• Tue 3 Jan 2023 13:38
    8801 visningar
    13 svar
    13
    8801

    RFSU graviditetstest teststreck inte lika starkt

    Någon som har erfarenhet av RFSU graviditetstest? Jag testar varje dag och visst har testen blivit starkare men tycker styrkan har stannat av de senaste dagarna. Borde inte teststrecken vara lika starka eller starkare än kontrollstrecken nu? Min förra graviditet som resulterade i en bebis testade jag på samma vis och då var teststrecket lika starkt som kontrollstrecket på bim + 6 och starkare på bim + 8. Kan tillägga att jag inte har ett enda symtom vilket jag hade förra graviditeten... 
    Just nu känns det som att jag bara går och väntar på ett missfall...

    Ni som testat med rfsu och fått liknande, hur har det gått för er? Om ni fått lika starka eller starkare teststreck, när fick ni det?

    Bild oå stegringen:

  • Svar på tråden RFSU graviditetstest teststreck inte lika starkt
  • Tue 3 Jan 2023 13:44
    #1

    Sluta testa! Det går helt enkelt inte bedöma en graviditet utifrån gravtest. Möjligen, möjligen om man tar digitala med veckor som bör ha ökat efter åtminstone 1,5 vecka. Eller om man tar hcg varannan vecka som jag gjorde. Bara VUL ger helt klart besked. Det är ju dessutom en ökning så varför du prompt ska tro på m.f förstår jag inte. Du blir bara stressad i onödan av att testa hela tiden. Boka VUL istället.

  • Tue 3 Jan 2023 13:50
    #2

    Jag vet jag borde sluta testa men kan verkligen inte:( har flera missfall i bagaget så oron äter upp mig vare sig jag testar eller ej tyvärr..

  • Anonym (B)
    Tue 3 Jan 2023 13:59
    #3

    Jag tänker inte be dig sluta testa för tror inte på att det hjälper att säga det till någon när den redan är orolig. Det där ser ut som en bra stegring! Men mitt tips är använda digital som visar veckor om du tror att det kommer stilla oron eller hjälpa något åtminstone, det gjorde det för mig iallafall 😊

  • Tue 3 Jan 2023 14:07
    #4
    liasmaria skrev 2023-01-03 13:50:38 följande:
    Jag vet jag borde sluta testa men kan verkligen inte:( har flera missfall i bagaget så oron äter upp mig vare sig jag testar eller ej tyvärr..
    Jag hade 4 m.f före första barnet så oron fattar jag. Jag tog inte ett enda gravtest i 5 graviditeter. Det hade stressat mig nåt enormt för de säger ingenting. Oron består ju ändå. Enda som hjälpte var att inte tänka på det. Inte hoppas alls. Så är det med allt. Hoppas man inte blir man inte besviken. Blir det då bättre än man trodde har man vunnit.
  • Tue 3 Jan 2023 14:52
    #5

    Jag tänker såhär, teststrecket har ju en max-styrka det kan uppnå. Nu är det svårt att bedöma på bilderna men jag tycker teststrecket ser väldigt starkt ut, kanske kan det inte ens bli starkare? 


    Jag förstår oron och känslorna. Innan mitt första (och även enda) barn hade jag tre missfall på raken. Mitt sätt att hantera det var att testa med gravtest, dock med cbs digitala med veckoindikator. Det var såklart jobbigt det med, men då slapp jag sväva i total ovisshet. När testen inte ökat inom 10 dagar, eller aldrig slog om från 2-3 veckor, har det för mig alltid inneburit missfall. Graviditeten som resulterade i min son slog veckorna om ?tidigare än de skulle? vilket för mig var den största bekräftelsen jag kunde ge mig själv att allt kanske faktiskt skulle gå vägen. 


    Jag håller tummarna för dig! 

  • Tue 3 Jan 2023 18:11
    #6
    Anonym (B) skrev 2023-01-03 13:59:38 följande:

    Jag tänker inte be dig sluta testa för tror inte på att det hjälper att säga det till någon när den redan är orolig. Det där ser ut som en bra stegring! Men mitt tips är använda digital som visar veckor om du tror att det kommer stilla oron eller hjälpa något åtminstone, det gjorde det för mig iallafall 😊


    Tycker du även de senaste dagarna är en bra stegring trots att de knappt är någon skillnad? Ja ska nog ta och göra ett digitalt test faktiskt 🙈
  • Tue 3 Jan 2023 18:14
    #7
    Jag är bara jag skrev 2023-01-03 14:07:14 följande:
    Jag hade 4 m.f före första barnet så oron fattar jag. Jag tog inte ett enda gravtest i 5 graviditeter. Det hade stressat mig nåt enormt för de säger ingenting. Oron består ju ändå. Enda som hjälpte var att inte tänka på det. Inte hoppas alls. Så är det med allt. Hoppas man inte blir man inte besviken. Blir det då bättre än man trodde har man vunnit.
    Önskar verkligen jag kunde låta bli att testa..

    Tack för de kloka orden, får försöka tänka mer som du säger att inte hoppas alls så slipper jag bli beskriven. Men kanske lite sent för det denna gång haha
  • Tue 3 Jan 2023 18:21
    #8
    svansmamman skrev 2023-01-03 14:52:18 följande:

    Jag tänker såhär, teststrecket har ju en max-styrka det kan uppnå. Nu är det svårt att bedöma på bilderna men jag tycker teststrecket ser väldigt starkt ut, kanske kan det inte ens bli starkare? 


    Jag förstår oron och känslorna. Innan mitt första (och även enda) barn hade jag tre missfall på raken. Mitt sätt att hantera det var att testa med gravtest, dock med cbs digitala med veckoindikator. Det var såklart jobbigt det med, men då slapp jag sväva i total ovisshet. När testen inte ökat inom 10 dagar, eller aldrig slog om från 2-3 veckor, har det för mig alltid inneburit missfall. Graviditeten som resulterade i min son slog veckorna om ?tidigare än de skulle? vilket för mig var den största bekräftelsen jag kunde ge mig själv att allt kanske faktiskt skulle gå vägen. 


    Jag håller tummarna för dig! 


    Hade nog resonerat så om maxstyrka om det inte vore för att jag använde samma test när jag var gravid med min son och då blev teststrecket betydligt mörkare än kontrollstrecket.. så jag vet att det går att få mörkare, och därför blir jag så stressad över att det inte blivit mörkare 😞
  • Tue 3 Jan 2023 18:23
    #9
    liasmaria skrev 2023-01-03 18:14:24 följande:
    Önskar verkligen jag kunde låta bli att testa..

    Tack för de kloka orden, får försöka tänka mer som du säger att inte hoppas alls så slipper jag bli beskriven. Men kanske lite sent för det denna gång haha
    Be nån gömma testen åt dig så du inte kan testa mer. Och köp inga fler heller. Sysselsätt dig med annat, göra vad som helst som dryktar tankarna. Och boka ett VUL som sagt.
  • Anonym (Eleon­ora)
    Tue 3 Jan 2023 19:17
    #10

    Alla är olika och man får testa hur mycket man vill, det är inget man ska behöva bli knäppt på näsan för. dina test ser ut att vara så starka de kan bli!

  • Tue 3 Jan 2023 20:47
    #11
    Anonym (Eleonora) skrev 2023-01-03 19:17:18 följande:
    Alla är olika och man får testa hur mycket man vill, det är inget man ska behöva bli knäppt på näsan för. dina test ser ut att vara så starka de kan bli!
    Förstår att du syftar på mig. Jag knäpper ingen på näsan alls. Haft flera missfall själv. Fattar oron. men tycker att test i tid och otid är onödigt för det ger ju bara stress. Inga svar alls. För det kan de inte ge. Förr fanns inga test. Tror folk nojade mycket mindre då. Sen får folk självklart testa hur mycket de vill. Allt är valfritt.
  • Anonym (B)
    Wed 4 Jan 2023 12:20
    #12

    Iiasmaria: ja det tycker jag faktiskt. När jag tog mitt sista test så var det lika starkt som senaste! 
    På vissa blir det inte starkare än så.

    Ja, ta ett digital istället 😊

  • Mon 27 Feb 2023 13:30
    #13
    +2

    En liten uppdatering om någon hittar hit och är i en liknande sits! 

    På bim +15 blev teststrecket starkare än kontrollstrecket! Efter det slutade jag testa hehe. Har precis varit på kub och allt såg jättebra ut 😊😊

Svar på tråden RFSU graviditetstest teststreck inte lika starkt