• Anonym (Li)

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:48:36 följande:
    Fick veta det i fredags, så ja, men jag kan inte trolla. Vi har inte haft möjlighet att köpa nya. Jag håller med om att man inte ska gå med sneakers nu, men det var en nödlösning och det kändes något överdrivet att ringa mig efter en enda dag.
    Det var ju ändå ganska bra framförhållning, ni har haft hela helgen plus måndagen på er att köpa vinterkängor.
  • Anonym (Li)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 08:13:57 följande:
    Det var ju ändå ganska bra framförhållning, ni har haft hela helgen plus måndagen på er att köpa vinterkängor.
    Nej, vi, eller rättare sagt jag, har haft sen igårmorse.
  • LFF

    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 08:13:57 följande:
    Det var ju ändå ganska bra framförhållning, ni har haft hela helgen plus måndagen på er att köpa vinterkängor.
    De fick veta att barnen skulle ut i skogen i fredags. Då hade TS dotter fortfarande ett par vinterskor eftersom de gick sönder igår (tisdag). Så varför skulle de ha köpt ett par extra vinterskor i helgen om dottern då redan hade ett par vinterskor?
  • TvillingmammaVästgöte
    LFF skrev 2023-01-25 08:18:13 följande:

    De fick veta att barnen skulle ut i skogen i fredags. Då hade TS dotter fortfarande ett par vinterskor eftersom de gick sönder igår (tisdag). Så varför skulle de ha köpt ett par extra vinterskor i helgen om dottern då redan hade ett par vinterskor?
    Ok då missförstod jag.
  • Anonym (Huu)

    Vi har definitivt inte två par vinterkängor för säkerhets skull. 


    I ert läge är det väl sockar i gummistövlar eller låna som är lösningen? 

  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 08:15:58 följande:
    Nej, vi, eller rättare sagt jag, har haft sen igårmorse.

    Har ni inte XXL, Röda Korset, Stadium, Åhlens eller liknande? Det finns även appen Hygglo man kan kolla där folk hyr ut saker, även barnkängor, på en dag. Kan finnas nära om man bor i en ngt större stad.

    (På Huber kan man också hyra skor av vettig kvalitet för en-två månader om man inte vill köpa nya, det hjälper ju inte nu men för den som inte vill köpa två dyra skor).

    Att de ringde var nog att de såg sneakersen på nu och visste om att heldagen i skogen inte är kompatibel med sneakers och ville försäkra sig om att det fanns andra skor som skulle på då. För dotterns skull. 


     

  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (Alternativ) skrev 2023-01-25 08:23:14 följande:

    Har ni inte XXL, Röda Korset, Stadium, Åhlens eller liknande? Det finns även appen Hygglo man kan kolla där folk hyr ut saker, även barnkängor, på en dag. Kan finnas nära om man bor i en ngt större stad.

    (På Huber kan man också hyra skor av vettig kvalitet för en-två månader om man inte vill köpa nya, det hjälper ju inte nu men för den som inte vill köpa två dyra skor).

    Att de ringde var nog att de såg sneakersen på nu och visste om att heldagen i skogen inte är kompatibel med sneakers och ville försäkra sig om att det fanns andra skor som skulle på då. För dotterns skull. 


     


    Hyber*
  • TvillingmammaVästgöte

    Men det var väl bra att skolan ringde. Nu vet du ju att du inte kan skicka flickan till skolan och att det är bättre för henne att vara hemma istället för att frysa sönder fötterna på skogsutflykten. Det minsta problemet borde väl vara att skolan ringde.


    Sen tycker jag , att bor man så avsides som ni verkar göra och har så svårt att komma iväg till en affär, då kan det vara läge att ha reservalternativ för tex skor, baddräkt och annat nödvändigt. 

  • Anonym (Abir)

    Jag tänker att det också är bra med två par vinterskor liksom sneakers, eftersom det kan vara bra att låta skor/kängor/stövlar vila mellan tillfällena, så att de kan luftas ur ordentligt med tanke på fotsvett. På så vis blir det en bättre, fräschare miljö för fötterna och skor som både kommer hålla längre och inte börja lukta illa lika snabbt.

  • LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 08:24:13 följande:

    Men det var väl bra att skolan ringde. Nu vet du ju att du inte kan skicka flickan till skolan och att det är bättre för henne att vara hemma istället för att frysa sönder fötterna på skogsutflykten. Det minsta problemet borde väl vara att skolan ringde.


    Sen tycker jag , att bor man så avsides som ni verkar göra och har så svårt att komma iväg till en affär, då kan det vara läge att ha reservalternativ för tex skor, baddräkt och annat nödvändigt. 


    Man behöver inte bo avsides bara för att man inte har möjlighet att åka och köpa ett par nya skor direkt att de gamla har gått sönder. 

    Skulle mina barns skor ha gått sönder igår (samma tidsram som TS) så är i eftermiddag den tidigaste tiden vi hade haft möjlighet att åka och handla nya skor. Om då barnen hade haft utflykt idag så är det ju för sent. Bor i en kranskommun till Stockholm men just igår var en sjukt dålig dag om något hade behövt panikhandlas just pga jobb och barnens aktiviteter. 
Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?