Fri 12 Aug 2022 11:59
    #49
    Gullvivor skrev 2022-08-12 11:51:26 följande:
    Runt 800 kvinnor har det som förnamn i Sverige medan 4 män har det som förnamn. Så det är väl mer rimligt att ge en flicka namnet Elif än en pojke. Aldrig hört en pojke heta så faktiskt.
    Fast av de kvinnorna är säkert 99 % från Turkiet eller Mellanöstern. Att döpa en svensk flicka till det vore... ovanligt. Som att döpa en svensk pojke till Jamil eller Ali. 
  • Fri 12 Aug 2022 11:59
    #50
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-10 21:21:33 följande:
    Jag la upp en tråd om flicknamn

    Jag har gått över tiden 6 dagar och har väldigt tråkigt och längtar så mycket efter vår bebis nu så jag sitter och spånar på vår namnlista. Det här är vårt första barn. Jag la upp en tråd om flicknamnet Elvira idag men vi har även fler flicknamn som vi gillar. Hur skulle ni betygsätta våra 13 namnförslag? Tycker ni namnen är fula, fina eller jättefina, kommentera gärna  Vilket ska man välja när man gillar alla lika mycket? Jag har haft alla de här namnen på min önskelista om jag får en dotter sedan jag var liten. Är det något vi borde ha i åtanke angående något av namnen eller är det bra namn? 


    (Flickan ska börja på E efter fina mormor som gick bort alldeles för tidigt)Hjärta

    Våra namnförslag:
    Elvira
    Elise
    Emilia
    Ester
    Ellen
    Elsa
    Ella 
    Ellie
    Emma
    Elif
    Elvie 
    Emmy
    Elina


    Elvira - Tycker det är fint, ett starkt namn på en tuff tjej
    Elise - Charmigt, börjar bli vanligare
    Emilia - Fint namn, ser snyggt ut och passar även internationellt
    Ester - Tänker på en liten försynt tös, men namnet är ok
    Ellen -  Jättefint namn, passar barn som vuxen och fungerar internationellt.
    Elsa -  Mer populärt nu efter Frozen, fint namn
    Ella - Tråkigt namn, ser avhugget ut
    Ellie - Inte ett "namn", ett smeknamn för mig och känns lite fattigt
    Emma - Enkelt och stabilt
    Elif - Aldrig hört... ser lite avhugget ut
    Elvie - Supervackert
    Emmy - trist och smeknamnsaktigt
    Elina - Väldigt sött

    Kan även tipsa om Elsie, Eivor & 
    Elvy.
Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn