Anonym (...) skrev 2023-01-14 12:23:16 följande:
Jag inser att vi tycker och tänker olika kring problematiken!
Tycker lika om problemet gör vi nog, även om det relevanta i sammanhanget inte är vi personligen tycker om det.
Hur vi tänker kring problematiken verkar dock skilja sig markant.
Jag får uppfattningen att din linje går ut på att träna barnen på att stå emot dessa frestelser genom att låta dessa vara tillgängliga men otillåtna att använda annat än på "rätt och bra" sätt.
Mitt argument är att denna linje är fullständigt dömd att misslyckas eftersom yngre barn och ungdomar har inte förmågan att hantera detta. De är fullständigt oförmögna.
Att tillåta barn och ungdomar att ha helt olåsta datorer, surfplattor och telefoner med helt ofiltrerad tillgång till allt online är, och kommer alltid vara, vansinne.
Det finns många exempel på hur även vuxna personer med problem att hantera självkontroll och viljestyrka kan hjälpas att lyckas genom att frestelsen tas bort och det helt enkelt inte går att göra "fel".
Ta någon som helt enkelt inte kan ge tusan i att ständigt gå o riva i skåpen hemma och småäta gottesaker... De som känner sig själva och vet med sig att de har problem med detta löser detta genom att se till att dessa gottesaker helt enkelt inte finns i skåpen hemma, då behöver man inte motstå frestelsen.
Barn och ungdomar behöver vuxnas och samhällets hjälp att se till att ta bort dessa frestelser eftersom de själva egentligen inte ens förstår varför detta är ett problem....
Testa att bygga en scen på skolgården och ha ett populärt ungdomsband spelandes utanför fönstren på lektionssalen hela dagen, såg åt barnen att de får inte titta, de ska koncentrera sig på sina uppgifter....
Eller sätt upp en projektor som visar film och/eller tv-serier på väggen i klassrummet under lektionstid, säg åt barnen att de inte får titta, de ska koncentrera sig på sina uppgifter....