• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-17 07:37:08 följande:
    Det är ju inte jag som lägger orden i munnen på dig. Det klarar du så bra själv i inlägg 2897 sätter du ju själv likhetstecknen trots att det är fel.

    För övrigt är det inga "regler" du hänvisar till utan något som de kallar för "handledning". Vanligen är annars att myndigheter utfärdar "allmänna råd". Dessutom står det ju inte explicit att sekretess ska gå det ena, eller det andra. Det står att handläggaren måste göra en bedömning, så vad denna handledning är värd på den punkten kan ju diskuteras.

    Det är inte okej att sända sekretesskyddade uppgifter med vanlig post. Det ska gå rek.

    Då får du läsa igen för du skrev nåt annat än det jag skrev. 
    Du som gillar synonymer borde ju veta att handbok är synonymt med instruktion, om inte är det lätt att googla.


    Precis handläggaren gör en bedömning, och är således fri att välja att skicka med vanlig post om de bedömer det som passande. Detta är helt ok!

  • Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-17 17:05:20 följande:

    Då får du läsa igen för du skrev nåt annat än det jag skrev. 
    Du som gillar synonymer borde ju veta att handbok är synonymt med instruktion, om inte är det lätt att googla.


    Precis handläggaren gör en bedömning, och är således fri att välja att skicka med vanlig post om de bedömer det som passande. Detta är helt ok!


    Så du tror att något är OK enbart för att en handläggare gjort bedömning. Handläggare kan göra fel. Och då åker de dit på det. Oavsett om det stod i någon bok att de ska göra en bedömning. Bedömer de att det är lämpligt att skicka flaskpost, inte betyder det att det är rätt bara för att det var en bedömning av en socarbetare. Ska man resonera så, då kunde socarbetare få göra vilka galenskaper de ville men ändå få jobba kvar. Uppmana barnen att sälja knark för att försörja familjen. Men vadå, det var ju handläggarens bedömning, haha!
  • Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2023-08-17 17:12:24 följande:
    Så du tror att något är OK enbart för att en handläggare gjort bedömning. Handläggare kan göra fel. Och då åker de dit på det. Oavsett om det stod i någon bok att de ska göra en bedömning. Bedömer de att det är lämpligt att skicka flaskpost, inte betyder det att det är rätt bara för att det var en bedömning av en socarbetare. Ska man resonera så, då kunde socarbetare få göra vilka galenskaper de ville men ändå få jobba kvar. Uppmana barnen att sälja knark för att försörja familjen. Men vadå, det var ju handläggarens bedömning, haha!
    Klart de kan göra fel bedömning sen, det är en annan sak.
    Men faktum kvarstår, det är upp till dem att göra den bedömningen och vanlig post är ok om inte särskilda omständigheter föreligger, som sagt så många gånger redan i denna tråd.
    Sen kan man vara av åsikten att det alltid borde skickas med rek och det får man såklart ha.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-17 17:35:41 följande:
    Klart de kan göra fel bedömning sen, det är en annan sak.
    Men faktum kvarstår, det är upp till dem att göra den bedömningen och vanlig post är ok om inte särskilda omständigheter föreligger, som sagt så många gånger redan i denna tråd.
    Sen kan man vara av åsikten att det alltid borde skickas med rek och det får man såklart ha.
    Fast om de gjorde fel bedömning så var det ju inte alls OK.
  • Anonym
    Challenger skrev 2023-08-17 04:17:38 följande:
    Gud vad ägd du blir. Lol! 
    Varför inte bara erkänna att du hade fel? 
    Vilket intressant språkbruk! Nytt för tråden!

    Märkligt ändå att du, trots att du tydligen har en IQ på över 35 och väl underbyggda faktiska argument (jag skojar naturlgitvis, tänkte att det var lite roligt eftersom du ändå inte kan läsa det), ändå bara kan använda ett enda ord ..?
    Du har aldrig funderat på att låta någon studera dig? Typ, felande länken mellan sten och något encelligt?
  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (M) skrev 2023-08-17 18:00:16 följande:
    Fast om de gjorde fel bedömning så var det ju inte alls OK.
    Resonerar du så ska vi inte köra bil, gör vi fel där blir det kanske en olycka som regleras i lagen.
    Logiskt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-17 22:44:07 följande:
    Resonerar du så ska vi inte köra bil, gör vi fel där blir det kanske en olycka som regleras i lagen.
    Logiskt?
    Jag skrev inte att de inte ska jobba så nej din jämförelse blir fel.

    En olycka som regleras i lagen?
  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (M) skrev 2023-08-17 22:59:12 följande:
    Jag skrev inte att de inte ska jobba så nej din jämförelse blir fel.

    En olycka som regleras i lagen?
    Ja det kan händelsen av olyckan göra ja, men vill man spela dum så är det också ok.
  • Anonym (M)
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-17 23:23:46 följande:
    Ja det kan händelsen av olyckan göra ja, men vill man spela dum så är det också ok.
    Det blir ingen logisk jämförelse med det jag skrev. Det är inte alls samma resonemang. Jag skrev ju inte att socialarbetare inte ska jobba.

    Det som kanske mer skulle likna med ditt påhittade är att säga att det är OK för en bilförare att orsaka en olycka eftersom personen hade rätt att köra bil. 
  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (M) skrev 2023-08-19 00:25:12 följande:
    Det blir ingen logisk jämförelse med det jag skrev. Det är inte alls samma resonemang. Jag skrev ju inte att socialarbetare inte ska jobba.

    Det som kanske mer skulle likna med ditt påhittade är att säga att det är OK för en bilförare att orsaka en olycka eftersom personen hade rätt att köra bil. 
    Fast det är varken ok att orsaka olyckor eller göra tjänstefel. Så fortfarande är det inom både lagen och råden att skicka sekretessbelagd kommunikation via post, dock inte ok att posta detta fel. Är det så att det delas fel är det ju posten som brustit i sin tjänst...

    Så man kan dra detta hur långt som helst med diverse liknelser om allt,

    Detta är dock extremt långt utanför vad tråden startade som, vilket var om det var rätt att myndigheten skickade personnummer i handlingarna. Det var för att få fräcka vidare som tråden snabbt vinklades mot "felet" med att skicka post.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?