• Anonym (Mandarin)

    Rädda upp relation?

    Jag träffade en kille nyligen. Jag fann honom väldigt attraktiv och fattade tycke för honom. Jag upplevde också att han bekräftade mig genom att höra av sig efter dejterna, säga att det var trevligt och ta nya initiativ. Jag var bortrest över jul/nyår men då hördes vi ändå via meddelanden på daglig basis, vilket jag kände också var positivt. Vi hade träffats bara två ggr innan jul så det var ganska nytt.

    I alla fall, när vi sågs efter jul så var det också trevligt, men jag började smått uppleva att hans kontakt med mig blev sämre. Det blev så att jag kunde få vänta uppemot ett dygn innan han svarade på de meddelanden vi skickade mellan det vi träffades. Så var det inte alls tidigare då kommunikationen var ganska frekvent. Det kändes väldigt oengagerat och jag började må väldigt dåligt av det här. Mina kvällar gick åt till att grubbla över var jag hade honom, vad som var fel, om jag alls skulle höra av honom och så vidare. Den här försämrade kontakten skedde parallellt med att vi blev mer fysiskt intima (jag låg dock aldrig med honom, kände väl inte att vi riktigt hann komma dit i utvecklandet av vår relation). Jag fick en allmän känsla av att han hade fullt upp och inte hann med mig, men så var det inte tidigare och jag tänker att om man har intresse för någon så har man också tid att kommunicera enkla mess.

    Tillslut skrev jag till honom att jag tyckte att det inte kändes bra, att vår kontakt hade blivit sämre och att jag fick vibbar om att det här skulle utvecklas till en renodlad sexrelation utan känslor och att det inte var vad jag önskade.

    Jag fick något halvkryptiskt svar att han inte riktigt visste vad han kände. Jag skrev tillbaka och frågade hur han vill fortsätta. Då skrev han att vi borde avsluta relationen, att i och med att det inte fanns mer känslor i nuläget så var det inte sannolikt att det fanns någon framtid för oss, tyvärr.

    Detta blev väldigt abrupt. Och det var ju ett väldigt rakt svar. Jag raderade honom då från den plattform där vi hade kontakt strax därefter. Men jag har ändå hans nummer (vi har generellt inte hörts via telefon). 

    Jag förstår på något plan att det är väldigt svårt att vända det här. Men känslomässigt skulle jag så innerligt vilja att det blev vi. Och det fanns mycket positivt i början, det bekräftade han ju själv. Jag vet inte riktigt varför det svängde. Jag kände också att det kanske tog slut lite i affekt också för att jag pressade situationen (samtidigt tycker jag att det jag skrev var rimligt, jag vill inte ha en renodlad sexrelation och jag kände att det inte funkade med hans dalande intresse).

    En del av mig vill höra av mig igen och försöka rädda upp det här. En annan del tycker det är absurt och ren självförnedring att göra det och säger att det går inte att rädda det, jag måste gå vidare. Att det spelar ingen roll vad jag känner om det ändå inte är ömsesidigt. Men varför all bekräftelse först? Vad hände?

    Jag skulle vilja ha input från vad andra tänker om den här situationen, finns det något hopp alls? Jag förstår att det är svårt att vända, jag undanber kränkande kommentarer för att jag råkar vara svag i stunden. Jag vet att jag är i ett väldigt känslosamt läge och kanske inte ser saker helt klart, det är därför jag söker input utifrån.
  • Svar på tråden Rädda upp relation?
  • Anonym (A)
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 20:42:57 följande:
    Om du kan ta mitt ärliga intryck får du det här. Hur gammal är du? Om du är väldigt ung eller har väldigt strikt sexualmoral kan jag förstå ditt beteende men om du är en vuxen kvinna låter ditt beteende lite märkligt i mina öron och jag förstår att han drog sig undan. Ni har knappt träffats och haft kontakt i två månader och du börjar redan ställa krav på hur han ska tolka relationen och hur han får och inte får se på den. 

    Sen har ni blivit mer "fysiskt intima" men fortfarande inte legat med varandra och ändå tycker du att han är för sexfixerad?

    Det låter svårt och krävande att träffa dig. I början av ett förhållande vill man väl att det ska vara lekfullt, okomplicerat och gärna störtförälskat. Och i de flesta vuxnas värld vill man nog ha sex också, inte nödvändigtvis första eller andra gången man ses men går det flera veckor med massa dejter och inget händer hade nog åtminstone en sån som jag börjat undra vad problemet var, men då är jag i och för sig verkligen ingen tonårong längre.

    Jag vill inte skriva på näsan hur du ska vara och vad som funkar för dig men kvinnor som jag blivit kär i har lindat mig runt sina fingrar genom att inte ta saker så allvarligt, genom att hålla mig lite kort och sen också genom att jag älskat att ha sex med dem. Sen kan mna bli oerhört attraherad av generositet också, som om någon lagar en fin middag eller gör något annat snällt för en (och det gäller väl i och för sig åt båda hållen).

    Det skadar inte heller att visa att man har ett rikt live med många olika vänner och inte direkt blir som en igel på mannen, vilket man möjligen kan få intryck att du varit när du legat hemma på kvällarna och tänkt på honom hela tiden. Hade nog varit bättre både för dig och dina chanser om du hade hängt med dina kompisar på krogen istället. Då hade nog han ringt sent på kvällen och velat ses :)
    Kloka ord
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-24 20:55:07 följande:
    Nej jag är inte så ung. Jag har erfarenhet från tidigare av att ha haft sex med någon som inte hade rätt känslor för mig. Min erfarenhet är att det fick mig att känna mig utnyttjad och att jag ångrade det efteråt. Efter det så hoppar jag inte i säng med vem som helst utan jag vill känna att jag vet var jag har killen först. Men visst, detta kan väl möjligen översättas i att jag har någon form av strikt sexmoral med dagens mått mätt, jag vill inte ligga med vem som helst hur lättvindigt som helst.

    Sedan har jag inte så mycket vänner, tyvärr. Ingen att gå ut på krogen med. Och jag är ganska introvert vilket innebär att jag gärna kan sysselsätta mig hemma med att läsa böcker, träna eller liknande saker. Och generellt mår jag inte dåligt av det, det passar mig, men det här rubbade min balans.

    Men tack för din feedback. Det ligger säkert en del i det du säger. Det är väl klart att det ser mer intressant ut om man kan skylta med sina 100 vänner och roliga fester. Tyvärr ser mitt liv dock inte ut så.
    Fair enough, finns säkert män som passar för den synen också. Min erfarenhet som vid det här laget är ganska lång - man ändrar inte på andra människor, man ändrar på sig själv och man accepterar eller lämnar. 

    Men tidigt i en relation är det nog väldigt mycket instinkter och ren biologi. Mannen - och bli nu inte skogstokiga ni som inte accepterar generaliseringar - gillar att jaga, vill inte att du ska kännas självklar och vill absolut inte att du för tidigt ska visa att du planerar ett helt liv tillsammans. 

    Om du själv vill ha sex och har det kommer du inte känna dig utnyttjad, då är det ju ömsesidigt. Om du inte vill ha sex, ha inte det.  
  • smulpaj01
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 21:33:58 följande:
    Fair enough, finns säkert män som passar för den synen också. Min erfarenhet som vid det här laget är ganska lång - man ändrar inte på andra människor, man ändrar på sig själv och man accepterar eller lämnar. 

    Men tidigt i en relation är det nog väldigt mycket instinkter och ren biologi. Mannen - och bli nu inte skogstokiga ni som inte accepterar generaliseringar - gillar att jaga, vill inte att du ska kännas självklar och vill absolut inte att du för tidigt ska visa att du planerar ett helt liv tillsammans. 

    Om du själv vill ha sex och har det kommer du inte känna dig utnyttjad, då är det ju ömsesidigt. Om du inte vill ha sex, ha inte det.  
    Enligt min erfarenhet gillar mannen att få "jaga" lite innan man har blivit ett etablerat par. Därefter svänger det och då vill mannen att kvinnan ska visa att hon är hans på alla sätt. Jag köper det för jag är väldigt kärleksfull i förhållanden men kan vara lite svår att få först. Däremot har jag inga problem med att ha sex på första dejten om jag tycker att det känns rätt. Faktum är att de gånger jag har haft det så har det alltid blivit ett förhållande. 

    När det gäller dig ts så tror jag att du för honom kändes lite krävande med dina frågor så tidigt innan ni ens hade haft sex. Men med tanke på dina erfarenheter så förstår jag dig. Tyvärr ser jag inte vad du skulle kunna göra för att rädda upp detta. Det enda du kan göra är att försöka glömma honom och gå vidare så kanske han plötsligt har tänkt om och hör av sig. Men så ska jag nog inte skriva för då kommer du ändå ha det i åtanke och inte riktigt släppa honom.

    Lider med dig och hoppas verkligen du hittar den rätta för dig nästa gång. Denna man var tyvärr inte det. Lycka till.
  • Fjäril kär
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-24 20:55:07 följande:
    Nej jag är inte så ung. Jag har erfarenhet från tidigare av att ha haft sex med någon som inte hade rätt känslor för mig. Min erfarenhet är att det fick mig att känna mig utnyttjad och att jag ångrade det efteråt. Efter det så hoppar jag inte i säng med vem som helst utan jag vill känna att jag vet var jag har killen först. Men visst, detta kan väl möjligen översättas i att jag har någon form av strikt sexmoral med dagens mått mätt, jag vill inte ligga med vem som helst hur lättvindigt som helst.

    Sedan har jag inte så mycket vänner, tyvärr. Ingen att gå ut på krogen med. Och jag är ganska introvert vilket innebär att jag gärna kan sysselsätta mig hemma med att läsa böcker, träna eller liknande saker. Och generellt mår jag inte dåligt av det, det passar mig, men det här rubbade min balans.

    Men tack för din feedback. Det ligger säkert en del i det du säger. Det är väl klart att det ser mer intressant ut om man kan skylta med sina 100 vänner och roliga fester. Tyvärr ser mitt liv dock inte ut så.
    Oavsett hur länge/kort du väntar på sex kan du aldrig vara säker på att det finns rätt känslor. Den garantin finns inte. Inte ens hos dig själv

    Ibland behöver man ligga för att FÅ mera känslor. Ibland behöver man ligga för att inse att det bara var luftslott och naiv attraktion. Ibland behöver man ligga för att man helt enkelt är kåt och vågar stå för det. Alla människor funkar olika helt enkelt. 
  • Anonym (Mandarin)
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 21:33:58 följande:
    Fair enough, finns säkert män som passar för den synen också. Min erfarenhet som vid det här laget är ganska lång - man ändrar inte på andra människor, man ändrar på sig själv och man accepterar eller lämnar. 

    Men tidigt i en relation är det nog väldigt mycket instinkter och ren biologi. Mannen - och bli nu inte skogstokiga ni som inte accepterar generaliseringar - gillar att jaga, vill inte att du ska kännas självklar och vill absolut inte att du för tidigt ska visa att du planerar ett helt liv tillsammans. 

    Om du själv vill ha sex och har det kommer du inte känna dig utnyttjad, då är det ju ömsesidigt. Om du inte vill ha sex, ha inte det.  
    Absolut, man ändrar inte andra människor. Men det hindrar väl inte att man kan ta upp problem som finns i en relation och diskutera dem? Eller vad menar du? Det kan ju som i det här fallet leda till att det tar slut om man inte möts och det kan ju faktiskt vara bra i vissa fall, även kanske i detta fall fastän att det inte känns så just nu.

    Jag var själv just i en relation i tre år, som visserligen inte fungerade så bra. Men i det fallet var det jag som kände minst och det var väl det stora "problemet". Killen gjorde allt för att jag skulle vara kvar och det var delvis därför det blev så pass långdraget. Så det finns i alla fall män som vill ha mig. Män är väl också olika, jag skrämmer inte iväg samtliga. Men jag förstår också vad du säger, jag vet att min introverthet är en negativ sida när det kommer till att marknadsföra mig på köttmarknaden. Om jag vore en utåtriktad och mer karismatisk person med 100 vänner så hade jag säkert haft lättare att få fler män på kroken. Däremot kanske jag inte hade varit lika bra på nära relationer som jag är nu som introvert. Men nu är det  hur som helst inte min lott i livet att vara extrovert. Dock som sagt, finns det ändå män som gillar mig ändå. Men tyvärr inte denna som jag så gärna ville ha. Det finns också män med mer liknande syn på relationer som jag har än den du kanske beskriver som facit är min upplevelse. Men visst, jag förstår att det är väl inte så negativt för män med "lättfotade" kvinnor, det är kvinnorna själva som eventuellt kan må dåligt av sådant beteende, inte männen.

    Sedan detta med att vilja ha sex eller inte vilja ha sex, så om jag ska kontra med att säga hur tjejer funkar där så skulle jag vilja påstå att vår sexualitet kan vara mer komplex än vad den kanske är för män. Det är inte alltid bara "ja jag vill" eller "nej jag vill inte". Exempelvis kan jag känna mig jättetänd och kåt på någon och på det sättet vilja ha sex. Hade jag bara gått på den fysiska viljan hade jag hoppat i säng med killen jag just träffade. Men det finns också en annan sida av mig som samtidigt säger "stopp stopp, det är för tidigt, du vet inte var du har honom". Vilket gör att trots att jag på ett sätt är jättesugen och vill ha sex med någon så känner jag samtidigt att det inte känns rätt och att jag därför inte vill. Och som sagt, min erfarenhet är att om jag känner att det inte känns rätt på alla sätt och har sex ändå, så har jag känt att jag har ångrat mig efteråt. Jag vill helt enkelt ha sex med en kille som finns där för mig längre.
  • Anonym (Mandarin)
    Fjäril kär skrev 2023-01-24 22:18:22 följande:
    Oavsett hur länge/kort du väntar på sex kan du aldrig vara säker på att det finns rätt känslor. Den garantin finns inte. Inte ens hos dig själv

    Ibland behöver man ligga för att FÅ mera känslor. Ibland behöver man ligga för att inse att det bara var luftslott och naiv attraktion. Ibland behöver man ligga för att man helt enkelt är kåt och vågar stå för det. Alla människor funkar olika helt enkelt. 
    Absolut. Ibland kan man behöva respektera sin egen integritet också och låta bli att ligga när man inte känner att det känns rätt. Om jag uppenbart inte vet var jag har killen känns det inte rätt för mig. Det finns aldrig några garantier givetvis, men det finns situationer som känns tryggare än andra. Som i detta fall när det kändes som ett uppenbart dalande intresse från killens sida kändes det inte rätt att ligga, för mig.
  • Anonym (Mandarin)
    smulpaj01 skrev 2023-01-24 21:44:08 följande:
    Enligt min erfarenhet gillar mannen att få "jaga" lite innan man har blivit ett etablerat par. Därefter svänger det och då vill mannen att kvinnan ska visa att hon är hans på alla sätt. Jag köper det för jag är väldigt kärleksfull i förhållanden men kan vara lite svår att få först. Däremot har jag inga problem med att ha sex på första dejten om jag tycker att det känns rätt. Faktum är att de gånger jag har haft det så har det alltid blivit ett förhållande. 

    När det gäller dig ts så tror jag att du för honom kändes lite krävande med dina frågor så tidigt innan ni ens hade haft sex. Men med tanke på dina erfarenheter så förstår jag dig. Tyvärr ser jag inte vad du skulle kunna göra för att rädda upp detta. Det enda du kan göra är att försöka glömma honom och gå vidare så kanske han plötsligt har tänkt om och hör av sig. Men så ska jag nog inte skriva för då kommer du ändå ha det i åtanke och inte riktigt släppa honom.

    Lider med dig och hoppas verkligen du hittar den rätta för dig nästa gång. Denna man var tyvärr inte det. Lycka till.
    Ja mina frågor gjorde saken kanske inte bättre. Men å andra sidan kom de efter att han verkade ha mer eller mindre tappat intresset för mig på ett emotionellt plan helt, så jag vet inte om de förstörde så mycket egentligen, det verkade redan ha spårat ur innan. Annars ska det väl inte ta uppemot ett dygn att svara på ett meddelande om killen är intresserad och angelägen tycker jag. I övrigt var det han som tog alla initiativ osv. Så det var inte så att jag var "på" utan jag lät honom föra det hela framåt och även meddelandena var det han som initierade generellt även om han var seg i konversationerna.

    Tack för dina vänliga ord. Ja, vi har lite olika erfarenheter av att ha sex tidigt/lättvindigt, jag har dålig erfarenhet av det och har satt upp en gräns för mig själv att jag inte vill ha det längre. I t.ex. det här fallet känner jag att det känns väldigt bra att jag inte har haft sex med den där killen än, jag hade känt att jag gav bort mer än vad jag ville till någon som inte värdesatte mig och jag hade förmodligen mått ännu sämre än jag gör just nu.
  • Anonym (Man)

    Tack, men jag reagerar på att du ser på sex som något du "ger bort", det låter i mina öron som du ser det som en valuta. Ser du i så fall på kyssar på samma sätt? Du kysser väl, eller har sex med någon, inte för att du ska vara snäll eller som en bytesvara utan för att du själv vill? Och om du gör det förstår jag inte varför du skulle må sämre av det.

    Man ska vara försiktig med att leka hobbypsykolog men i mina öron låter det som du på flera sätt behöver morska upp dig, förbättra självkänslan och vara snällare mot dig själv. Du kan inte kontrollera andra, men du kan kontrollera dig själv. Och utstrålar du trygghet är du dessutom mer attraktiv.

  • Anonym (Erika)
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 21:33:58 följande:
    Fair enough, finns säkert män som passar för den synen också. Min erfarenhet som vid det här laget är ganska lång - man ändrar inte på andra människor, man ändrar på sig själv och man accepterar eller lämnar. 

    Men tidigt i en relation är det nog väldigt mycket instinkter och ren biologi. Mannen - och bli nu inte skogstokiga ni som inte accepterar generaliseringar - gillar att jaga, vill inte att du ska kännas självklar och vill absolut inte att du för tidigt ska visa att du planerar ett helt liv tillsammans. 

    Om du själv vill ha sex och har det kommer du inte känna dig utnyttjad, då är det ju ömsesidigt. Om du inte vill ha sex, ha inte det.  

    Fast det där låter knepigt. 


    Ponera att vi dejtar, jag tycker allt med dig känns bra. några månader går men jag skall spela ett spel att jag är lite svår, du ska inte veta var du har mig riktigt och absolut inte planera en ev framtid. Fast jag kanske velat för att de känns bra? som exempel. Många män klagar ju på oss kvinnor att vi är svåra eller skall hålla på att spela svåra och det är inte populärt heller. Det blir lite märkligt 

  • Anonym (Mandarin)
    Anonym (Erika) skrev 2023-01-24 23:07:06 följande:

    Fast det där låter knepigt. 


    Ponera att vi dejtar, jag tycker allt med dig känns bra. några månader går men jag skall spela ett spel att jag är lite svår, du ska inte veta var du har mig riktigt och absolut inte planera en ev framtid. Fast jag kanske velat för att de känns bra? som exempel. Många män klagar ju på oss kvinnor att vi är svåra eller skall hålla på att spela svåra och det är inte populärt heller. Det blir lite märkligt 


    Jag får faktiskt hålla med dig. Jag känner att om en kille blir intresserad av mig, vilket inte är särskilt ovanligt när jag dejtar, då är han intresserad och jag behöver inte hålla på och leka svår eller liknande. Han gillar mig för den jag är och allting är inte så himla komplicerat kring hur jag ska bete mig. Självklart ska man inte vara som en igel, vare sig som kvinna eller man, men det är ju en annan sak.
Svar på tråden Rädda upp relation?