• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • lumpstrump

    ISeeYou - Ja precis, det är första.

    Vet att det inte gått lång tid alls men blir tokig på att jag mår illa och är så rapig hela dagarna. Ska bli så sköönt att slippa progresteronet, även om man ju såklart hoppas på fler krämpor. Men framtiden känns långt bort.

    Hur mår ni andra? Någon annan som mått P tidigt i ruvarperioden?

  • Femling
    puremos skrev 2023-04-19 17:24:30 följande:

    Hur lång har de sagt att väntetiden för ivf är till er?


    Jag tror det beror ganska mycket på var i landet du bor hur lång väntetiden är. Vi bor i Göteborg och när vi sökte hjälp (landstingsfinansierad) fick vi vänta kanske 4 månader på att få ett första besök för att starta utredning och sen blev väntetiden på att få starta igång med ivf-behandlingen cirka 9 månade så totalt sett ganska lång tid. Hade vi sökt provat hade det gått mycket fortare iaf hos de kliniker jag pratade med. Vi håller nu på med försök nr 1 och väntar på att få göra första återföringen (FET) :) 
  • ISeeYou
    Pea593 skrev 2023-04-19 12:07:41 följande:

    Iseeyou - förstår att det inte kan vara billigt, så hoppas det tar sig för er nu! 

    Jag går via landstinget på Livio i Falun. Detta är vårt första försök som vi fick ut 2 befruktade ägg från. 
    Några känningar ännu? 


    Jag har inga känningar ännu. Upplevde att jag hade mer förra FET som inte blev nått.?.MEN när jag tänker tillbaka till 2020 när jag blev gravid med sonen minns jag inte att jag hade några känningar då heller. Dock tog jag ett test redan ruvardag 6 då som visade positivt så jag gick inte och ?kände in? så länge då i för sig. Får se om jag ?tjuvtestar? denna gång eller väntar. 


    Förra FET sköt upp min mens med typ 10 dagar så ett tag tänkte jag att vi kanske va gravida bara att resten inte funka 🤪

    Har du känningar? Hur känns det för er andra? ☺️

  • Pea593

    Iseeyou: Å va skönt att plussa redan på ruvardag 6 och slippa gå och fundera. Jag är på dag 6 nu men törs inte testa. Är så rädd att bli besviken.
    Fick du starkt plus då?

    Jag har känt både mensvärk och brännande/svidande känsla i ryggslutet i ett par dagar. Och väldigt svullen om magen. Men antar att det är progesteronet som spökar. Inga andra symtom. Sen känner man ju efter nåt galet så jag vet inte vad som är vad längre. 

    Tänkte kanske tjuvtesta på lördag. På RD8 för det är dagen innan BIM. Men vet inte om jag törs. 

  • Smilla93

    Menar du att du är i vecka 5 eller är det 5 veckor sedan äggplock? Vet inget om hcg värde, men jag gjorde ultraljud i veck 6+3 och då kunde man se foster med tickande hjärta. 

  • Smilla93
    Smilla93 skrev 2023-04-20 11:00:32 följande:

    Menar du att du är i vecka 5 eller är det 5 veckor sedan äggplock? Vet inget om hcg värde, men jag gjorde ultraljud i veck 6+3 och då kunde man se foster med tickande hjärta. 


    Oj, skulle vara svar på ?MariaGbg12?
  • Smilla93
    puremos skrev 2023-04-19 17:24:30 följande:

    Hur lång har de sagt att väntetiden för ivf är till er?


    Det beror helt och hållet vart du går, om du går privat eller via region. Vi gjorde vår första ivf på RMC i malmö (via regionen). Då tog det typ 2-3 månader från remiss till första besök, sedan fick jag starta efter 2 månader. De har rätt att neka 3 cyklar. Dock är det nog olika i olika regioner. Nu går jag privat och fick tid för första Besök veckan efter att jag ringde och sedan fick jag starta direkt. 
  • Smilla93
    Pea593 skrev 2023-04-20 10:25:41 följande:

    Iseeyou: Å va skönt att plussa redan på ruvardag 6 och slippa gå och fundera. Jag är på dag 6 nu men törs inte testa. Är så rädd att bli besviken.
    Fick du starkt plus då?

    Jag har känt både mensvärk och brännande/svidande känsla i ryggslutet i ett par dagar. Och väldigt svullen om magen. Men antar att det är progesteronet som spökar. Inga andra symtom. Sen känner man ju efter nåt galet så jag vet inte vad som är vad längre. 

    Tänkte kanske tjuvtesta på lördag. På RD8 för det är dagen innan BIM. Men vet inte om jag törs. 


    Nu hoppar jag bara in i er konversation, men det är i förhoppning att ge lite hopp! 


    Under min första ivf fick jag precis som du två dugliga embryon. Ett färskförsök med 2 dagars som inte tog sig sedan ett frysförsök med 5dagars i stimulerad cykel. Hade inga känningar och testade extremt svagt på vanlig sticka från RFSU på testdagen, ruvardag 11 eller 12. Testade sedan med digitalt som visade gravid och följde sedan med digitala. När det borde visat gravid 3+ veckor visade det gravid 2-3 veckor. Men nu sitter jag här med en liten kille i famnen! Så ge inte upp hoppet! 


     

  • ISeeYou
    Smilla93 skrev 2023-04-20 11:40:01 följande:

    Nu hoppar jag bara in i er konversation, men det är i förhoppning att ge lite hopp! 


    Under min första ivf fick jag precis som du två dugliga embryon. Ett färskförsök med 2 dagars som inte tog sig sedan ett frysförsök med 5dagars i stimulerad cykel. Hade inga känningar och testade extremt svagt på vanlig sticka från RFSU på testdagen, ruvardag 11 eller 12. Testade sedan med digitalt som visade gravid och följde sedan med digitala. När det borde visat gravid 3+ veckor visade det gravid 2-3 veckor. Men nu sitter jag här med en liten kille i famnen! Så ge inte upp hoppet! 


     


    Tack för ditt svar! Är så skönt att höra att de finns dom som plussat utan att haft några känningar. Gör att man blir lite mindre galen och inte behöver leta tecken 🙏🏼☺️

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023