• Anonym (Li)

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Anonym (Li)
    Anonym (Alternativ) skrev 2023-01-25 07:43:28 följande:
    Men har hon inte gyummistövlar? Det och två par strumpor (tunnare och ett par raggsockor) är ju betydligt varmare och torrare än sneakers för en dag i skogen. 
    Hon tycker stövlar är jobbigt att gå med plus så blir det halare än med sneakers. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (X) skrev 2023-01-25 07:45:49 följande:

    Visste ni att de skulle vara i skogen hela dagen idag?


    Fick veta det i fredags, så ja, men jag kan inte trolla. Vi har inte haft möjlighet att köpa nya. Jag håller med om att man inte ska gå med sneakers nu, men det var en nödlösning och det kändes något överdrivet att ringa mig efter en enda dag.
  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:46:03 följande:
    Hon tycker stövlar är jobbigt att gå med plus så blir det halare än med sneakers. 
    Det beror på vilka stövlar (det var ju inte ovanligt att fjällvandra med stövlar förr tex). Men visst, en del kan vara halare än andra. Varmare och torrare än sneakers är de dock garanterat.
  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:48:36 följande:
    Fick veta det i fredags, så ja, men jag kan inte trolla. Vi har inte haft möjlighet att köpa nya. Jag håller med om att man inte ska gå med sneakers nu, men det var en nödlösning och det kändes något överdrivet att ringa mig efter en enda dag.
    Ingen vän hon kunde låna av för en dag?
  • LFF

    Nej, det har vi inte. Barnen har varsitt par höga vinterkängor och varsitt par innegympaskor till idrotten. På söndag ska vi köpa ett par lite kraftigare gympaskor som de kan ha på hockeyn när de kör lite fysträning. 

    Vi har testat att ha två par vinterskor. Det var det största slöseriet med pengar vi haft. 

    Någon undrar om gummistövlar. Mina ungar vägrar gummistövlar. Det senaste paret de hade tror jag använts tre gånger, max, trots att de haft dem på skolan och det varit dagar med mycket vatten. Samma sak med utebyxor under alla säsonger utom vintern. 

    Mina killar är 9 år. 

  • jeanette02
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:48:36 följande:
    Fick veta det i fredags, så ja, men jag kan inte trolla. Vi har inte haft möjlighet att köpa nya. Jag håller med om att man inte ska gå med sneakers nu, men det var en nödlösning och det kändes något överdrivet att ringa mig efter en enda dag.
    Rektorn tänkte kanske främst med tanke på skogsdagen därför hen ringde för att försäkra sig om att dottern inte skulle ta sneakersen (ja idag då)
  • TvillingmammaVästgöte
    LFF skrev 2023-01-25 08:06:02 följande:

    Nej, det har vi inte. Barnen har varsitt par höga vinterkängor och varsitt par innegympaskor till idrotten. På söndag ska vi köpa ett par lite kraftigare gympaskor som de kan ha på hockeyn när de kör lite fysträning. 

    Vi har testat att ha två par vinterskor. Det var det största slöseriet med pengar vi haft. 

    Någon undrar om gummistövlar. Mina ungar vägrar gummistövlar. Det senaste paret de hade tror jag använts tre gånger, max, trots att de haft dem på skolan och det varit dagar med mycket vatten. Samma sak med utebyxor under alla säsonger utom vintern. 

    Mina killar är 9 år. 


    Jag hade inte heller dubbla par mer än ett år, det var ju onödigt, det sämre paret användes ju aldrig, och sen var de urvuxna nästa år. Fodrade gummistövlar hade vi inte heller. Vi köpte varje vinter ett par vattentäta vinterkängor, Ecco till dottern och Viking till sonen, de gick aldrig sönder. 

  • Anonym (Li)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 08:08:16 följande:

    När jag var tolv handlade jag kläder själv, kan du inte ge henne pengar och hon köper ett par kängor själv, om du inte har tid.


    Nej, hon kan inte ta sig in till stan själv, så det skulle inte ha gjort någon skillnad. 
  • Anonym (Håller med)

    Håller med dig om att det är rätt märkligt av läraren att ringa upp och påtala detta. Kanske dottern sagt något som fått det att låta som att du inte bryr dig och läraren försökt hjälpa till eller något. Jag har själv haft perioder då jag inte kunnat åka och köpa skor. Begagnat-butiker stängda, inte råd med nya och beställer man kommer det inte samma dag direkt. Samma med tradera och sellpy, det kommer ju knappast dagen efter. Inte alltid det finns skor att köpa direkt av någon heller. Såklart tufft för barnen att ha det så men jag gör så gott jag kan utifrån mina förutsättningar. Tror att du gör detsamma!

Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?