• Exhale

Att vända sig till familjeliv för råd är som...

att frivilligt sticka in huvudet i lejongropen och be om att få det avslitet. Otroligt låg nivå på de s k råd som utdelas med några få undantag. I ärlighetens namn så tror jag att det finns individer som använder detta forum bara för att få vara precis så jävliga de innerst inne drömmer om att få vara men som av olika skäl inte går att applicera i det verkliga livet. Det här var lite tisdagstankar från mig 🙂

• Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...
  • Anonym (Haha)
    Genara skrev 2023-01-24 19:08:47 följande:

Du menar som IRL? 

Får du samma kommenterar från personer du umgås med i livet som folk får här?
  • Anonym (Olika)

Nja. Det finns definitivt frågeställningar som genererar 55 sidor ilska och tjafs, men det finns också frågor som ger några enstaka svar.

De gånger jag ställt en fråga blir jag faktiskt ofta förvånad över att det inte alls blir en knasig utflippade diskussion, utan några enstaka svar.

• Anonym (Bettan)

Jag tycker också att det blivit hårdare ton här, och riktigt dåligt modererat. 

Sen vet jag inte om jag har rätt eller om jag inbillar mig, men jag tycker att många är väldigt dåliga på att uttrycka sig i skrift och att det orsakar dispyter. Har sett jättemånga gräl i trådar som beror på att trådstarten varit så dåligt skriven att över hälften missförstår. Sen förvandlas tråden till ett långt gräl om vad TS menar och om huruvida TS ändrar sig i efterhand. 

Och jag menar inte småfel som stavfel eller de/dem utan att den som skriver inte tar med all viktig information eller skriver syftningsfel som gör texten obegriplig. Man kan tex inte utläsa om sambon är barnens far, hur många barn de har, om TS är sjuk eller arbetslös, om svärmor hatar alla barnbarn eller bara ett osv. 

Kan inte minnas att det var så mycket sånt för 15 år sedan, även om det förekom. 

• Fröken Allvar

En tråd som "lyckas" få relevanta och välavvägda svar är ofta välskriven och i ett ämne som många har egna erfarenheter av. Tråden ska också ge en känsla av att svar i tråden kommer att göra någon skillnad för ts. Först då väljer de vettiga och sansade människorna lägga sin aktiva energi på tråden. 
    Det handlar om att TS lyckas väcka sympatier och respekt. När tråden är igång är ts närvarande samt tackar för bra svar och ignorerar kokosnötterna som häver ur sig femstaviga anklagelser.

• Anonym (Bettan)

Huvudet på spiken, Frk Allvar! 

• Genara
    Anonym (Haha) skrev 2023-01-24 19:14:26 följande:
    Får du samma kommenterar från personer du umgås med i livet som folk får här?
    Inte alla råd man får är helt lysande.

Tycker det iofs är rätt härligt och en stor fördel med att det är anonymt. Många här behöver tuffa svar som dem inte hade fått irl.
  • Aurora Borrealis

Nä. När jag startat tråd och frågat om råd handlade det om högre studier och studiestrategi när man är under utbildning. 4 stycken svar fick jag, väldigt långsamt. Tror det gick ett dygn mellan varje svar. Sedan dog tråden ut. Ingen av de 4 var otrevlig.

Konstigt att ingen kunde eller ville svara angående högre studier och studieteknik... Ändå skrivs det mycket i andra trådar att "alla" är högutbildade och tjänar multum.

• Gaskarl

Väldigt många saker det frågas om här, finns på Google, konkret och klart. Jag har många gånger undrat om det är en grej för att känna sig "social" fast man egentligen inte är det. Är ensamhet en stor faktor?

• Anonym (Fått bra råd här)

Jag har faktiskt fått bra råd här flera gånger. Vad jag gillar är att många är så direkta. Är jag idioten, vilket oftast är fallet så får jag höra det. Det är fördelen med att vara anonym och prata anonymt med anonyma här istället för vänner att är jag en idiot och inte han så får jag veta det.

Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...