• Anonym (oplan­erade barn)
    Fri 23 Sep 2022 13:55
    4385 visningar
    56 svar
    -1 +1
    56
    4385

    Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?

    Det kan påstås vara så att abortförbud leder inte till färre aborter, men hur?


    "3. Restriktiv abortlagstiftning minskar inte antalet aborter

    Studier från bland annat WHO visar att en strikt abortlag inte hänger samman med låga aborttal. Aborter genomförs ändå, men under osäkra former."
    Citat Rfsu
    www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abort---argument-och-myter/
    I så fall  så borde det inte leda med mera till fler oönskade barn om abortlagstiftningen blir hårdare, för dessa personer skulle ändå ha gjort en olaglig abort. 
    Eller hur räknar dom som påstår det?

    Min tolkning är att många fler kvinnor och män skulle vara mer noggrann så de inte hamnar i en ofrivillig graviditet om abortlagstiftningen blir hårdare

  • Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?
  • Anonym (iope)
    Fri 23 Sep 2022 16:09
    #31
    Anonym (iope) skrev 2022-09-23 16:08:25 följande:
    På vilket sätt är det relevant? Jag lutar nog åt att en skärpt lagstiftning de facto minskar antalet i viss utsträckning.
    Dock, oavsett, kan det anses vara ett rimligt pris att betala med ökning(i Sverige i princip uppkomst) av antal osäkra aborter med påföljande skador/dödsfall)
    missade sista orden

    "som följd" ska det vara.
  • Fri 23 Sep 2022 18:51
    #32
    -1
    Anonym (S) skrev 2022-09-23 15:27:01 följande:
    Fast nu skrev jag inte så, att det ska vara lagligt för att vissa bryter mot lagen. jag skrev att det ska vara lagligt för kvinnornas skull, för att kvinnor inte ska riskera att dö när de gör en illegal abort. 
    Kvinnorna behöver inte heller riskera sina liv om de inte utsätter sig själva för fara. Det är inte antingen eller, gör man en illegal abort och utsätter både sig och sitt barn för fara så får man skylla sig själv. Synd att det ska behöva leda till döden såklart, men det är självförvållat.
  • Anonym (Wtf)
    Fri 23 Sep 2022 20:35
    #33
    -1 +1
    Gullvivor skrev 2022-09-23 18:51:48 följande:
    Kvinnorna behöver inte heller riskera sina liv om de inte utsätter sig själva för fara. Det är inte antingen eller, gör man en illegal abort och utsätter både sig och sitt barn för fara så får man skylla sig själv. Synd att det ska behöva leda till döden såklart, men det är självförvållat.
    Du har rätt obehaglig människosyn.

    På något sätt verkar du gilla idén och nästan gotta dig i att illegala aborter ska straffas med döden.

    Om det var någon du känner? En släkting? Någon du verkligen bryr dig om? Din älskade moster som verkligen, verkligen inte vill få ett barn på gamla dar och blev lurad av klimakteriet. Hon dör i en osäker abort, är du lika oberörd och skadeglad?
  • Fri 23 Sep 2022 20:54
    #34
    -1 +1
    Anonym (Wtf) skrev 2022-09-23 20:35:06 följande:
    Du har rätt obehaglig människosyn.

    På något sätt verkar du gilla idén och nästan gotta dig i att illegala aborter ska straffas med döden.

    Om det var någon du känner? En släkting? Någon du verkligen bryr dig om? Din älskade moster som verkligen, verkligen inte vill få ett barn på gamla dar och blev lurad av klimakteriet. Hon dör i en osäker abort, är du lika oberörd och skadeglad?
    Jag är varken skadeglad eller gottar mig i andras död. Jag anser bara att en stat inte ska ta hänsyn till att det sker illegala aborter när det gäller abortlagen, eftersom det är ett beslut kvinnan tar själv. Hon hade kunnat behålla sitt barn som hon själv varit med och skapat, men väljer istället att utsätta både sig själv och barnet för fara. Vems fel är det om inte hennes? 
  • Anonym (msf)
    Fri 23 Sep 2022 21:59
    #35

    Jag har mest erfarenhet av illegala aborter från mitt arbete med msf, så mest från länder i Afrika och Asien och det mesta i krigsområden eller andra utsatta områden, där väldtäkt används som krigsmedel. Även om det faktiskt på pappret kan se tillåtande ut är resurserna ofta i det närmaste obefintliga.

  • Anonym (Jo)
    Fri 23 Sep 2022 22:16
    #36
    Anonym (msf) skrev 2022-09-23 21:59:32 följande:
    Jag har mest erfarenhet av illegala aborter från mitt arbete med msf, så mest från länder i Afrika och Asien och det mesta i krigsområden eller andra utsatta områden, där väldtäkt används som krigsmedel. Även om det faktiskt på pappret kan se tillåtande ut är resurserna ofta i det närmaste obefintliga.
    Obehagligt 
  • Anonym (Wtf)
    Sat 24 Sep 2022 09:58
    #37
    -1 +1
    Gullvivor skrev 2022-09-23 20:54:06 följande:
    Jag är varken skadeglad eller gottar mig i andras död. Jag anser bara att en stat inte ska ta hänsyn till att det sker illegala aborter när det gäller abortlagen, eftersom det är ett beslut kvinnan tar själv. Hon hade kunnat behålla sitt barn som hon själv varit med och skapat, men väljer istället att utsätta både sig själv och barnet för fara. Vems fel är det om inte hennes? 
    Även vid svår sjukdom hos mamman? Även om fostret har defekter som  inte är förenliga med liv?

    Även vid våldtäkt och incest?

    Även vid svår fattigdom då kvinnan inte har tillgång till preventivmedel, sexualundervisning eller där hon inte har möjlighet att säga nej till sex?
  • Sat 24 Sep 2022 10:10
    #38

    Många verkar tro att abort bara handlar om att ta ett piller. Att det ersätter preventivmedel.

    För vissa är abort ingen stor grej, för andra blir det ett trauma. Det handlar ändå om att ta ett piller- för att stoppa ett hjärta som slår, ta nästa för att starta en förlossning och sedan krystat man ut ett foster (vilket kan göra svinont) och vara svårt att ta in om man hinner se en del av fostret.. detta är min erfarenhet iallafall... 

    Att tro att kvinnor tar detta med en klackspark är verkligen missinformerat.

    majoriteten kvinnor vill inte gå igenom detta. Men ibland händer det. så är det. Ett onödigt ont. Men att påstå att en striktare aborträtt skulle minska detta är bara dumt. 

  • Anonym (oplan­erade barn) Trådstartaren
    Sat 7 Jan 2023 17:04
    #39
    -2
    Mimosa86 skrev 2022-09-24 10:10:50 följande:

    Många verkar tro att abort bara handlar om att ta ett piller. Att det ersätter preventivmedel.

    För vissa är abort ingen stor grej, för andra blir det ett trauma. Det handlar ändå om att ta ett piller- för att stoppa ett hjärta som slår, ta nästa för att starta en förlossning och sedan krystat man ut ett foster (vilket kan göra svinont) och vara svårt att ta in om man hinner se en del av fostret.. detta är min erfarenhet iallafall... 

    Att tro att kvinnor tar detta med en klackspark är verkligen missinformerat.

    majoriteten kvinnor vill inte gå igenom detta. Men ibland händer det. så är det. Ett onödigt ont. Men att påstå att en striktare aborträtt skulle minska detta är bara dumt. 


    Vad är det som gör att en striktare aborträtt inte påverkar befolkningen så de gör färre aborter än föregående lagstiftning?
    Olika personer kan anpassa sig och avstå från aborter för det finns bara osäkra att välja sant det är olagligt och blir mer stigmatiserad då. 

    Jag har exempelvis aldrig hört någon som sagt att ett förbud mot att mörda andra människor har ingen effekt och det leder bara till osäkrare mördande. 
  • Anonym (oplan­erade barn) Trådstartaren
    Sat 7 Jan 2023 17:09
    #40
    Mimosa86 skrev 2022-09-24 10:10:50 följande:

    Många verkar tro att abort bara handlar om att ta ett piller. Att det ersätter preventivmedel.

    För vissa är abort ingen stor grej, för andra blir det ett trauma. Det handlar ändå om att ta ett piller- för att stoppa ett hjärta som slår, ta nästa för att starta en förlossning och sedan krystat man ut ett foster (vilket kan göra svinont) och vara svårt att ta in om man hinner se en del av fostret.. detta är min erfarenhet iallafall... 

    Att tro att kvinnor tar detta med en klackspark är verkligen missinformerat.

    majoriteten kvinnor vill inte gå igenom detta. Men ibland händer det. så är det. Ett onödigt ont. Men att påstå att en striktare aborträtt skulle minska detta är bara dumt. 


    Tycker du det är meningslöst att det finns en tidsgräns hur länge man får göra en abort då det enligt dig inte har någon betydelse?
    En kvinna som vill göra en abort, gör det även enligt dig och andra om hon är gravid i vecka 39 och då en illegal.
Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?