• Anonym (ledse­n)
    Tue 24 Jan 2023 15:34
    5494 visningar
    33 svar
    33
    5494

    Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?

    Jag mår ganska dåligt, har komplex Ptsd och vill gärna få hjälp. Jag fungerar helt normalt i vardagen med jobb och barn, barnet är hos sin pappa ibland. När hon är där mår jag ibland jättedåligt, tror det är för att jag måste sätta allt sånt åt sidan när hon är hos mig. Det blir liksom värre och jag får en massa flashbacks, det är som att det händer om och om igen precis nu, sakerna jag varit med om(misshandel, våldtäkt). Jag har börjat få självmordstankar men vill alltså ha hjälp. Mitt barn är inte hos mig nu, mår aldrig såhär när hon är här. 

    Jag vill ha hjälp men är rädd att dom gör en orosanmälan. En orosanmälan skulle inte hjälpa, har delvis dåliga erfarenheter med soc, utredningar som läggs ner direkt, att dom inte lyssnar, lyssnar på exet(som utsatte mig), att man inte får den hjälpen man behöver osv, lisan kan göras lång. Har fått bra hjälp också men för det mesta har det varit väldigt dåligt på den fronten.  Mitt ex skulle med största sannolikhet använda orosanmälan emot mig. 

    Någon som vet hur det funkar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-25 11:58
    Jag blev orosanmäld trots att jag inte blev inlagd. Dom kontaktade inte mig utan mitt ex. Känns toppen men lesson learned antar jag.

  • Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?
  • Anonym (Erika­)
    Tue 24 Jan 2023 15:41
    #1

    Om du blir inlagd med LPT (lagen om psykisk tvångsvård) görs alltid en anmälan till socialen inte annars, det är bara om de bedömer att du inte kan ta hand om barnen som de anmäler. 

  • Anonym (Hmm)
    Tue 24 Jan 2023 15:41
    #2

    Jag skulle aldrig vända mig till soc! Prata med en präst alternativt anonymt med psykolog över nätet.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 15:47
    #3
    Anonym (Erika) skrev 2023-01-24 15:41:08 följande:

    Om du blir inlagd med LPT (lagen om psykisk tvångsvård) görs alltid en anmälan till socialen inte annars, det är bara om de bedömer att du inte kan ta hand om barnen som de anmäler. 


    Lpt skulle inte vara aktuellt, det är jag väldigt säker på. 
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 15:41:48 följande:

    Jag skulle aldrig vända mig till soc! Prata med en präst alternativt anonymt med psykolog över nätet.



    Nej, dom har inte varit någon bra hjälp. Tror absolut dom hjälper vissa men har nog råkat ut för sekreterare som inte riktigt vet hur man ska hantera/hjälpa personer i min situation. 
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 16:10
    #5
    Anonym (My) skrev 2023-01-24 16:03:11 följande:

    Nej nej, enda de ev gör är fråga hur det går för dig att ta hand om barnet när du mår som du mår.
    Och kanske frågar om du har nån back up, typ mormor eller dyl som kan ta barnet om det blir så outhärdligt att du inte kan ta hand om barnet.
    Är bara vid tvångsvård det går en automatisk anmälan. Sitter själv i liknande situation pga ett ex. 


    Tack. Har du kontaktat psykiatrin av liknande skäl? Jag är rädd att bli misstrodd, att dom tror att jag inte kan ta hand om henne. Jag gör allt för mitt barn och hon/vi har kompisar över ofta när hon är här, lever ett helt normalt liv då. Rädd att dom inte kommer förstå, att dom kommer undra hur jag kan vilja ta livet av mig bara när hon inte är med mig. 
  • Anonym (Viva)
    Tue 24 Jan 2023 20:03
    #6
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-24 16:10:21 följande:
    Tack. Har du kontaktat psykiatrin av liknande skäl? Jag är rädd att bli misstrodd, att dom tror att jag inte kan ta hand om henne. Jag gör allt för mitt barn och hon/vi har kompisar över ofta när hon är här, lever ett helt normalt liv då. Rädd att dom inte kommer förstå, att dom kommer undra hur jag kan vilja ta livet av mig bara när hon inte är med mig. 
    Får du tag i en bra vårdkontakt så kommer målet vara att få dig att må bra. Om du förklarar så som du skriver här så är det ingen fara med din dotter. Du gör allt för henne och stuvar undan det som gör ont, tills hon inte är hos dig.
    De känslor som då väller fram och som är jobbiga - det är vad du behöver hjälp med och det kommer en duktig psykolog att förstå.
    Önskar dig all lycka!
  • Anonym (Skick­ar hopp)
    Tue 24 Jan 2023 21:39
    #8
    Nej, en orosanmälan hanteras som ?vanligt? även inom psykiatrin. Det som dock kan bli anmärkningsvärt är om det finns aktiva självmordsplaner, dålig ekonomi, missbruksproblematik osv. Läkare har i vissa fall anmälningsplikt när det kommer till tex körkortstillstånd.
  • Anonym (A)
    Tue 24 Jan 2023 22:40
    #9

    Ja en orosanmälan görs alltid, oavsett om du söker frivilligt eller på tvång. Gäller slutenvården dock. Öppenvården gör också orosamälningar, men inte per automatik 

  • Anonym (H)
    Tue 24 Jan 2023 23:20
    #10
    -1

    Här görs en orosanmälan om någon läggs in akut, oavsett om det är frivilligt eller tvång. Om du söker vanliga vården så händer nog inte så mycket. Har du ingen vårdkontakt alls idag?

  • Anonym (Hm)
    Wed 25 Jan 2023 02:00
    #11
    Anonym (A) skrev 2023-01-24 22:40:07 följande:

    Ja en orosanmälan görs alltid, oavsett om du söker frivilligt eller på tvång. Gäller slutenvården dock. Öppenvården gör också orosamälningar, men inte per automatik 


    Anonym (H) skrev 2023-01-24 23:20:44 följande:

    Här görs en orosanmälan om någon läggs in akut, oavsett om det är frivilligt eller tvång. Om du söker vanliga vården så händer nog inte så mycket. Har du ingen vårdkontakt alls idag?


    Måste vara olika från region till region. I min region görs absolut ingen orosanmälan automatiskt bara för att man blir inlagd. Jag har blivit inlagd både på LPT och frivilligt, men det har aldrig gjorts någon orosanmälan. 

  • Wed 25 Jan 2023 02:56
    #12
    Anonym (Erika) skrev 2023-01-24 15:41:08 följande:

    Om du blir inlagd med LPT (lagen om psykisk tvångsvård) görs alltid en anmälan till socialen inte annars, det är bara om de bedömer att du inte kan ta hand om barnen som de anmäler. 


    Exakt så är det.

    Jag har mått skit och gått på mediciner och terapi i åratal men har bara blivit anmäld till soc när jag åkt till psykakuten. Det gör de av rutin. Sen ringer soc dagen efter och kollar läget och sen lägger de ned anmälan. Om man är sammanhängande förstås. Dock har de en skyldighet att meddela barnets andra förälder.
Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?