• Hedda04

    Besviken på regeringen

    Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

  • Svar på tråden Besviken på regeringen
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-31 08:59:52 följande:

    Ännu ett beslut från regeringen som alla borde kunna var stolta över

    Justitieministern vill stoppa möjligheterna till "fullmaktsäktenskap" och andra fenomen inom samma område.

    www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/sverige-maste-stoppa-whatsapp-aktenskapen/

    Därför är det mycket glädjande att justitieminister Gunnar Strömmer, M, så tydligt har signalerat att han vill stänga dörren för erkännanden av fullmaktsäktenskap. Det är tyvärr ännu en fråga där Sverige borde ha satt ned foten långt tidigare. 

    www.regeringen.se/tal/2023/01/anforande-av-justitieminister-gunnar-strommer-vid-fadimegalan-2023/

    "Regeringen tänker nu kriminalisera oskuldskontroller, oskuldsoperationer och oskuldsintyg. Vi ska utreda förbud mot omvändelseterapi och kusingifte. Månggifte och fullmaktsäktenskap har heller inte någon plats i ett jämställt och modernt samhälle."


    Är det här fler lagar som du tycker är "icke-frågor" och "trams"? Kommer du att försvara de som bryter dessa lagar också?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2023-01-31 17:41:20 följande:
    Men det är om du sätter kusinäktenskap i system! Så fungerar det inte i ett modernt land där ungdomar fritt får välja partner.

    Jag tycker att kusinäktenskap ska fortsatt vara tillåtet, varför ska vi anpassa oss efter muslimska och somaliska problem?
    Förslaget riktar förstås inte udden mot ett "modernt land" utan mot klan-strukturer som företrädesvis finns i Sveriges "särskilt utsatta områden"

    Vi behöver ju inte låtsas om att detta handlar om familjerna Olsson och Lundqvist.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

    Angående kusingifte

    www.gp.se/ledare/kusingifte-b%C3%B6r-f%C3%B6rbjudas-i-sverige-1.45904971

    Det finns tre argument mot kusingiften. För det första risken för genetisk sjukdom som inavel medför, för det andra att kusinäktenskap ofta är arrangerade, och för det tredje att giftermål inom släkten är grundpelaren i klankulturer. 

    Hanif Bali har skrivit spaltmeter om kusingiftets negativa kodsekvenser på samhället. Exempelvis:

    twitter.com/hanifbali/status/1072972384301387777
    twitter.com/hanifbali/status/1215697541074952192
    twitter.com/hanifbali/status/1433182656687136777


    Blå och gul
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-02-01 06:15:42 följande:
    Förslaget riktar förstås inte udden mot ett "modernt land" utan mot klan-strukturer som företrädesvis finns i Sveriges "särskilt utsatta områden"

    Vi behöver ju inte låtsas om att detta handlar om familjerna Olsson och Lundqvist.
    Jo, naturligtvis påverkar en lag mot kusingifte ALLA, eller tänkte du och ditt SD er en separat lag för personer ned invandrarbakgrund?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill

    Är det inte förfärligt att den SD styrda M/KD/L regeringen väljer att skrota utredningen om korruption? kan det bero på att justitieministern (M)  anklagades för korruption i slutet av valrörelsen?



    magasinetfilter.se/plus/skolpolitik/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2023-02-01 09:05:25 följande:

    Är det inte förfärligt att den SD styrda M/KD/L regeringen väljer att skrota utredningen om korruption? kan det bero på att justitieministern (M)  anklagades för korruption i slutet av valrörelsen?

    magasinetfilter.se/plus/skolpolitik/


    www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ger-gunnar-strommer-tre-tips-om-indirekta-stod-till-moderaterna

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Ulf Kristerssons SD-styrda regering skapar nu rubriker utomlands..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2023-02-01 06:15:42 följande:
    Förslaget riktar förstås inte udden mot ett "modernt land" utan mot klan-strukturer som företrädesvis finns i Sveriges "särskilt utsatta områden"

    Vi behöver ju inte låtsas om att detta handlar om familjerna Olsson och Lundqvist.
    Det förstår jag också men de drabbas också av förbudet, i onödan då det inte är något problem där. 
  • nattuw
    Tecum skrev 2023-02-01 20:08:27 följande:
    Det förstår jag också men de drabbas också av förbudet, i onödan då det inte är något problem där. 
    För de som absolut vill skaffa barn med sin kusin så borde det gå komma runt lagen genom ett samboförhållande. Juridiken kan möjligen bli lite knepigare och där behöver man nog en advokat som kan upprätta ett avtal som motsvarar vad man får på köpet vid ett giftermål.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2023-02-01 20:08:27 följande:
    Det förstår jag också men de drabbas också av förbudet, i onödan då det inte är något problem där. 
    Det finns mycket som är förbjudet i lag som enskilda individer skulle klara av utan att skada någon eller något. Förbud mot kusingifte är en lag som förväntas ge en normerande effekt. Därför ska vi ha den.

    Sedan dristar jag mig till att säga att det i svensk kultur är incest-varning på att ligga med sin kusin med det kan den som vill det göra utan bröllop.
    Blå och gul
Svar på tråden Besviken på regeringen