• Hedda04

    Besviken på regeringen

    Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

  • Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2023-02-05 08:57:46 följande:
    Det finns att ta tag i

    Studieförbunden borde kunna bli vanliga medlemsföreningar istället om de nu fyller en sådan viktig roll.

    Annars är ju misstanken att deras spridda kursutbud bygger på att "gratis är gott".

    Bara det att "gratis" betalas med skattemedel.
    Vad jag vet får alla studieförbund bidrag, på vilken nivå vet jag inte. Det jag däremot vet är att kurserna långt ifrån är gratis. Ett  exempel, en studiecirkel i mitt läns historia kostar 1.450 plus material på Vuxenskolan. Inte oöverkomligt för mig men långtifrån gratis och en person med sämre ekonomi väljer bort den. Utan statligt stöd och ideella krafter skulle alla studieförbunden få lägga ner. Privata alternativ kan bara fungera om t ex ledaren jobbar gratis, är det rimligt?

    Jag förstår och instämmer i din syn på värdet av vissa kurser, men i i stort fyller studieförbunden en funktion inom folkbildningen. Det finns bättre sätt att spara skattepengar.
    Hur ser du på idrott då där kommunerna subventionerar hallar och ger bidrag till föreningar? Ska föräldrar betala fullt ut även för hyra och underhåll, inte bara utrustning?
  • Padirac
    Tecum skrev 2023-02-05 11:28:49 följande:
    Vad jag vet får alla studieförbund bidrag, på vilken nivå vet jag inte. Det jag däremot vet är att kurserna långt ifrån är gratis. Ett  exempel, en studiecirkel i mitt läns historia kostar 1.450 plus material på Vuxenskolan. Inte oöverkomligt för mig men långtifrån gratis och en person med sämre ekonomi väljer bort den. Utan statligt stöd och ideella krafter skulle alla studieförbunden få lägga ner. Privata alternativ kan bara fungera om t ex ledaren jobbar gratis, är det rimligt?

    Jag förstår och instämmer i din syn på värdet av vissa kurser, men i i stort fyller studieförbunden en funktion inom folkbildningen. Det finns bättre sätt att spara skattepengar.
    Hur ser du på idrott då där kommunerna subventionerar hallar och ger bidrag till föreningar? Ska föräldrar betala fullt ut även för hyra och underhåll, inte bara utrustning?
    Från de hållen brukar det också räknas in skola, sjukvård och vägar.

    Men inte EL nu på sista tiden.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-02-04 11:11:46 följande:
    Så ovanligt är det väl inte? Särskilt under valår brukar ju media leta upp gamla SD-avhoppare som är kritiska mot partiets ledning.
    Så Jomshof har hoppat av. Härligt! Jag har alltid tyckt att han förutom sina sunkiga SD-åsikter utstrålar något väldigt SS-likt. Huvva!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-02-05 08:57:46 följande:

    Det finns att ta tag i

    Studieförbunden borde kunna bli vanliga medlemsföreningar istället om de nu fyller en sådan viktig roll.

    Annars är ju misstanken att deras spridda kursutbud bygger på att "gratis är gott".

    Bara det att "gratis" betalas med skattemedel.


    Tycker du verkligen att 1200 kronor för en yogakurs är gratis?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tecum skrev 2023-02-05 11:28:49 följande:
    Vad jag vet får alla studieförbund bidrag, på vilken nivå vet jag inte. Det jag däremot vet är att kurserna långt ifrån är gratis. Ett  exempel, en studiecirkel i mitt läns historia kostar 1.450 plus material på Vuxenskolan. Inte oöverkomligt för mig men långtifrån gratis och en person med sämre ekonomi väljer bort den. Utan statligt stöd och ideella krafter skulle alla studieförbunden få lägga ner. Privata alternativ kan bara fungera om t ex ledaren jobbar gratis, är det rimligt?

    Jag förstår och instämmer i din syn på värdet av vissa kurser, men i i stort fyller studieförbunden en funktion inom folkbildningen. Det finns bättre sätt att spara skattepengar.
    Hur ser du på idrott då där kommunerna subventionerar hallar och ger bidrag till föreningar? Ska föräldrar betala fullt ut även för hyra och underhåll, inte bara utrustning?
    Jo, hen är ju emot att "folks hobbyer" underhålls av skattepengar. Tror egentligen inte man är så mycket emot att underhålla "folks hobbyer"utan det handlar mer om VEM subventionerna vänder sig till.

    SD kanske skulle införa en särskild lag där man inte får ge subventioner till invandrargrupper de ogillar, socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister. De kunde även undantas elstöd.

    Samtidigt kan man efter Sölvesborg fortsätta med resten av landets bibliotek och utrensningen av böcker som handlar om grupper och ämnen SD inte gillar. Där fick ju bibliotekschefen kicken för att hon hade köpt in arabiskspråkig barnteater. Att visa barnfilm på ukrainska skulle nog inte ha varit lika tabu.

    www.dagensarena.se/opinion/bocker-och-konst-pa-sophogen-solvesborg/
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2023-02-05 11:28:49 följande:
    Vad jag vet får alla studieförbund bidrag, på vilken nivå vet jag inte. Det jag däremot vet är att kurserna långt ifrån är gratis. Ett  exempel, en studiecirkel i mitt läns historia kostar 1.450 plus material på Vuxenskolan. Inte oöverkomligt för mig men långtifrån gratis och en person med sämre ekonomi väljer bort den. Utan statligt stöd och ideella krafter skulle alla studieförbunden få lägga ner. Privata alternativ kan bara fungera om t ex ledaren jobbar gratis, är det rimligt?

    Jag förstår och instämmer i din syn på värdet av vissa kurser, men i i stort fyller studieförbunden en funktion inom folkbildningen. Det finns bättre sätt att spara skattepengar.
    Hur ser du på idrott då där kommunerna subventionerar hallar och ger bidrag till föreningar? Ska föräldrar betala fullt ut även för hyra och underhåll, inte bara utrustning?
    Finns det inget fullt ut betalande underlag för Vitlöksworkshop så ska inte den kursen anordnas på skattebetalarnas bekostnad. Det är ingen kärnverksamhet för kommun, stat och region. 

    Kurs i HLR finns också. Det kan vara rimligt att anordna.

    Det är inte rimligt att skattefinansiera kurser som direkt konkurrerar med näringslivet - typ yoga.

    Den så kallade "folkbildningen" bör ägan sig åt sådant som folk är beredda att betala för att utbilda sig i eller som man kan finna sponsorer för. Jag säger inte att någon ska jobba gratis.

    Det är inte rimligt att samhället lägger miljoner på kursen i akvarellmålning och släktforskning när man samtidigt drar in på skolmaten till barnen.

    Jag gör ingen jämförelse mellan hobby-kurser för vuxna och fritidsaktiviteter för barn.

    Jag tycker bara att vuxna kan betala för sin egen hobby.
    Blå och gul
  • Tecum
    nihka skrev 2023-02-05 13:03:09 följande:
    Jo, hen är ju emot att "folks hobbyer" underhålls av skattepengar. Tror egentligen inte man är så mycket emot att underhålla "folks hobbyer"utan det handlar mer om VEM subventionerna vänder sig till.

    SD kanske skulle införa en särskild lag där man inte får ge subventioner till invandrargrupper de ogillar, socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister. De kunde även undantas elstöd.

    Samtidigt kan man efter Sölvesborg fortsätta med resten av landets bibliotek och utrensningen av böcker som handlar om grupper och ämnen SD inte gillar. Där fick ju bibliotekschefen kicken för att hon hade köpt in arabiskspråkig barnteater. Att visa barnfilm på ukrainska skulle nog inte ha varit lika tabu.

    www.dagensarena.se/opinion/bocker-och-konst-p.../
    Ja det vore i linje med SD:s syn på yttrandefrihet, den som tycker "rätt" ska hyllas, övriga ska tystas...
  • nihka
    Tecum skrev 2023-02-05 13:09:53 följande:
    Ja det vore i linje med SD:s syn på yttrandefrihet, den som tycker "rätt" ska hyllas, övriga ska tystas...
    Absolut! SD-rasselogik. Bränna koranen = OK. Bränna svenska flaggan = inte OK. Vad hände med "bara tyg" där?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Minnesbank
    KillBill skrev 2023-02-05 11:04:05 följande:

    Det är tragiskt att Sverige har så inkompetent statsminister som Ulf Kristersson. 

    www.svd.se/a/69XJJz/darfor-ar-erdogan-och-turkiet-sa-viktigt-for-nato


    Här skulle det ha passat bäst med förrförra statsministern. Löfven var en van och skicklig förhandlare som omedelbart skulle ha förstått det Kristersson inte förstod - att det inte lönar sig att krypa för Erdogan.


Svar på tråden Besviken på regeringen