• Sun 8 Jan 2023 22:58
    4029 visningar
    2 svar
    2
    4029

    Attacker av illamående

    Min dotter på 7 år har som senaste veckorna fått attacker av illamående. det började dagen innan julafton, vi trodde det berodde på anspänningen inför morgondagen och la ingen vikt vid det. Men det har fortsatt och kommer från tre gånger om dagen till var tredje dag. Det håller oftast i sig 30-60 min sen går det spontant över och hon blir sig själv igen.

    Vad kan det vara? Inga andra symptom, normal avföring, inte ont i magen. 
    Har celiaki men den behandlas korrekt. 

  • Svar på tråden Attacker av illamående
  • Wed 11 Jan 2023 17:06
    #1

    Jag är tolv år och har själv något som kallas magkatarr, vilket för mig innebär att jag väldigt ofta blir illamående och får sura uppstötningar. Illamåendet kan komma smygande eller komma plötsligt ifrån ingenstans. För andra kan det även innebära kräkningar sug i magen och en brännande känsla i maggropen. Man har ofta ingen aptit/blir mätt fort. För mig är det oftast värst på natten då jag typ varje natt vaknar. Ibland får jag attacker. Då känns det som att jag ska spy hela tiden och eftersom att jag är lite av en hypokondriker och har fobi för att kräkas är det väldigt jobbigt. 
    Din dotters attacker kan bero på magkatarr. Då har man extra känslig mage. Det behandlas oftast med lättsmält mat och medicin.
    Annars tänker jag på migrän. Har din dotter känt sig yr eller haft huvudvärk. Annars kan det ju vara brist på något, kanske ett ämne eller vätska. Mitt tips är att ni tar blodprover för att säkerställa.
    Illamående sitter ofta mycket psykiskt. Jag har lärt mig att andas lugnt och tänka bort illamåendet. Det är ju jobbigt för dig och din dotter. Hoppas att hon kryar på sig

  • Mon 16 Jan 2023 10:38
    #2

    Jag tycker ni skall söka vård när det kommer så frekvent.

Svar på tråden Attacker av illamående