• iamwonderful

    Vem ska betala fakturan?

    Låt oss säga att ditt barn drar brandlarmet i skolan. Skulle det vara rätt att DU som förälder får betala en faktura på 8000 kr för att ditt barn dragit brandlarmet i skolan. Årskurs 1-6.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska betala fakturan?
  • iamwonderful
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 19:02:10 följande:
    Absolut inte och just därför ska föräldrarna betala för vad avkomman uppnått.
    Pangade några fönster med fotboll när jag var liten. Var inget snack om att inte föräldrarna skulle betala.
    Skolan är ingen snuttefilt där du kan lämna in ditt barn och tro att du kan släppa allt ansvar.
    Ungarna behöver med sig en grunduppfostran hemifrån och sedan får väl skolan  i mån av resurser "finslipa" i skolmiljön men - river ditt barn ner ett utsällningsföremål, trycker på ett brandlarm eller orsakar översvämning på muggen så får du faktiskt som vårdnadshavare betala.
    Lasta inte över ansvaret på någon kommunal eller statlig verksamhet.
    om utställningsföremålet kostar 800 000, ska jag betala det då?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-10-17 19:06:52 följande:
    Ungen gjorde detta med flit. Sedan förstår jag inte hur man kan "råka" trycka på en brandlarmsknapp, antingen trodde man verkligen att det brann eller så okynnestryckte man, som ts barn gjorde.

    Jag pratade inte om just detta fall, utan allmänt. 


    Självklart ska TS betala för vad hens barn gjort.

  • Anonym (Q)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:33:12 följande:
    om utställningsföremålet kostar 800 000, ska jag betala det då?
    Det finns försäkringar, så nej du behöver inte betala 800 000 kr.
  • iamwonderful
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-10-17 19:05:16 följande:
    Jag skiter i vad du och barnet har för omständigheter, även fattiga personer kan uppfostra sina barn hemma och ursäkta oss så mycket att vi antar att du inte misshandlar ditt barn. Om du brister i uppfostran pga dåligt psykiskt mående så borde du så klart söka hjälp och vård. Hade du några fler ursäkter?
    Hade du tillämpat samma sätt om ditt barn skadat sig pga att skolan inte haft uppsikt? Är det ditt ansvar?
  • iamwonderful
    Anonym (Q) skrev 2022-10-17 19:38:06 följande:
    Det finns försäkringar, så nej du behöver inte betala 800 000 kr.
    Försäkring för uttryckningar då? Pga ---- barn.
  • Anonym (Q)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:39:22 följande:
    Hade du tillämpat samma sätt om ditt barn skadat sig pga att skolan inte haft uppsikt? Är det ditt ansvar?
    Ja, om barnet gör saker det inte får göra och är tillräckligt gammalt för att förstå det, så är det ju inte skolans fel. Ska skolan behöva punktmarkera varje unge?
  • iamwonderful
    Anonym (Q) skrev 2022-10-17 19:42:47 följande:
    Ja, om barnet gör saker det inte får göra och är tillräckligt gammalt för att förstå det, så är det ju inte skolans fel. Ska skolan behöva punktmarkera varje unge?
    för inte så länge sedan fanns det "utmaningar" som cirkulerade på youtube. Farliga sådana, barn utförde dessa, till och med vuxna utförde dessa. Tänker du att kognitiv förmåga kommer per automatik för att man har en viss ålder?

    Om vuxna kan göra dumma saker, kan inte barn göra det? Ställer du samma krav på barn som vuxna?
  • Ellie
    Anonym (Q) skrev 2022-10-17 19:42:47 följande:
    Ja, om barnet gör saker det inte får göra och är tillräckligt gammalt för att förstå det, så är det ju inte skolans fel. Ska skolan behöva punktmarkera varje unge?
    Det var ett barn som dog för ett tag sedan. Det smet iväg och klättrade på ett litet berg där det inte fick vara. Skolan fick kritik av skolinspektionen i att de brustit i tillsyn. Det ger inte pojken livet tillbaka, men nog var det skolans fel och inte föräldrarnas.
  • Anonym (Q)
    Ellie skrev 2022-10-17 19:50:35 följande:
    Det var ett barn som dog för ett tag sedan. Det smet iväg och klättrade på ett litet berg där det inte fick vara. Skolan fick kritik av skolinspektionen i att de brustit i tillsyn. Det ger inte pojken livet tillbaka, men nog var det skolans fel och inte föräldrarnas.
    Hur gammalt var barnet? 
  • Anonym (Q)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:47:04 följande:
    för inte så länge sedan fanns det "utmaningar" som cirkulerade på youtube. Farliga sådana, barn utförde dessa, till och med vuxna utförde dessa. Tänker du att kognitiv förmåga kommer per automatik för att man har en viss ålder?

    Om vuxna kan göra dumma saker, kan inte barn göra det? Ställer du samma krav på barn som vuxna?

    Så du tycker att skolan ska punktmarkera varje unge? 

Svar på tråden Vem ska betala fakturan?