• Anonym (Estelle)

    Tror han har Antisocial personlighetstörning

    Ligger vaken och kan inte sova. Jag har dejtat en man i 1 år nu.
    Och vi har minst sagt haft stora problem.

    För det första kan han vara enormt charmig och kärleksfull, vi är som varandras själsfränder. trodde jag från början i allafall.

    Men sista tiden har han ändrats helt. Han var otrogen en gång i somras vilket jag förlät. Egentligen är jag helt emot otrohet. Det märkliga är visade noll empati för att jag tyckte det var jobbigt. Han hade lite inställningen att det var hans rätt liksom.

    När vi bråkar blir han alldeles svart i blicken, han gör inget speciellt men stämningen känns väldigt obehaglig.

    Upptäckt att han ljuger om många saker, även småsaker som det inte finns nåt att vinna på att ljuga om. Helt poänglösa saker. Han begick lite brott i ungdomen, säger sig varit ganska aggressiv då men han träna mycket vilket han säger håller nere ilskenivån. 


    Han tycks inte bry sig om människor genuint om han inte kan vinna något på det. Han är inte dum mot dem, mer obrydd liksom. Hans mamma bröt sig illa förra veckan och han bara ?okej, men du har hjälp eller-hejdå?. Noll empati för henne. 


    Trots det älskar jag honom eller så vill jag kanske bara inte tro att det är sant.

    Kämnet ni någon med denna störning? Finns det någon hjälp att få. 


    Jag vill verkligen inte lämna.

  • Svar på tråden Tror han har Antisocial personlighetstörning
  • Anonym (L)
    Anonym (Estelle) skrev 2022-12-08 09:08:32 följande:
    Jag ville ha mer info om hur dessa personer fungerar. Inte din åsikt om vad du tycker jag ska göra 
    Om du läser mitt svar säger jag inget om vad du ska göra.
    Jag ställer dig frågor. 
    Fundera varför de provocerar dig.

    Du ville ha erfarenhet. Jag beskrev min erfarenhet efter ha mött många som valt att leva med en person med de dragen. 

    Du vill förmodligen ha andra svar än de som du får här. Fakta om hur du ska "hjälpa" honom och förhålla dig så att du inte behöver fatta tuffa beslut. 
    Få ett antimedel mot giftet i kakan så att du ändå kan äta den.
    Du kanske vill få "lyckohistorier" hur någons kärlek räddade den empatilösa störda partnern.
    Tyvärr har jag inga såna. Varken från jobbet eller privatlivet. 

    Läs på om du vill. Finns mycket information om människor med dessa drag och råd hur man ska förhålla sig
    De flesta slutar med Spring för livet
    Mitt råd är även att läsa på om "normaliseringsprocessen"
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Estelle) skrev 2022-12-08 07:41:35 följande:

    Anonym(Moa): Du tänker att jag är grundmanipulerad?
    Han är som 2 helt olika personer 


    Ja, såna här personer gör inget annat än manipulerar. De kan spela känslor och vet vad som krävs för att få någon att känna sig sedd. Men inget är av omtanke, han skapar bara det liv som han vill ha. Bra att du är medveten i alla fall.
  • Anonym (Estelle)

    Anonym(L): Trist att du inte kan svara på en vanlig fråga. utan att döma eller hitta på egna anledningar till varför jag frågar?. Rätt knäppt betende 

  • AndreaBD

    Du har rätt, det låter som en antisocial personlighetsstörning (som heter nåt annat nu igen, men vi vet vad vi menar). Om du har så bra koll på vad det är - har du inte läst att det INTE går att bota sånt? Det är nog därför det heter personlighetsstörning, det är verkligen den personens personlighet.

    De förändras aldrig. De är födda såna. På sätt och vis är det förstås synd om dem. Men du vill väl inte lida hela ditt liv också? En sån person har INGA känslor för andra människor. De låtsas så långt som det gagnar deras syften. Du har inget att hämta där. Lämna så snart som möjligt! 

  • AndreaBD
    Anonym (Estelle) skrev 2022-12-08 07:37:49 följande:
    Tack men ville mer ha andras erfarenheter, fakta. Är inte stark nog än att bryta. Är som han har 2 sidor 
    Problemet är att du inte kommer att bli starkare senare utan tvärtom svagare. Han kommer att trycka ner dig, manipulera dig och då blir det svårare att ta sig ur. 
  • Anonym (Estelle)
    AndreaBD skrev 2022-12-08 09:41:53 följande:

    Du har rätt, det låter som en antisocial personlighetsstörning (som heter nåt annat nu igen, men vi vet vad vi menar). Om du har så bra koll på vad det är - har du inte läst att det INTE går att bota sånt? Det är nog därför det heter personlighetsstörning, det är verkligen den personens personlighet.

    De förändras aldrig. De är födda såna. På sätt och vis är det förstås synd om dem. Men du vill väl inte lida hela ditt liv också? En sån person har INGA känslor för andra människor. De låtsas så långt som det gagnar deras syften. Du har inget att hämta där. Lämna så snart som möjligt! 


    Hur tusan kan man liksom leva helt utan empati? Han kan i så fall spela enormt bra. Han har liksom 3 personligheter. 


    Jo, jag har läst att det inte går att bota. Finns andra Ps som går att bota såpass att personen inte längre uppfyller kriterierna. Tror inte dessa går att bota dock.

    Men hur ska man veta säkert? Han skyller väldigt ofta sitt betende på att han mår dåligt, behöver vara ensam, är stressad osv. Men han kan liksom göra helt andra saker. Just det skyllde han på när han var otrogen

  • AndreaBD
    Anonym (Estelle) skrev 2022-12-08 07:41:35 följande:

    Anonym(Moa): Du tänker att jag är grundmanipulerad?
    Han är som 2 helt olika personer 


    Nej, det är bara en personlighet. Den "snälla" är bara på låtsas. Och, och det ändå går exakt som han vill, då är han förstås glad och kanske snäll till andra. 
  • Anonym (Fly nu!)

    Jag har tyvärr en sådan människa i min närhet. Det börjar på samma sätt, man känner sig sedd och uppskattad, men efter hand inser man att man bara blir mer och mer utnyttjad. Och gud nåde den som vågar säga emot, den personen utses snabbt som värsta fienden - och kan förvänta sig hämndaktioner på ett eller annat sätt.

    Mitt råd är att lämna så snabbt som möjligt. Ju mer insyltad man blir, desto sämre mår man och desto svårare blir det att komma loss, och desto värre riskerar konsekvenserna att bli.

  • Anonym (Estelle)
    Anonym (Fly nu!) skrev 2022-12-08 09:48:22 följande:

    Jag har tyvärr en sådan människa i min närhet. Det börjar på samma sätt, man känner sig sedd och uppskattad, men efter hand inser man att man bara blir mer och mer utnyttjad. Och gud nåde den som vågar säga emot, den personen utses snabbt som värsta fienden - och kan förvänta sig hämndaktioner på ett eller annat sätt.

    Mitt råd är att lämna så snabbt som möjligt. Ju mer insyltad man blir, desto sämre mår man och desto svårare blir det att komma loss, och desto värre riskerar konsekvenserna att bli.


    Ja, det känns som han liksom straffar mig när jag tycker annorlunda eller säger ifrån. Ofta vänder och vrider han på det, skyller på mig eller så blir han helt tyst eller försvinner ett tag
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Estelle) skrev 2022-12-08 09:24:19 följande:
    Hur så? Nej han hade knappast svarat på den frågan. 
    Det är precis såna som du som gör att personer faktiskt inte lämnar som börjar med att skuldbelägga. Men inte kan svara på frågan? sorgligt 
    Han har inte svarat med ord men med handling.

    Men om du bara vill ha en anledning för att stanna så skriv det i din trådstart. 

    Jag skuldbelägger inte dig, men eftersom du inte verkar förstå själv vem du har att göra med, så försöker folk få dig att förstå och lämna honom. Du vet ju själv att det inte är ett sunt förhållande. 

    Om det var din syster som beskrev sin kille på samma sätt, vad skulle du svara henne? 
Svar på tråden Tror han har Antisocial personlighetstörning