• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-05-06 19:43:11 följande:
    Åh så kul med Tokyo och att få komma iväg! Att resa har verkligen varit det enda som fått mig att må bra senaste åren.

Intressant med testerna, skulle verkligen vilja göra kromosomtest men har inte hittat något ställe att göra det på. Vet du vad som händer om det visar sig vara abnormalt? Får man göra PGT då? Kan du få remiss av kliniken eller måste du betala för undersökningarna?
    Ja, samma här! Vi ska dock prova ägglossningstimulering denna cykel bara för att jag känner att jag vill testa allt som går, haha.. Så börjat äta Letrozol nu. Undersökningen för Endo har jag fått remiss. Men har ingen aning vad som är ett next step om testerna är avvikande.

Har du börjat med hormonerna nu?
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-05-07 14:12:17 följande:
    Ja, samma här! Vi ska dock prova ägglossningstimulering denna cykel bara för att jag känner att jag vill testa allt som går, haha.. Så börjat äta Letrozol nu. Undersökningen för Endo har jag fått remiss. Men har ingen aning vad som är ett next step om testerna är avvikande.

Ska ni köra ägglossningsstimulering nu utan återföring? Är orolig att testerna skulle visa något fel som kliniken sen inte tror på eller gör något åt och att det då är slöseri med pengar. Men för er var det kliniken som tyckte ni skulle göra testerna?

Vilka hormoner tänkte du på?
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-05-07 16:49:21 följande:
    Ska ni köra ägglossningsstimulering nu utan återföring? Är orolig att testerna skulle visa något fel som kliniken sen inte tror på eller gör något åt och att det då är slöseri med pengar. Men för er var det kliniken som tyckte ni skulle göra testerna?

Vilka hormoner tänkte du på?

Ja, med Letrozol och sedan ta ovitrelle, inte för se om det skulle funka ?naturligt? inte för att jag tror det, men skadar ju inte att testa tänker jag. har ju ändå gjort en del åtgärder sedan jag började med ÄL-stim och då jag blev gravid förra året i juli hade jag ytterst lite hormonstöd. stämmer att det var kliniken som rekommenderade oss att göra testerna, mer för att utesluta då vi gjort 7 återföringar med 8 5-6 dagars embryon utan framgång. Eller en då med mf i vecka 9. 

trodde du skulle börja inför ÄP när du skrev att du fått mens, men ni har kvar i frysen alltså? Håller tummarna för dem då, eller vill du göra något annorlunda innan. 

• Anonym (Tekoppen)
    BaeA skrev 2025-05-07 14:12:17 följande:

jag kör också ägglossningsstimulering nu. Började med letrozol igår. känner mig allmänt uppgiven så känner inte ens att jag gläds åt att prova något nytt längre. 
  • BaeA
    Anonym (Tekoppen) skrev 2025-05-08 07:08:39 följande:
    jag kör också ägglossningsstimulering nu. Började med letrozol igår. känner mig allmänt uppgiven så känner inte ens att jag gläds åt att prova något nytt längre. 
    Nej, känner igen känslan. Man bara famlar i blindo. Hur ser er resa och process ut fram tills nu? 
  • Anonym (Tekoppen)
    BaeA skrev 2025-05-08 10:06:00 följande:
    Nej, känner igen känslan. Man bara famlar i blindo. Hur ser er resa och process ut fram tills nu? 
    3 ivfer under förra året. Endast 2 insättningar totalt så haft nästan inga ägg och än färre som klarat befuktningen. en gång ingen insättning alls. Nu 4e försöket. Gjort en insättning och har för fösta gången ett embryo i frysen som ska sättas in. Så det är ju för första gången en blastocyst som ska sättas in. 
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-05-07 21:47:04 följande:

Ja, med Letrozol och sedan ta ovitrelle, inte för se om det skulle funka ?naturligt? inte för att jag tror det, men skadar ju inte att testa tänker jag. har ju ändå gjort en del åtgärder sedan jag började med ÄL-stim och då jag blev gravid förra året i juli hade jag ytterst lite hormonstöd. stämmer att det var kliniken som rekommenderade oss att göra testerna, mer för att utesluta då vi gjort 7 återföringar med 8 5-6 dagars embryon utan framgång. Eller en då med mf i vecka 9. 

trodde du skulle börja inför ÄP när du skrev att du fått mens, men ni har kvar i frysen alltså? Håller tummarna för dem då, eller vill du göra något annorlunda innan. 

Verkligen intressant att du på egen hand hittat flera ?fel? eller vad man ska säga som du åtgärdat, som förhöjt immunförsvar och infektion. Får nu bara höra att vi kan konstatera att mina ägg har dålig kvalitet, men inget har ju testats egentligen :( När ska du göra Fertilysis-testerna?

Vi har kvar några 6-dagars i frysen så får se hur det går med nästa återföring.. 
  • Macbookpro
    Björkenli skrev 2025-05-06 10:26:25 följande:
    Hur har det gått för dig?

jag fick inte komma på UL ännu tidigare. övervägde att ta det privat på annan klinik då jag hittade att vissa erbjöd det redan från v 6, men jag bestämde mig tillslut för att strunta i det. För om man inte hade kunnat höra hjärtslag för att det var för tidigt eller liknande så hade jag blivit så oerhört orolig. 

Jag har knappt några symtom på graviditet, det Är bara brösten som är ömma men så har det alltid varit när jag använt progestoron. och juste - jag är rätt trött och sjukt törstig (?) också. Vet inte om törst är ett normalt symtom på graviditet? 

jag har i alla fall varit både orolig och nervös, jag har säkert tagit 8-10 gravtest bara för att se att jag inte fått missfall (vet inte om det funkar att göra så), och frågat chatgpt om mina risker för missfall varje dag. 

på torsdag kommande vecka så är det inbokat UL. jag är supertaggad men såklart nervös också!!!

• LMSM
    Quincey skrev 2025-05-02 15:15:11 följande:

Tack ❤️ Mår så brutalt dåligt vid varje nederlag nu att jag inte känner igen mig själv längre. Frågade på cvl inför denna återföring om man kan ha kromosomfel på alla ägg och fick inte direkt något svar på det, men hon ansåg inte att vi gjort ett fullt landstingsförsök än iom att vi inte återfört alla blastocyster vi fått på 3 plock. Tufft att det kostar 25k per återföring nu och inte ingår som det hade gjort via landstinget.

Vilken klinik var din vän på? Känner mig rädd att vi skulle få litet antal blastocyster och att alla skulle vara sjuka. Uppenbarligen har 4/4 blastocyster nu varit sjuka. 

Hur mår du nu? Har ni satt ett datum för när ni ska göra nästa omgång? ❤️

Jag vet vad du menar. HjärtaMan är inte samma person längre och varje nederlag är ett nytt trauma. 

jag har också frågat det men de kan inte säga ngt. Jag vill veta om det är ngt fel på samtliga ägg jag någonsin haft liksom. Då kan jag mkt lättsre gå vidare. Men det går inte att säga :(

jag förstår, jag fick höra att en återföring av blastocyst är ett försök inom landstinget och att man inte får återföra samtliga blastocyser man får efter landstinget gratis heller. Men det var på Sophiahemmet kan tänka mig att alla har lite olika regler. Mitt försök som inte ens ledde till återföring på sophia räknades ju som ett förbrukat försök. Det vet jag att det inte gör överallt. 

hon var i Alicante på ivf spain eller något sånt. Jag var också i kontakt med dom men valde Olga. Ångar mig nu i efterhand. fick ta betydligt fler tester än henne som helt ärligt bara är löjliga och fick ta nya hela tiden för de behövde färska. Kostar väldigt mkt och spelar i princip ingen roll speciellt när man redan testat allt en månad innan och allt är perfekt. 

jag kommer göra nästa försök hos dr sakalli på norra Cypern. Det blir donation med min systers ägg och vi väntar på att hennes mens ska börja nu. Det blir först  p piller och sen start förhoppningar slutet på maj början på juni. jag mår väl sådär. Mår absolut mkt mkt bättre, känns skönt att gå vidare men har en lätt ångest i kroppen ändå. det kommer bli bra och jag försöker att inte längre tänka på att jag ger upp mina gener och sånt som får mig att må dåligt. varit i det här så länge nu och jag orkar inte mer, mina ägg suger och jag kan inte pressa mig sjölv långre Med fler misslyckade försök. Då kommer jag gå under helt och jag oroar mig för om jag ens skulle orka fortsätta leva. Det låter sjukt men det är verkligen så illa och nu när jag bestämt mig kan jag  äntligen för första gången på väldigt länge känna lite hopp och glädje igen. 

Jag tror ändå att för ditt måendes skull är bäst att åka någonstans där du får testa blastocysterna innan återföring. HjärtaDet är för jäkla smärtsamt att återföra om och om igen. det låter jobbigare än vad det är att åka och når man väl är där så är det så smidigt. Hur många har du kvar? Kan du bara få göra en återföring av de sista på en gång?

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023