• iamwonderful

    Vem ska betala fakturan?

    Låt oss säga att ditt barn drar brandlarmet i skolan. Skulle det vara rätt att DU som förälder får betala en faktura på 8000 kr för att ditt barn dragit brandlarmet i skolan. Årskurs 1-6.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska betala fakturan?
  • Ellie

    Är det en 7-åring som inte var medveten om vad den gjord, tex "bara tryckte på en annorlunda knapp som satt där" skall skolan betala, då det kan räknas som omedveten olycka.

    Har barnet vetat att det är ett brandlarm och att det kommer börja låta om den startar det skall tyvärr föräldrarna betala.
    Jag skriver "tyvärr" eftersom det ibland kan bli rätt mycket föräldrar behöver betala om de har ett barn som medvetet skadar omgivningen, trots god uppfostran och förmaningar, trots att föräldrarna inte fysiskt är på plats för att kunna förhindra detta.

    Jag har för mig att från 15 års ålder blir barnet själv skyldig att betala (något osäker på detta, men en annan tråd handlade om en person som blivit skuldsatt pga skadegörelse i tonåren och fortfarande 10 år senare betalade av på detta via kronofogden).

  • iamwonderful
    MammaKajsa skrev 2022-10-16 09:33:32 följande:

    Det behövs ingen omröstning, läser man lagen är det helt klart rätt. 

    Enligt skadeståndslagen så ska förälder som har vårdnaden om ett barn ersätta personskada eller sakskada som barnet vållar genom brott, skada för att barnet kränker någon annan och skada som barnen orsakar.

    Så ansvaret är ditt, om det inte är så att skolan har agerat försumligt i förhållande till sin tillsynsplikt över ditt barn.

    Ring ditt försäkringsbolag och kolla om du har någon ansvarsförsäkring som kan täcka kostnaden.


    Berätta gärna mer om tillsynsplikten.
  • iamwonderful
    Kockobello skrev 2022-10-16 09:37:36 följande:

    Föräldrarna.


    Vad har föräldrarna kunnat göra för att förhindra det?
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-16 08:04:03 följande:
    Om jag har talat om för mitt barn att inte göra så. "uppfostrat" Ungen, och barnet gör det ändå.
    Hur ska blir det då?
    Anonym (Falsklarm?) skrev 2022-10-16 01:48:31 följande:

    Brann eller rykte det eller var det ett medvetet falsklarm? Om barnet medvetet drog utan att det brann tycker jag det är rimligt att föräldrarna betalar. Så gör man inte och det ska ett barn veta.



    Medvetet Falsklarm. 
    Du är så klart skyldig att betala för "skadegörelse" som ditt barn åstadkommer, falsklarmet i det här fallet. Hur du löser din uppfostran är inte skolans problem.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-16 10:45:35 följande:
    Så vad innebär detta för min frågeställning?
    Inte vet jag, det var du själv som ville ha mer info kring tillsyn. Varsågod.
  • Anonym (Sa)

    Föräldrarna.
    Men jag som förälder hade sedan sett till att betala belopppet, eller del av beloppet. Beroende på situation. 


    Diskutera en avbetalningsplan med barnet och fråga hur hen själv tänker.
    avdrag på månadspeng tex.

  • Anonym (X)

    Givetvis föräldrarna. 

    Om jag fick reda på att en bekant hade velat att skolan skulle betala hade jag skämts och tyckt det var pinsamt för min bekanta 

Svar på tråden Vem ska betala fakturan?