• Anonym (Kvinna 35)

Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?

Förstår självfallet att det verkligen inte alltid är så, men har noterat och funderat efter att ha pratat med vänner, både kvinnliga och manliga, som dejtar och är kring min ålder (mellan 35 och 45 år) att det ofta verkar ligga lite på killen om det ska bli ett förhållande eller inte. 

Syftar nu på när personerna har dejtat ett tag och har regelbunden kontakt, varit intima och beter sig något som ett par osv. De har haft utgångspunkt att de ska dejta, alltså ej pratat om att vara KK.

I de fall som jag nu tänker på så har tjejerna fått förhoppning om att det ska bli mer och när dom efter ett tag tagit upp det med killen var dom står så har intresset dalat, alternativt att dom har fortsatt träffas med svar om att "vet inte, inte riktigt redo för relation just nu" och senare så kanske killen istället blivit tillsammans med någon annan. 

Känner även killar som dejtar, dom träffar någon tjej ett tag och de beter sig som par men han har inget intresse av att bli tillsammans med tjejen. Jag har då frågat om tjejen är medveten om detta och om hon inte är det så är det ju inte särskilt schysst att "hålla kvar" henne så att säga.. Killarna i detta fallet har då fortsatt träffa tjejen, utan vilja att bli seriösa, utan är nöjd med det som är och om hon vill mer så är det inte aktuellt. 

Är inga problem för tjejerna att få till kontakt, träffar och fortsatta möten med någon. Men får uppfattningen av att det är killen som "avgör" om det verkligen kommer bli något seriöst? 

Förstår som sagt att detta inte är någon form av sanning eller ens applicerbart på alla och att det kan vara tillfälliga omständigheter just kring min bekantskapskrets just nu, men tänkte att det kunde vara lite intressant att läsa hur andra ser oh upplever det. 

• Svar på tråden Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?
  • Anonym (Anpassad)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-10 21:36:34 följande:
    Intressant! Berätta gärna mer! I viljen ålder vill kvinnor knulla runt?
    Jag tror att yngre människor har en mer avspänd syn på sex än oss äldre.
  • Anonym (Henologen)
    Anonym (Kvinna 35) skrev 2022-10-04 09:41:04 följande:
    Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?

nu, men tänkte att det kunde vara lite intressant att läsa hur andra ser oh upplever det. 

Vore ju rättvist om så är fallet. Det är ju kvinnorna som avgör när förhållandet avslutas.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anpassad) skrev 2022-10-10 19:22:47 följande:
    Jag tror det är åldersberoende.
    Kanske det. Jag är drygt 50 och träffat hyffsat jämnåriga.
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Anpassad) skrev 2022-10-10 21:45:54 följande:
    Jag tror att yngre människor har en mer avspänd syn på sex än oss äldre.
    Betyder "avspänd syn på sex" att man vill ha tillfälliga förbindelser? Så kan det det säkert vara. Men de flesta män i den här tråden (och andra trådar) skriver att de aldrig skulle vilja ha en relation med en "slampa" som "ligger runt" eller som har sex "för snabbt" eller är "för lätt" för då är man inte flickvänsmaterial osv. Så det kanske inte är så konstigt. Jag hade ingen aning om sånt som yngre utan det var just på Familjeliv som jag lärde mig allt om "flickvänsmaterial" och "inte erbjuda sex" och allt sånt där. 
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Henologen) skrev 2022-10-10 22:09:10 följande:
    Vore ju rättvist om så är fallet. Det är ju kvinnorna som avgör när förhållandet avslutas.
    Är det kvinnor som avgör när det tar slut? Vill du berätta mer? Kan inte män göra slut om de vill?
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Anonym (Kvinna 35)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-10 18:46:48 följande:
    Det där stämmer verkligen inte med min uppfattning, dom flesta kvinnor är öppna för lite tillfälligt sex med 
    Absolut, visst är det så att många kvinnor har och är intresserade av endast tillfälligt.

Dock med skillnaden att kvinnorna oftast inte jobbar aktivt på att få mannen att tro att det är på väg att bli något mer om hon beslutat att hon inte kommer vilja ha mer än det dom har. 
  • Anonym (Olika roller)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-10-10 16:41:37 följande:
    Kan du inte nöja dig med 2/4 då? Låter som om du har behov av att ligga runt med nya stup i kvarten eller missförstår jag? 

Nej det har varit samma 4 ett tag nu så det skulle jag inte påstå. Och jag har heller inga svårigheter att vara lojal och trogen i en relation.

Är nog främst en fråga om bekvämlighet.
  • Anonym (Maria)

Beror nog på vart man är i livet kanske, kvinnor rent biologiskt kan ju inte vänta och vänta ifall man är ute efter ngt seriöst och vill barn exempelvis.
    Utan det är bra att klargöra tidigt vad man vill. Dumt att slösa bort åren då på ngn dom vill ligga runt om man är uppåt 30-35. Män kan ju ofta få barn långt upp i ålder även om det kanske inte är det bästa alla ggr. 
    Bland yngre människor tror jag inte det är så stor skillnad mellan könen vem som "bestämmer" men olika uppfattningar kan man ju ha. Bra att vara öppen med hur man tänker tror jag.

• Anonym (Kvinna 35)
    Anonym (naturligt) skrev 2022-10-10 16:41:45 följande:
    Japp, precis som många kvinnor använder sex för att få en relation. Och ju mer desperat personen är, dvs ju svårare personen tror att den kommer ha att kunna hitta en bra partner, ju mer benägen kommer personen förmodligen bli inte tala om för den andra vad man egentligen känner.

En man som har lätt att få sex med kvinnor kommer förmodligen vara mer benägen att vara ärlig men sina intentioner än en man som har svårt för det?

PS! Nu talar jag helt och hållet ur ett pragmatiskt perspektiv utan några moraliska värderingar. Det är givetvis fel att manipulera andra männniskor.
    Ok, intressant ändå. Även om den moraliska aspekten i det hela givetvis är under all kritik, men det är inte heller det som diskuteras. 

Jag som kvinna är medveten om att det är så att man får kontaktförsök från karlar ofta, även när man inte använder sig av dejtingappar och att det inte verkar ske i samma utsträckning för karlar generellt. 

Betyder detta då i sin tur att många karlar inleder kontakt osv med kvinnor ni inte ens är särskilt intresserade av? 

Förstår ju själv att man kan ha kontakt, dejta osv och att man känner att detta inte klickar eller känns rätt trots att man träffas ett tag. Att påbörjat dejtande inte nödvändigtvis betyder mer på något vis vilket är ok och naturligt och så vet man det. 

Men många gånger så bollar och träffar ju karlar flera, och då är det ju egentligen inte brist på sex som är drivet tänker jag? I och med att det får dom ju uppenbarligen. 
  • Anonym (Stämmer)
    Anonym (Kvinna 35) skrev 2022-10-11 09:10:08 följande:
    Ok, intressant ändå. Även om den moraliska aspekten i det hela givetvis är under all kritik, men det är inte heller det som diskuteras. 

Jag som kvinna är medveten om att det är så att man får kontaktförsök från karlar ofta, även när man inte använder sig av dejtingappar och att det inte verkar ske i samma utsträckning för karlar generellt. 

Betyder detta då i sin tur att många karlar inleder kontakt osv med kvinnor ni inte ens är särskilt intresserade av? 

Förstår ju själv att man kan ha kontakt, dejta osv och att man känner att detta inte klickar eller känns rätt trots att man träffas ett tag. Att påbörjat dejtande inte nödvändigtvis betyder mer på något vis vilket är ok och naturligt och så vet man det. 

Men många gånger så bollar och träffar ju karlar flera, och då är det ju egentligen inte brist på sex som är drivet tänker jag? I och med att det får dom ju uppenbarligen. 
    Var det inte någon som berättade att han lade olika sökningar på "mamma till mina barn" och "allmän sexualkontakt". 
Svar på tråden Killarna som "avgör" om det blir relation/seriöst/förhållande?