• Sun 16 Oct 2022 01:07
    24730 visningar
    262 svar
    262
    24730

    Vem ska betala fakturan?

    Låt oss säga att ditt barn drar brandlarmet i skolan. Skulle det vara rätt att DU som förälder får betala en faktura på 8000 kr för att ditt barn dragit brandlarmet i skolan. Årskurs 1-6.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska betala fakturan?
  • Wed 19 Oct 2022 22:24
    Egon den stora skrev 2022-10-19 22:22:28 följande:

    Det går som vanligt inte citera, men lyckas man som ts blanda ihop sett och sätt så jobbar man inte i skolans värld hoppas jag. 


    Berätta, vad jobbar du med? 
  • Anonym (Korvs­pad)
    Wed 19 Oct 2022 23:03
    +3
    iamwonderful skrev 2022-10-19 22:22:05 följande:
    Bestridit fakturan jag inte har? 
    Du, ingen går på den där rövarhistorien om att du skulle vara rektor :)
  • Thu 20 Oct 2022 07:10
    +1

    Det är irrelevant vad jag jobbar med,  men jag fick nästintill underkänt i svenska och kan ändå skillnaden på sådana saker som sett och sätt eller enda och ända, så det visar ju vilken nolla du är dom påstår att du är rektor. 
    Man gör inte sådana språkfel normalt sett.  (Eller ska jag skriva " normalt sätt?")

  • Thu 20 Oct 2022 10:40
    iamwonderful skrev 2022-10-19 16:49:35 följande:
    molly50 skrev 2022-10-19 10:50:32 följande:
    Barn brukar inte få ha sina mobiler i skolan.
    På våra barns skola så får de lägga mobilen i en låst låda under dagen och får sen tillbaka den när de slutar för dagen.
    I alla fall i låg- och mellanstadiet.
    Om de får titta på sådana saker hemma hos kompisar så handlar det ju fortfarande om dålig föräldrakontroll.
    Så pass små barn som 8-åringar ska inte kunna ha åtkomst till att titta på sådana saker överhuvudtaget.
    Nu är det förvisso gymnasium länken gäller 

    sverigesradio.se/artikel/studenter-startar-falska-brandlarm-poangjakt-misstanks-ligga-bakom

    Men det behöver alltså inte vara så att barnet/eleven själv sätt det på Youtube. Elever pratar ju faktiskt med varandra.

    Hur kommer det sig att man inte pratar om skadestånd i första skedet här? 
    Men oavsett så måste ju någon ha sett det från första början för att det överhuvudtaget ska börja pratas om.
    Och skadestånd för att barn pratar om utmaningar de sett på nätet?
    Det är en sak att prata om det och en annan att göra verklighet av det. 
  • Fri 21 Oct 2022 13:52

    Föräldrarna, det är de som har ansvar för att uppfostra barnet. Har de missat där, så blir skadeståndet en wake-up call.

    Skolan betyder att skolan får mindre pengar och det drabbar alla barn.

  • Anonym (lämpl­igt straff­)
    Sat 22 Oct 2022 10:55
    iamwonderful skrev 2022-10-17 18:05:56 följande:
    vi pratar alltså om ett barn som är 8 år.

    Ska du som förälder sitta en hel sommar inne? Ha ständigt tjafs? Bråk? Kan det bli värre?
    Jag hade ingen aning om att ungen bara var 8. Är barnet bara en liten andraklassare och redan startar brandalarmet löper den stor risk att bli en riktig busunge i negativ bemärkelse. Klart att det måste bestraffas ordentligt.
    Blir det tjuvrökning vid 9, hemskjutsning av polis för fylla vid 10?

    Hon som olagligen falsklarmade som jag syftade på var 13-14 och fick inte gå ut en enda kväll på hela sommaren ensam för att vara med kompisar. Skulle föräldrarna någonstans tog de henne med sig. Hon var självfallet med på alla resor familjen gjorde, det hade hon varit oavsett. Möjligt att de kallade in mormor el andra släktingar ibland. Det vet jag inget om.

    Tror att de flesta uppfattar utegångsförbud som att inte få gå ut ensam, inte att vara konstant fånge i hemmet tillsammans med båda föräldrarna
    Vill man uppfostra och inte göda en tonåring som redan lätt är på glid med fel sällskap och olagliga handlingar som falsklarm så är det lätt att stå tillbaka egna nöjen, som att gå ut på krogen och äta och dricka gott utan barn.
    Det gör man väl ändå inte medan man lämnar barnen hemma ensamma som förälder till barn mellan 8-13?

    Skulle gissa att det är betydligt enklare att hålla en 8åring hemma om kvällarna/nätterna, sommar eller ej. Det gör man ju naturligt. Förvisso kan 8åringen leka med kompisar men då är oftast andra föräldrar ändå närvarande. Utegångsförbud är nog mer lämpat för äldre barn som vill vara ute på stan och hänga och aldrig gå hem.
  • Fri 28 Oct 2022 20:16
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-10-19 23:03:20 följande:
    Du, ingen går på den där rövarhistorien om att du skulle vara rektor :)
    Bestred faktura.Den är nu makulerad.Skål
  • Anonym (Korvs­pad)
    Fri 28 Oct 2022 20:25
    +5
    iamwonderful skrev 2022-10-28 20:16:29 följande:
    Bestred faktura.Den är nu makulerad.Skål
    Hahaha ja men hur var det nu, har du som "rektor" alltså skickat fakturan till dig själv och nu bestridit den, till dig själv, och godkänt bestridandet? Skrattande Ja mycket ska man vara med om....
  • Sat 29 Oct 2022 12:06
    +1
    iamwonderful skrev 2022-10-28 20:16:29 följande:
    Bestred faktura.Den är nu makulerad.Skål
    Var det inte du som var rektor? Varför ska du då bestrida fakturan? 
    Och om du verkligen är rektor,borde du då inte ha koll på vad som gäller kring fakturor för falsklarm och utryckningar?
  • Sat 29 Oct 2022 13:15
    +2
    molly50 skrev 2022-10-29 12:06:46 följande:
    Var det inte du som var rektor? Varför ska du då bestrida fakturan? 
    Och om du verkligen är rektor,borde du då inte ha koll på vad som gäller kring fakturor för falsklarm och utryckningar?
    Det är ju sånt som blir så jobbigt när man börjar ljuga.  Det är lätt att glömma vad man sagt.
  • Anonym (lämpl­igt straff­)
    Sat 29 Oct 2022 14:06
    iamwonderful skrev 2022-10-28 20:16:29 följande:
    Bestred faktura.Den är nu makulerad.Skål
    Fakturan som du inte hade?
  • Sat 29 Oct 2022 14:58
    Egon den stora skrev 2022-10-29 13:15:54 följande:
    Det är ju sånt som blir så jobbigt när man börjar ljuga.  Det är lätt att glömma vad man sagt.
    Ja,precis. Vi lär väl inte få något svar på den frågan. 
Svar på tråden Vem ska betala fakturan?