• Anonym (Hm)

    Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?

    Anonym (A) skrev 2023-01-24 22:40:07 följande:

    Ja en orosanmälan görs alltid, oavsett om du söker frivilligt eller på tvång. Gäller slutenvården dock. Öppenvården gör också orosamälningar, men inte per automatik 


    Anonym (H) skrev 2023-01-24 23:20:44 följande:

    Här görs en orosanmälan om någon läggs in akut, oavsett om det är frivilligt eller tvång. Om du söker vanliga vården så händer nog inte så mycket. Har du ingen vårdkontakt alls idag?


    Måste vara olika från region till region. I min region görs absolut ingen orosanmälan automatiskt bara för att man blir inlagd. Jag har blivit inlagd både på LPT och frivilligt, men det har aldrig gjorts någon orosanmälan. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (H) skrev 2023-01-25 10:00:23 följande:
    Jaha, vad märkligt!! Lever sen många år med sambo med psykisk ohälsa och vi har fått orosanmälan vid varje inläggning. Däremot gör dom ju inget, ibland har dom ringt och ibland har dom skickat ett brev men dom har aldrig startat utredning.

    Vanliga uppföljande vårdkontakter med öppenvården har det aldrig kommit anmälan efter.
    Eller hur? Att det är märkligt alltså. Man tycker att det ju är en sån sak som borde vara samma i hela landet, liksom...
  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2023-01-28 16:45:42 följande:

    Berättar man om att man har självmordstankar så görs anmälan till soc. Utan undantag.
    Men det behöver man inte berätta.

    Jag håller med personen som tipsade om jourhavande präst.


    Även detta varierar uppenbarligen från region till region, så nej - att det alltid görs en anmälan till soc om man berättar om självmordstankar stämmer absolut inte.
Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?