• Anonym (Ts)

Detta med mobiltelefoner i skolan - hur kan det lösas?

Barnet går i åk 6. Skolan har förbud mot mobiltelefoner i skolan och samlar in dem. Ändå så är det konstant ett antal barn som vägrar följa detta. Som säger att de inte har mobilen med sig (dvs den är hemma). Och gömmer den i fickan, använder på raster, sitter i omklädningsrummet på idrotten och använder mobilen eller filmar någon i klassen. 

Skolan säger att de ska ringa föräldrarna när eleven säger att de inte har mobilen med sig, för att dubbelkolla detta. Men inget verkar ju hjälpa. Och jag förstår ju att skolan inte får kroppsvisitera barn. 

Jag som förälder vill ha en mobilfri skola. Finns det skolor som lyckas?

• Svar på tråden Detta med mobiltelefoner i skolan - hur kan det lösas?
  • Anonym (Ploki)
    Studentpappa skrev 2023-01-14 09:49:05 följande:
    Det skulle ju aldrig fungera i verkligenheten, det finns alltid ett antal som inte kommer följa reglerna. Bäst i mitt tycke är att de samlas in på morgonen och lämnas tillbaka vid dagens slut. Våra barn skulle dom de alltid gör följa reglerna men inte många andra, våra lämnar sina mobiler hemma frivilligt. 

Man får inte slåss eller mobbas heller men det går ju sådär att stävja det. Många ggr är den enklaste lösningen den bästa.
    Ja, det kommer alltid att finnas de som inte följer reglerna. Att tro att alla ska göra det eller att bli upprörd för att någon inte gör det är slöseri med tid.

TS, om du sprider den känslan till ditt barn kommer det sannolikt att lägga tid och energi på sådant som inte är vettigt.
  • Anonym (...)
    Anonvm skrev 2023-01-14 09:44:56 följande:
    Detta blir ett alternativ först på gymnasienivå ungefär, tyvärr.
    Yngre barn är på tok för omogna för att hantera alla de frestelser som gömmer sig i telefoner, surfplattor och datorer om de lämnas "olåsta" till ungdomen.

Ger du t.ex en helt olåst dator med helt ofiltrerad internettillgång till en högstadiegrabb, säger åt han att använda datorn till att läsa ett tråkigt textdokument och skriva en tråkigt arbete om det han läst.....
    Då slutar det med att han efter ungefär 5min sitter på youtube o tittar på bilar och mopeder....
    Eller så får alla "notifieringar" ifrån alla "sociala medier" som plingar konstant all uppmärksamhet...

Givetvis finns det alltid undantag som bekräftar regeln, men 9 av 10 ungdomar klarar inte av att hantera detta.
    Och då behöver vi arbeta med det. Det förbjudna lockar alltid, men vi behöver utveckla förmåga till rätta och kloka val. Vad är bättre än att göra det från start? Med mitt arbetssätt fungerar det i alla fall...
    Att säga att yngre elever inte klarar av det är fel, även om jag förstår problematiken!
  • Anonym (...)
    Studentpappa skrev 2023-01-14 09:49:05 följande:
    Det skulle ju aldrig fungera i verkligenheten, det finns alltid ett antal som inte kommer följa reglerna. Bäst i mitt tycke är att de samlas in på morgonen och lämnas tillbaka vid dagens slut. Våra barn skulle dom de alltid gör följa reglerna men inte många andra, våra lämnar sina mobiler hemma frivilligt. 

Man får inte slåss eller mobbas heller men det går ju sådär att stävja det. Många ggr är den enklaste lösningen den bästa.
    Med mitt sätt att arbeta fungerar det i alla fall! Det finns alltid de som inte följer reglerna, absolut. Då anser jag istället att reglerna bör utformas på ett sätt som gör de lätta stt följa samtidigt som arbetsron behålls. Jag, som arbetar med yngre elever, ser hellre att mobilerna samlas in under raster!
  • Anonvm
    Anonym (...) skrev 2023-01-14 09:52:19 följande:
    Och då behöver vi arbeta med det. Det förbjudna lockar alltid, men vi behöver utveckla förmåga till rätta och kloka val. Vad är bättre än att göra det från start? Med mitt arbetssätt fungerar det i alla fall...
    Att säga att yngre elever inte klarar av det är fel, även om jag förstår problematiken!
    En omogen ungdom kommer alltid i alla lägen göra det val som för stunden ger mest positiv utdelning i nuet, de är bokstavligt talat oförmögna att göra det som är "rätt och bra" om de uppfattar det som "jobbigt och tråkigt" i nuet.

Om vi som tidigare enbart hade en tom bänkskiva med en bok som endast innehöll det vi för stunden skulle läsa, ett papper att skriva på och en penna att skiva med....

Det är inte teknikskiftet i sig som är problemet.

Att ge en ungdom helt olåsta digitala verktyg att göra skoluppgifter med kan mycket väl liknas med att ställa en 2 glas framför en alkoholist, 1 med grogg i och 1 med vatten, sen ger man instruktioner att bara dricka vattnet för det är "bra och rätt" och det kommer ge positiv utdelning i framtiden.....
  • Anonym (Anton)

Har en kompis som är lärare på mellanstadiet. Han gjorde som så att när barnen lämnat in sina mobiler till honom, så bad han barnen sätta sig och lägga händerna på bordet. Sedan ringde han dom som sagt att de lämnat mobilerna hemma. 

Efter det så lämnade alla in sina mobiler varje morgon. 

• Anonym (...)
    Anonvm skrev 2023-01-14 11:03:43 följande:
    En omogen ungdom kommer alltid i alla lägen göra det val som för stunden ger mest positiv utdelning i nuet, de är bokstavligt talat oförmögna att göra det som är "rätt och bra" om de uppfattar det som "jobbigt och tråkigt" i nuet.

Om vi som tidigare enbart hade en tom bänkskiva med en bok som endast innehöll det vi för stunden skulle läsa, ett papper att skriva på och en penna att skiva med....

Det är inte teknikskiftet i sig som är problemet.

Att ge en ungdom helt olåsta digitala verktyg att göra skoluppgifter med kan mycket väl liknas med att ställa en 2 glas framför en alkoholist, 1 med grogg i och 1 med vatten, sen ger man instruktioner att bara dricka vattnet för det är "bra och rätt" och det kommer ge positiv utdelning i framtiden.....
    Jag inser att vi tycker och tänker olika kring problematiken!
  • Studentpappa
    Anonym (...) skrev 2023-01-14 09:55:30 följande:
    Med mitt sätt att arbeta fungerar det i alla fall! Det finns alltid de som inte följer reglerna, absolut. Då anser jag istället att reglerna bör utformas på ett sätt som gör de lätta stt följa samtidigt som arbetsron behålls. Jag, som arbetar med yngre elever, ser hellre att mobilerna samlas in under raster!
    Samla in mobilen på rasten och ha den under lektionen menar du? 
    Ride it like you stole it
  • Anonvm
    Anonym (...) skrev 2023-01-14 12:23:16 följande:
    Jag inser att vi tycker och tänker olika kring problematiken!
    Tycker lika om problemet gör vi nog, även om det relevanta i sammanhanget inte är vi personligen tycker om det.

Hur vi tänker kring problematiken verkar dock skilja sig markant.

Jag får uppfattningen att din linje går ut på att träna barnen på att stå emot dessa frestelser genom att låta dessa vara tillgängliga men otillåtna att använda annat än på "rätt och bra" sätt.

Mitt argument är att denna linje är fullständigt dömd att misslyckas eftersom yngre barn och ungdomar har inte förmågan att hantera detta. De är fullständigt oförmögna.

Att tillåta barn och ungdomar att ha helt olåsta datorer, surfplattor och telefoner med helt ofiltrerad tillgång till allt online är, och kommer alltid vara, vansinne.

Det finns många exempel på hur även vuxna personer med problem att hantera självkontroll och viljestyrka kan hjälpas att lyckas genom att frestelsen tas bort och det helt enkelt inte går att göra "fel".
    Ta någon som helt enkelt inte kan ge tusan i att ständigt gå o riva i skåpen hemma och småäta gottesaker... De som känner sig själva och vet med sig att de har problem med detta löser detta genom att se till att dessa gottesaker helt enkelt inte finns i skåpen hemma, då behöver man inte motstå frestelsen.

Barn och ungdomar behöver vuxnas och samhällets hjälp att se till att ta bort dessa frestelser eftersom de själva egentligen inte ens förstår varför detta är ett problem....
    Testa att bygga en scen på skolgården och ha ett populärt ungdomsband spelandes utanför fönstren på lektionssalen hela dagen, såg åt barnen att de får inte titta, de ska koncentrera sig på sina uppgifter....
    Eller sätt upp en projektor som visar film och/eller tv-serier på väggen i klassrummet under lektionstid, säg åt barnen att de inte får titta, de ska koncentrera sig på sina uppgifter....
  • Anotherone

Enligt forskning så tar det ju hjärnkapacitet att tänka på att man inte ska tänka på telefonen. Dvs om du har den i fickan men inte #får använda den så sitter din hjärna och försöker avstå från att pilla på den = har inte fokus på uppgiften. Så är det bara. Så jag är 100% för insamling av telefoner!
    Jag är också för att man på en skola snackar ihop sig, för känslan av FOMO är enorm bland barn. Det går inte en minut utan att man "tror" att man missar nåt om man inte kollar Snapchat NU!!! Inte om en kvart när lektionen är slut utan NU NU!
    Därför blir det knas när en lärare bestämmer att telefonerna ska samlas in medan parallellklassen som har NO får ha sina telefoner och TÄNK vad mycket i flödet som de andra stackarna har missat (eller tror sig ha missat) när det är dags för rast. 
    Det låter sjukt men det ÄR så. Jag är så sjukt glad att jag är född i en tid när det som hänt hade hänt... typ. Om det hade hänt nåt kul/läskigt/spännande på gården på lördagen så fick man veta det måndag morgon. Och om ett gäng tjejer hade haft en övernattning som jag inte var bjuden till så... ja då var det väl så. Det man inte vet tar man ingen skada av. Och jag satt inte med telefonen lördag kväll och såg dessa tjejer lägga ut saker på sociala medier som jag inte fick delta i. 
    Jag HOPPAS verkligen att människor lämnar SoMe och börjar leva i den riktiga världen där man pratar, läser av mimik, känner och relaterar. 

• Anonym (Föräldrar)

På vår skola, visade det sig att flera elever hade med sig två telefoner. En som de lämnade in och en som de gömde och använde under skoltid. Det handlar om mellanstadiebarn, så föräldrarna måste ju vara inblandade i detta. 

Svar på tråden Detta med mobiltelefoner i skolan - hur kan det lösas?