• Torna
    Thu 11 Aug 2022 16:22
    56474 visningar
    10 svar
    10
    56474

    Låg viktuppgång v 33?

    Alltid hittar man något att oroa sig över, så behöver höra lite erfarenheter från andra.

    När jag skrev in mig i v 11 vägde jag 52,5 kg, 166 cm. I v 20 hade jag gått ner 0,5 kg, men nu ska v 33 har jag gått upp till 57,5 kg. Totalt 5 kg alltså. Är glad att jag inte blivit jättestor och att jag hela tiden mått bra. Inget illamående, äter normalt, rör mig lite mindre än normalt men ändå dagligen. 

    Ligger i den nedre skalan på sf mått, men inom referensvärdet. Oroar mig ändå över att bebisen inte växer ordentligt... Jag har lagt på mig lite på lår och armar, det syns, och gått upp ca 2 kupstorlekar. Så finns ju inte så mycket dessa 5 kg kunnat fördelas på? Sen kanske jag går upp jättemycket sista veckorna, men vill ändå veta om någon annan har liknande erfarenheter? Växte/växer bebisen som den ska?

  • Svar på tråden Låg viktuppgång v 33?
  • Anonym (clara­)
    Thu 11 Aug 2022 16:29
    #1

    Jag är på BF+6 och har endast gått upp 4,7kg. Mitt SF mått (34cm) är under "normalkurvan" men inom referensvärdet. Min BM säger att allt ser jättebra ut iom att livmodern ändå växer. Och tre olika barnmorskor har sagt att det inte är en stor bebis.

    Väntar spänt på att få se hur mycket bebisen väger när han kommer ut. Förhoppningsvis inom några dagar, det är riktigt segt att gå över tiden.

  • Thu 11 Aug 2022 16:31
    #2

    Nu har jag för all del fött ganska små barn, men även de två som varit mer normalviktiga (3.1 och 3,7 kg) har jag legat lågt på sf-kurvorna och framförallt har jag flackat mot slutet.

    Jag gick upp 9 kg med varje barn och när jag med fjärde barnet kom in i v 40 för ytterligare ett tillväxtultraljud så suckade han bara och sa att det inte var det minsta konstigt att mina kurvor planade ut när jag själv knappt lade på mig något. När jag då såg lite förvånad ut så sa han - vi mäter ju på magen och därmed får vi med ditt hull också, så mindre hull på mamman, mindre mått - Det var med hon som vägde mest så hon var inte ens liten.

    I vecka 33 hade jag gått upp c:a 7 kg men jag hade ingen period där jag mådde så illa att jag tappade vikt i början. Jag tror du kan ta det helt lugnt.

  • Torna
    Thu 11 Aug 2022 16:57
    #3

    Hm, kan inte citera inlägg men Anonym (clara) : Så spännande!! Håller tummarna att din lilla vill komma snart :) Uppdatera gärna när du orkar och om du kan slita dig från lilla bebben!

    Cosinus: Tack för att du delar med dig! Det låter lugnande att höra. Annars får man bara höra att de som är lite tunnare ska gå upp lite extra.. 

  • Fri 12 Aug 2022 11:07
    #4

    Fött 3 barn
    första upp 20kg från normalvikt. Låg på sf kurva +1. Barnet vägde 3,5kg  i v 42
    andra upp 18 kg från lätt övervikt låg på sf kurva +1,5 barnet vägde 3,8kg i v41
    tredje upp 6 kg från normalvikt (hade tyreotoxikos)låg på sf kurva +- 0 barnet vägde 4,9kg och föddes i v 41. 


    dvs inget har kunnat ge någon riktning varken vikt upp eller sf kurva. 

  • Anonym (clara­)
    Thu 18 Aug 2022 16:52
    #5

    Sonen föddes i v41+1 med igångsättning för jag orkade inte vänta längre. Han vägde 3230g och var 50cm lång. Helt perfekt liten pojke och en jättebra förlossning! :)
    Helt otroligt att man endast gått upp 4,7 kg och bebis är frisk och normalstor.
    Lycka till Torna!

  • Torna
    Fri 19 Aug 2022 09:11
    #6
    Anonym (clara) skrev 2022-08-18 16:52:59 följande:

    Sonen föddes i v41+1 med igångsättning för jag orkade inte vänta längre. Han vägde 3230g och var 50cm lång. Helt perfekt liten pojke och en jättebra förlossning! :)
    Helt otroligt att man endast gått upp 4,7 kg och bebis är frisk och normalstor.
    Lycka till Torna!


    Åhh, stort stort grattis!! 
    Och så skönt att allt är som det ska! 

    Var hos bm i veckan, vikten sa hon inte så mycket om, utan sa att det är så individuellt. Däremot ska jag tbx på kontroll igen då sf måttet var precis under kurvan nu... Dock trodde hon det var för att bebis lagt sig mer utåt sidorna av magen och att det därför var svårt att få ett korrekt mått. Så länge denna vilde fäktar omkring som vanligt ska jag försöka koppla av, men lite nervös blir man ju.
  • Mon 12 Sep 2022 13:57
    #7

    jag är i vecka 38 gått upp +5kg bebis ligger -17 i tillväxt men dom säger att de inte är konstigt då jag själv är liten 163 53 kg innan grav.

  • Torna
    Thu 12 Jan 2023 16:56
    #8

    Tänkte komma med en sen uppdatering här!
    Lillkillen föddes i vecka 40+3 och vägde 2,8 kg och 48 cm. Jag gick upp till 60 kg. En vecka före bf gjorde vi tul och beräknades då till -21%, men bm lugnande med att jag inte skulle få något stort barn eftersom jag själv är liten/smal. Men fullt frisk om än lite liten kom han till världen 6/10 ❤️

  • Sat 25 Feb 2023 20:39
    #9

    Är i vecka 34 och har gått upp 5 kg (från 60 till 65), SF-mått något mindre än mittkurvan och enligt tillväxtultraljud -12%. Är inte ett dugg orolig över vikten dock, men förvånad då det har slunkit ner ganska mycket onyttigt.

    har aldrig gått upp mycket med mina barn, tror jag gick upp 4 kg med mellanpojken och då vägde han ändå 4350 hehe

  • Sat 25 Feb 2023 20:39
    #10
    Torna skrev 2023-01-12 16:56:37 följande:

    Tänkte komma med en sen uppdatering här!
    Lillkillen föddes i vecka 40+3 och vägde 2,8 kg och 48 cm. Jag gick upp till 60 kg. En vecka före bf gjorde vi tul och beräknades då till -21%, men bm lugnande med att jag inte skulle få något stort barn eftersom jag själv är liten/smal. Men fullt frisk om än lite liten kom han till världen 6/10 ❤️


    Grattis!
Svar på tråden Låg viktuppgång v 33?