• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12023 visningar
    122 svar
    122
    12023

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Anonym (Annat­)
    Wed 25 Jan 2023 13:35
    #91
    Skulle hon vilja vandra i skogen med uggs...?? Eller sneakers? Som man ofta vill ha i relativt snyggt skick? 

    Även en femtonåring kan behöva ett par kängor. 

    Hon skulle aldrig frivilligt vandra i skogen så blev det påtvingat av skolan så skulle hon ta de skor hon har. Inte heller jag gillar att vandra och äger heller inga kängor.
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 13:35
    #92
    -1
    LFF skrev 2023-01-25 13:33:05 följande:
    Ja, jag blir ju mörkrädd när jag ser ungarna på barnens skola som går i mellanstadiet. Inte ett dugg praktiska kläder eller skor nånstans nästan.
    Varför blir du mörkrädd? Vad tror du ska hända med barnen? 

    Jag gick själv i tunna och opraktiska kläder och skor när jag var i mellanstadieålder. For inte ett dugg illa, frös absolut, men det gjorde jag hellre än tog på mig kläder som jag inte ville ha. Jag är i 50-årsåldern nu, mår alldeles utmärkt trots kalla kläder när jag var ungdom. Och mina ungar som nu väljer de här tunna kläderna verkar också må alldeles utmärkt. 
  • Wed 25 Jan 2023 13:37
    #93
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 13:32:04 följande:
    Helt okej att du väljer som du gör. Men dina beslut behöver inte vara vägledande för hur alla andra ska agera. Det finns mycket som är sjukt obekvämt som lite större barn väljer, för att det är andra saker som är viktiga än att vara varm eller bekväm. 
    Nu hade ju inte 12-åringen bestämt att hon ville gå i skogen med blöta fötter utan det var så att hennes skor hade gått sönder. Hon verkar inte ha något emot att ha vinterskor på sig i vanliga fall. TS hade ju även tänkt hålla flickan hemma för att hon inte hade några vinterskor, så det fanns nog inte någon jättestor längtan hos flickan att gå i snön med tunna skor. 

    Alla beslut man tar måste utgå från ens egen situation och det barn man har. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 13:47
    #94
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 13:37:49 följande:
    Nu hade ju inte 12-åringen bestämt att hon ville gå i skogen med blöta fötter utan det var så att hennes skor hade gått sönder. Hon verkar inte ha något emot att ha vinterskor på sig i vanliga fall. TS hade ju även tänkt hålla flickan hemma för att hon inte hade några vinterskor, så det fanns nog inte någon jättestor längtan hos flickan att gå i snön med tunna skor. 

    Alla beslut man tar måste utgå från ens egen situation och det barn man har. 
    Så är det ju. Och om TS unge klagat och påtalat att hon fryser, då är det en prioriterad fråga att fixa skorna inför utedagen, eller hålla barnet hemma. Men inte för att läraren påtalar det till en enskild förälder, och även påtalar till en enskild förälder att de borde ha dubbel uppsättning skor till barnet. 

    Uppenbarligen klarade 12-åringen att gå i skolan med de tunna skorna, troligen skulle även utflykten gå bra, om än obekväm, med tunna skor. Men nu har ju TS fått bassning av läraren pga detta och då blir ju situationen större än bara skorna. 

    Ja, ens beslut tas utifrån ens egen situation, och i TS situation har de inte kunnat lösa att ersätta de trasiga skorna ännu. Och det går säkert bra för barnet även om inte nya skor finns på plats ännu på ett par dar eller så. oavsett om barnet får gå på utflykten i tunna skor eller får stanna hemma pga tunna skor. Men det borde få vara barnets och TS beslut. 
  • Anonym (Alter­nativ)
    Wed 25 Jan 2023 14:06
    #95
    +1
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 13:20:58 följande:

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 


    Olika var man är. Din upplevelse är inte min.
  • Anonym (Alter­nativ)
    Wed 25 Jan 2023 14:09
    #96
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 13:32:04 följande:
    Helt okej att du väljer som du gör. Men dina beslut behöver inte vara vägledande för hur alla andra ska agera. Det finns mycket som är sjukt obekvämt som lite större barn väljer, för att det är andra saker som är viktiga än att vara varm eller bekväm. 
    Hur vet du att TS dotter tycker det var behagligt att gå med frusna kalla fötter?
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 14:14
    #97
    +1
    Anonym (Alternativ) skrev 2023-01-25 14:09:31 följande:
    Hur vet du att TS dotter tycker det var behagligt att gå med frusna kalla fötter?
    Jag har ingen aning, tror inte jag har påstått nåt om det heller. Hur vet du att TS dotter hade frusna kalla fötter? 

    Men diskussionen om skorna och vad som funkade eller inte och hur och när det kunde lösas borde vara främst mellan dottern och föräldern. Läraren kunde ha nöjt sig med allmän info om lämpliga skor till utedagen. 
  • Anonym (Fbbf)
    Wed 25 Jan 2023 14:45
    #98
    +1
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 13:13:19 följande:
    Ja, skit i allt annat. Skorna är det viktigaste i hela livet. Inget annat kan någonsin vara viktigare än skorna till en 12-åring. 
    Lägg ner 
  • Anonym (Lin)
    Wed 25 Jan 2023 14:48
    #99

    Hur har du löst det då Ts? Är barnet hemma från skolan?

  • Wed 25 Jan 2023 15:27
    +1
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 13:20:58 följande:

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 


    Ja, så ser det verkligen inte ut på den F-6 skola där jag bor, jag går förbi varje dag och barnen är välklädda och leker ute på gården och iskogsdungen och på fotbollsplanen. Jag har aldrig sett någon tjej på den skolan med handväska till skolan istället för skolväska eller ryggsäck. 
Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?