• Fri 14 Oct 2022 11:37
    4246 visningar
    7 svar
    7
    4246

    Ofrivilligt barnlös i populärkulturen

    Hej alla kämpar!

    Som ni vet är det ju en jäkla berg och dalbana med ofrivillig barnlöshet. Ibland är det ok och t o m hanterbart, vissa dagar är fyllda av hopp och tro medan andra dagar består av misslyckade försök och bottenlös sorg.

    Jag har märkt att jag mår väldigt bra att ta del av populärkultur som belyser frågan om ofrivillig barnlöshet. Där frågor tas upp som det annars är hysch, hysch kring och där kan jag känna igen mig och relatera, skratta åt eländet och gråta.

    Jag tänkte kolla om ni har bra tips på filmer, serier, böcker, poddar på temat ofrivillig barnlöshet?

    Jag älskar serien Alla utom vi på Discovery+, podden Jag vill ha barn och jag har nyligen läst trilogin Monikaböckerna av Sara Lövestam. Sistnämnda har verkligen satt spår i mig. Så klockrent, precis alla mina tankar och känslor har även gjort att jag börjat glänta på dörren till acceptans om det faktiskt aldrig skulle bli en bebis. Ja, Lövestams trilogi har nästan en terapeutisk verkan på mig. Jag har självklart sett Carina Bergs serie om ofrivillig barnlöshet, och serien på SVT om Hanna Hellquist väg mot en ev. bebis. 

    Men nu undrar jag som sagt om ni sitter på något gyllene guldkorn inom film, serie, litteratur eller podd som ni känner har funkat för er i er barnlängtan, tankar och funderingar?  

  • Svar på tråden Ofrivilligt barnlös i populärkulturen
  • Fri 14 Oct 2022 21:40
    #1

    Bra tråd! :) Gillar också att läsa/se/lyssna på sådant. Jag tycker också Lövestams böcker är fantastiska (har dock inte läst tredje än).

    Fyller på med det jag kommer på:

    Dansk dokumentär "När storken flyger förbi" som gick på svt för något år sen. 

    Novell i novellsamlingen Allt jag inte kan säga, av Emily Pine.

    Jag har för övrigt försökt hitta dokumentären Kampen för ett barn med Danijela Rundqvist som svt sände för några år sedan. Jag såg den då, men det var innan jag själv börjat försöka och skulle gärna se om den nu. Om någon vet var den går att hitta...

    Sen har jag sett temat behandlas i exempelvis Brooklyn nine nine och svenska filmen Ur spår. Men de har inte känns lika mkt (för mig) eftersom det inte blivit så djupgående. 

  • Anonym (Klock­a)
    Fri 14 Oct 2022 21:58
    #2

    Filmen Hans och hennes, med Johanna Sällström

    Tv-serien Friends, Chandler och Monica

  • Sat 15 Oct 2022 09:29
    #3

    Tack! Ska se om Hans och hennes.

    Sen finns ju The Mindy Project, där huvudrollen är fertilitetsläkare.

    Och den danska serien Baby fever (tror jag den heter) på Netflix!

  • Sat 15 Oct 2022 09:38
    #4

    Och Made in Oslo på Viaplay. Den gillade jag verkligen! Skönt att kolla på någon som beter sig lite crazy tyckte jag. Fick mig att känna mig väldigt chill i jämförelse Tungan ute

  • Sat 15 Oct 2022 12:32
    #5

    Älskar tråden, toppen att det samlas!


    Jag tänker på Call the Midwife där det tas upp många svårigheter men även mirakel. Jättefin serie.

  • Sun 11 Dec 2022 20:28
    #6

    Ny serie på Viaplay nu som heter Meningen med livet!

  • Sun 11 Dec 2022 20:35
    #7

    Filmen 'Ur Spår' med Fredrik Hallgren

Svar på tråden Ofrivilligt barnlös i populärkulturen